Kod PKD dla sklepu internetowego – jaki wybrać?

0
159
pkd dla sklepu internetowego

Założenie własnej firmy wiąże się z koniecznością wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednym z etapów, które trzeba przejść podczas wypełniania właściwego wniosku, jest wybór tak zwanych kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności.

Składają się one na hierarchiczny system umożliwiający uporządkowanie podmiotów według zakresu ich działalności. Jeśli otwierasz własny sklep internetowy, musisz wiedzieć, jaki numer PKD wybrać podczas rejestrowania firmy. Zapoznaj się więc z naszym kompleksowym poradnikiem!

PKD – sklep internetowy

Tabela PKD obejmuje wiele różnych numerów przeznaczonych dla przedsiębiorców działających w obszarze e-commerce. Podstawowym kodem dla sklepu internetowego jest jednak 47.91.Z. Cechuje się on dość szerokim zakresem i znajduje zastosowanie w przypadku prowadzenia sprzedaży z wykorzystaniem:

  • własnej strony internetowej,
  • Allegro i innych platform zakupowych,
  • serwisów oferujących materiały cyfrowe (np. e-booki, fotografie itp.).

Warto zauważyć, że kategoria ta nie obejmuje internetowej sprzedaży detalicznej samochodów, motocykli oraz części i akcesoriów przeznaczonych do tych pojazdów.

Jeśli chcesz wybrać PKD 47.91.Z dla swojego sklepu internetowego, kod znajdziesz w:

  • Sekcji G: Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi.
  • Grupie 47.9: Sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
  • Klasie 47.91: Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

👉 Sprawdź, jak założyć własny sklep internetowy. 

Sklep internetowy – PKD dodatkowe

Zauważ, że wniosek CEIDG-1 nie ogranicza Cię do jednego kodu PKD. Jako że klasyfikacja ta powinna jak najdokładniej oddawać zakres Twojej działalności, warto wybrać również dodatkowe numery, które go zawężą. Co ważne, modyfikacje tego typu możesz wprowadzić we wpisie w dowolnej chwili – także wtedy, gdy zmieniasz profil swojej aktywności czy tylko poszerzasz asortyment sklepu.

Wybór kodów PKD będzie różnił się między innymi od tego, jaki towar oferujesz swoim klientom. Do popularnych przykładów należą:

  • 47.59.Z – przeznaczony dla internetowych sklepów meblowych,
  • 47.65.Z – przeznaczony dla internetowych sklepów zabawkowych,
  • 47.75.Z – przeznaczony dla internetowych sklepów kosmetycznych,
  • 47.77.Z – przeznaczony dla internetowych sklepów jubilerskich.

Przed wyborem konkretnych numerów PKD dla sklepu internetowego, dokładnie zweryfikuj więc swój asortyment!

👉 Dowiedz się także, jak otworzyć firmę. 

PKD – sklep internetowy w dropshippingu

Dropshipping to innowacyjny model sprzedaży internetowej, z którego coraz chętniej korzystają przede wszystkim początkujący przedsiębiorcy. Często powtarzającym się pytaniem jest więc to, jakie PKD wybrać dla sklepu działającego w takim systemie. Na szczęście odpowiedź nie należy do skomplikowanych: w przypadku dropshippingu należy wybrać dokładnie ten sam numer PKD co w sytuacji prowadzenia standardowej sprzedaży internetowej, a więc 47.91.Z.

Warto pamiętać, że mowa w tym przypadku o dropshippingu rozumianym jako przekazanie hurtowniom obowiązków magazynowania, pakowania i wysyłki towarów do klienta końcowego. Jakakolwiek współpraca oparta na modelu prowizyjnym nie będzie tu miała jednak żadnego zastosowania.

Inne zasady dotyczą oczywiście hurtowni dropshippingowych, które swoim profilem działalności różnią się od sklepów internetowych. Ich właściciele – podobnie jak sprzedawcy – muszą naturalnie wybrać odpowiednie PKD we wniosku CEIDG-1, również uzależniając decyzję od swojego asortymentu. Dostawcy mają do dyspozycji takie numery jak na przykład:

  • 46.15.Z – przeznaczony dla hurtowni meblowych,
  • 46.16.Z – przeznaczony dla hurtowni odzieżowych, obuwniczych i pasmanteryjnych,
  • 46.17.Z – przeznaczony dla hurtowni spożywczych itp.

Jakie PKD dla sklepu internetowego? Sprawdź w GUS!

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do wyboru numeru PKD dla swojej działalności gospodarczej, możesz wypełnić wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego. Trafi on do Głównego Urzędu Statystycznego, który przydzieli Ci odpowiednie kody.

Warto pamiętać o tym, że skorzystanie z takiej pomocy jest całkowicie bezpłatne, a opinie wydawane są możliwie jak najszybciej, przy czym maksymalny czas oczekiwania na odpowiedź nie przekracza miesiąca.

PKD – sprzedaż internetowa. Podsumowanie

Jak widzisz, wybór odpowiedniego PKD dla sklepu internetowego to nic trudnego. Wystarczy, że zdecydujesz się na jeden podstawowy kod – 47.91.Z – niezależnie od tego, czy oferujesz klientom własny asortyment, czy działasz w dropshippingu. Warto jednak uzupełnić go o dodatkowe numery, które sprecyzują zakres Twojej działalności. Jeżeli nie do końca wiesz, jakie PKD pasują do niej najbardziej, zawsze możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy GUS-u.

Zakładając działalność gospodarczą i wybierając dla niej PKD, nie marnuj czasu! Już na tym etapie możesz zacząć za darmo testować oprogramowanie, które posłuży Ci do prowadzenia sprzedaży internetowej. Zapoznaj się więc na przykład z funkcjami dostępnymi na platformie Sky-Shop i zobacz, jak prosty może być e-commerce!