Tworzenie sklepów internetowych – 7 kroków

0
744
tworzenie sklepów internetowych

Chcąc rozpocząć działalność e-commerce, możesz ograniczyć się do Allegro i innych platform zakupowych, które pozwolą Ci pozyskiwać klientów i odnosić sukcesy w sprzedaży. Jeśli jednak poważnie myślisz o rozwoju swojej marki, będziesz potrzebować również własnej strony internetowej.

Taka witryna ma zdecydowanie większe szanse na zdobycie rozpoznawalności wśród konsumentów. Nie wymaga także odprowadzania żadnych prowizji, dzięki czemu zyskuje przewagę nad wszelkimi marketplace’ami. Jak więc stworzyć własny sklep internetowy?

1. Dopełnij formalności

Prowadzenie sklepu internetowego to biznes jak każdy inny. Wiąże się więc z koniecznością prawnego uregulowania. W pierwszej kolejności zastanów się nad tym, czy chcesz zajmować się sprzedażą w ramach działalności nieewidencjonowanej, czy wolisz założyć własną firmę. Ta druga opcja niesie ze sobą znacznie więcej korzyści, choć wymaga także odprowadzania składek na ZUS. Niemniej, zdejmuje z Ciebie ograniczenie przychodu w wysokości 50% minimalnej pensji krajowej i pozwala odliczać koszty od podatku.

👉 Dowiedz się, jak otworzyć własną firmę.

Po drugie wybierz nazwę i domenę dla swojego sklepu. Ważne, aby były one tożsame i nawiązywały bezpośrednio do charakteru Twojej działalności. Zadbaj o to, aby wpadały w ucho i dawały się łatwo zapamiętać. Unikaj także skojarzeń z markami, które już funkcjonują na rynku. Ograniczysz w ten sposób ryzyko sytuacji, w których potencjalni klienci zamiast do Ciebie trafiają do konkurencyjnych sklepów.

2. Skompletuj asortyment

Nie da się prowadzić sklepu internetowego, jeśli nie ma się czego sprzedawać. Zanim zaczniesz w ogóle myśleć o stworzeniu własnej strony, musisz zastanowić się nad tym, gdzie zaopatrywać się w towary. Do dyspozycji masz kilka rozwiązań:

  • Sprzedaż własnych wyrobów – to idealny wybór dla osób, które mają wystarczające umiejętności oraz zaplecze, aby własnoręcznie tworzyć swoje produkty. Taki rodzaj działalności ma ten plus, że oferujesz towar, którego konsumenci nie znajdą nigdzie indziej, a tym samym możesz nałożyć na niego dowolnie wysoką marżę.
  • Zakup towaru w hurtowni – to rozwiązanie, na które sprzedawcy internetowi decydują się najczęściej. Wymaga posiadania lub wynajmowania przestrzeni magazynowej i odgórnej inwestycji w asortyment. Produkty kupujesz w cenach hurtowych i sprzedajesz w detalicznych.
  • Dropshipping – model polegający na sprzedaży towarów pochodzących z hurtowni, który pozwala jednak wyeliminować zarówno ryzyko inwestycyjne, jak i koszty związane z przestrzenią magazynową. Dopóki nie znajdziesz kupca na dany produkt, należy on bowiem do dostawcy. Nabywasz go dopiero w momencie otrzymania zamówienia, w realizacji którego również wyręcza Cię hurtownia.
  • Zakup towaru u producenta – to rozwiązanie przeznaczone przede wszystkim dla największych na rynku sklepów, które mogą pozwolić sobie na inwestycje w bardzo duże ilości towaru i na jego przechowywanie. Producenci sprzedają go bowiem po atrakcyjnych cenach, lecz jednocześnie wymagają zamówień na ogromną skalę.

Przed rozpoczęciem sprzedaży musisz dobrze zastanowić się nad swoją sytuacją rynkową i spośród powyższych modeli działalności wybrać ten, który najbardziej Ci odpowiada.

👉 Dowiedz się, skąd brać towar do sklepu internetowego. 

3. Stwórz sklep internetowy

Tworzenie sklepu internetowego to przede wszystkim zaprojektowanie i uruchomienie strony www. Na tym etapie możesz zdecydować się albo na oprogramowanie open source, albo na innowacyjną platformę SaaS. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy, a różnią się przede wszystkim łatwością obsługi. Podczas gdy działanie na otwartym kodzie źródłowym wymaga dużej wiedzy z zakresu IT bądź zatrudnienia programisty, z obsługą oprogramowania abonamentowego poradzi sobie dosłownie każdy.

