Jak zmniejszyć koszt prowadzenia sklepu?

0
276
jak zmniejszyć koszt prowadzenia sklepu

Dawno minęły już czasy, kiedy założenie i prowadzenie sklepu internetowego wymagało dużych inwestycji. Dziś każdy może zajmować się działalnością e-commerce, a wszystko dzięki dostępowi do nowoczesnego oprogramowania i innowacyjnych modeli logistycznych. Sprzedawcy mają do dyspozycji wiele różnych rozwiązań pozwalających zminimalizować koszty prowadzenia sklepu internetowego. W poniższym artykule przedstawimy najważniejsze z nich.

Jakie są koszty prowadzenia sklepu internetowego?

To, ile kosztuje sklep internetowy, zależy od wielu decyzji podejmowanych przez przedsiębiorcę podczas wchodzenia na rynek. Największe znaczenie będzie miał prawdopodobnie wybór samego oprogramowania e-commerce, a także modelu pozyskiwania asortymentu.

Przyjrzyjmy się podstawowym wydatkom, które wpływają na ostateczne koszty prowadzenia sklepu internetowego:

Oprogramowanie e-commerce

Jak wspomnieliśmy we wstępie, do podstawowych kosztów każdego sklepu internetowego należą opłaty związane z oprogramowaniem e-commerce. Sprzedawcy wykorzystują najczęściej jedno z dwóch popularnych rozwiązań:

  • Narzędzie open source – to oprogramowanie działające w otwartym kodzie źródłowym. Jest dostępne bezpłatnie i można je dowolnie modyfikować. Otwiera to przed administratorem ogromne możliwości, ale wymaga jednocześnie sporej wiedzy z zakresu projektowania stron internetowych. Co więcej, narzędzia tego typu pozwalają zazwyczaj na stworzenie samego szkieletu witryny, podczas gdy wprowadzenie wszelkich dodatkowych funkcji i udogodnień wiąże się z koniecznością zakupienia odpowiednich wtyczek i integracji. Do ich wdrożenia niezbędne są też właściwe kompetencje.
  • Platforma abonamentowa, np. Sky-Shop – to program, który daje Ci dostęp do prawie gotowego sklepu, który musisz jedynie dostosować do swoich potrzeb. Gwarantuje sprzedawcy dostęp do wszystkich niezbędnych funkcji e-commerce, a jego obsługa jest tak łatwa, że poradzą z nią sobie nawet amatorzy. Taki komfort ma oczywiście swoją cenę, ale wysokość abonamentu nie przekracza zazwyczaj kilkudziesięciu – stu kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Użytkownik może zresztą wybrać interesujący go pakiet usług, dostosowując w ten sposób platformę do własnych potrzeb. Na dłuższą metę takie rozwiązanie często okazuje się bardziej opłacalne niż narzędzie open source.

Warto pamiętać, że największe firmy na rynku korzystają z dedykowanego oprogramowania sklepowego. Jest to jednak zdecydowanie najdroższa opcja, przeznaczona wyłącznie dla sprzedawców o bardzo rozbudowanych potrzebach.

👉 Sprawdź, gdzie założyć sklep internetowy. 

Zakup i utrzymanie domeny

Wydatkiem, którego nie sposób uniknąć, jest też zakup domeny. Jej cena zależy od historii wybranego adresu i jego rozpoznawalności. Zazwyczaj jednak jest to wydatek rzędu kilku – kilkunastu złotych. Taką opłatę trzeba ponosić każdego roku. Zwróć jednak uwagę na to, że mimo bardzo niskiej ceny początkowej (nawet 0 zł) może ona wzrastać w kolejnych latach.

Koszty serwera

Twoja strona internetowa i jej zasoby potrzebują serwera, na którym będą przechowywane. Im wyższe jego parametry, tym droższa usługa hostingu. Jej cena może wynieść zaledwie kilkadziesiąt złotych za rok, ale może też sięgnąć nawet paru tysięcy. Wszystko zależy od Twoich potrzeb i potencjału serwera.

Jeśli nie chcesz przepłacać, najlepiej skorzystaj z hostingu dostępnego w pakiecie dobrej platformy abonamentowej. Serwer i transfer danych stanowią wówczas element większego pakietu, co pozwala Ci sporo zaoszczędzić. Jakby tego było mało, moc obliczeniowa dostosowuje się do aktualnych potrzeb sklepu, więc masz pewność, że płacisz wyłącznie za te zasoby, które faktycznie wykorzystujesz.