W cenie abonamentu otrzymasz dostęp do rozlicznych funkcji, które pomogą Ci stworzyć sklep internetowy i ułatwią jego bieżącą obsługę. Platforma Sky-Shop umożliwia na przykład zaprojektowanie witryny w intuicyjnym kreatorze, pozwalającym na wybór preferowanych modułów i ułożenie ich według własnej inwencji. W taki prosty sposób zbudujesz stronę główną, karty produktowe, koszyk czy firmowy blog. Szatę graficzną swojego sklepu możesz zmienić w dowolnym momencie!

👉 Przekonaj się, jak łatwe jest uruchomienie sklepu na Sky-Shop:

Akceptacja ciasteczek z kategorii statystyki, marketing jest wymagana do poprawnego działania materiału wideo z Youtube.

Nie zapomnij także o wprowadzeniu danych produktowych do swojego sklepu. Jeśli korzystasz z integracji strony z hurtowniami, dostępnymi z poziomu Sky-Shop, przeprowadzisz ten proces automatycznie. W każdym innym przypadku własnoręczne wgrywanie opisów i zdjęć może zająć Ci bardzo dużo czasu.

4. Wprowadź metody płatności

Aby umożliwić klientom dokonywanie zamówień, musisz udostępnić im bramki płatności. Pozwalają one na automatyczne uzupełnienie danych do transakcji i jej finalizację za pośrednictwem kilku kliknięć. Dzięki temu kupujący może zapłacić przelewem, kartą lub blikiem, a sprzedawca natychmiast otrzymuje potwierdzenie i przechodzi do realizacji zamówienia. Pamiętaj, że każda bramka płatności wymaga zabezpieczenia danych w postaci certyfikatu SSL. Platforma Sky-Shop obejmuje integracje z wieloma metodami płatności, więc szybko i łatwo wybierzesz te, które Cię interesują.

Pamiętaj, że poza płatnościami internetowymi, klienci mogą być również zainteresowani zakupami na raty, przesyłkami pobraniowymi czy tradycyjnymi przelewami.

5. Wybierz formy dostawy

Drugim – obok bramek płatności – elementem niezbędnym dla funkcjonowania systemu zamówień są formy dostawy. Obecnie kupujący zainteresowani są przede wszystkim usługami kurierskimi oraz paczkomatami InPost. Aby udostępnić je swoim klientom, możesz albo podpisać umowy z wybranymi firmami, albo zdecydować się na brokera kurierskiego. W tym pierwszym przypadku zachowujesz swobodę negocjowana cen, a w tym drugim nie musisz wiązać się z nikim żadną umową.

Zauważ, że warto umożliwić kupującym także korzystanie z opcji odbioru osobistego oraz z usług Poczty Polskiej.

6. Dodaj regulamin sklepu

Ostatnim etapem tworzenia sklepu internetowego jest spisanie i publikacja jego regulaminu. Nie bagatelizuj znaczenia tego dokumentu, ponieważ chroni on zarówno kupujących, jak i Ciebie jako sprzedawcę. Powinny znaleźć się w nim zapisy dotyczące między innymi:

  • definicji momentu zawarcia umowy między sklepem a kupującym,
  • informacji o dostarczeniu faktury drogą mailową (bardzo istotnej w przypadku dropshippingu),
  • szczegółów związanych z płatnościami, dostawami i zwrotami towarów.

Pamiętaj, że skopiowanie regulaminu innego sklepu internetowego bez zgody jego autora jest przestępstwem, a dokument ten i tak nie byłby odpowiednio dostosowany do charakteru Twojej działalności. Jeśli nie czujesz się na siłach samodzielnie go spisywać, powierz to zadanie firmie specjalizującej się w prawie e-commerce.

7. Zintegruj sklep z innymi kanałami sprzedaży

Kiedy Twój sklep już działa, możesz rozbudować go o dodatkowe kanały sprzedaży. Tylko w ten sposób zapewnisz sobie dostęp do naprawdę szerokiego grona odbiorców, co wydaje się szczególnie istotne na początku działalności. Skorzystaj więc z dostępnych w Sky-Shop integracji z Allegro, eBay czy Empikiem. Rozważ także aktywność w porównywarkach cenowych oraz w sklepie na Facebooku.

👉 Przeczytaj, jak sprzedawać na Allegro.

Tworzenie sklepów internetowych – podsumowanie

Posługując się naszym poradnikiem i korzystając z dobrodziejstw platformy abonamentowej Sky-Shop, stworzysz własny sklep internetowy w okamgnieniu! Pamiętaj jednak, aby sam proces jego zakładania poprzedzić solidną i obiektywną analizą rynku, a także opracowaniem dobrze przemyślanej strategii biznesowej.