Koszty magazynowe

Sporym wydatkiem w każdym sklepie internetowym mogą okazać się opłaty związane z najmem magazynu, wynagrodzeniami jego personelu czy bieżącą obsługą zamówień (pakowaniem, kompletowaniem i transportem). Choć sprzedawca może liczyć na pełną swobodę i niezależność w zakresie prowadzenia swojej działalności, to musi ponosić liczne koszty obniżające rentowność sklepu.

Właśnie z tego względu wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z innych modeli logistycznych. Najpopularniejsze to:

  • Dropshipping – w tym systemie sprzedawca współpracuje z hurtowniami, które przejmują obowiązki związane z magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką towarów. Właściciel sklepu nie potrzebuje więc własnego magazynu i tnie wszelkie zbędne koszty. Redukuje też ryzyko inwestycyjne, bo z dostawcą rozlicza się wyłącznie ze zrealizowanych transakcji (nie kupuje towaru z góry). Ceną za takie udogodnienia są przede wszystkim nieco wyższe marże hurtowni.
  • Fulfillment – w takim modelu sprzedawca oferuje klientom produkty z dowolnych źródeł, ale do ich magazynowania wykorzystuje przestrzeń wybranego operatora. Ten zajmuje się również kompletacją zamówień i ich wysyłką. Właściciel sklepu generuje więc znaczące oszczędności i płaci podwykonawcy tylko za te zasoby (przestrzeń, opakowania itp.), z których faktycznie korzysta. Jest to system w pełni skalowalny i gwarantujący sporą elastyczność na rynku e-commerce.

Koszty księgowe i opłaty administracyjne

Prowadząc sklep internetowy, nie sposób zapomnieć o wydatkach związanych z zarejestrowaną działalnością gospodarczą. Mowa przede wszystkim o:

  • Składkach ZUS – przedsiębiorca może liczyć na atrakcyjne obniżki przez pierwsze 2,5 roku, ale po tym czasie musi zacząć opłacać pełne składki, których kwoty są odczuwalne dla budżetu.
  • Podatku dochodowym – wysokość tej daniny zależy od wybranej przez Ciebie formy opodatkowania, ale zawsze uzależniona jest od Twoich zarobków. Jeśli sklep w którymś miesiącu nie przyniesie Ci zysków, nie zapłacisz więc żadnego podatku.
  • Kosztach księgowych – jeśli stopień skomplikowania Twoich rozliczeń wymaga korzystania z usług biura rachunkowego, musisz przygotować się na wydatek rzędu 200 – 600 zł miesięcznie.

Marketing i reklama

Koszty działań marketingowych nie należą do obligatoryjnych wydatków. Jeśli nie chcesz się reklamować, możesz więc pominąć ten akapit. Prawda jest jednak taka, że nie promując swojej działalności, prawdopodobnie nic nie zarobisz. Zastanów się więc nad takimi rozwiązaniami jak:

  • Facebook Ads i Google Ads – wydatki na reklamy w sieciach wyszukiwania zależą od stawek ustalanych na zasadzie licytacji. Płacisz jednak wyłącznie za wymierne efekty (np. kliknięcia), a nie za samą emisję komunikatów.
  • SEO – pozycjonowanie strony w sieci teoretycznie jest procesem bezkosztowym, ale jeśli nie posiadasz wystarczającej wiedzy z tego zakresu i nie masz zamiaru samodzielnie tworzyć treści na swoją stronę, musisz przygotować się na wynagrodzenia dla specjalistów z tego obszaru.
  • Media społecznościowe i blog – to bardzo ważne kanały dotarcia do potencjalnych klientów. Możesz prowadzić je we własnym zakresie, ale jeśli nie wiesz, jak robić to profesjonalnie, lepiej skorzystaj z odpłatnej pomocy doświadczonego specjalisty lub copywritera.

Jak zmniejszyć koszty prowadzenia sklepu internetowego?

Znając najważniejsze koszty prowadzenia sklepu internetowego, dość łatwo wybrać obszary, które pozwolą Ci zminimalizować ogólne wydatki. W ramach podsumowania całego artykułu zbierzmy więc wszystkie wskazówki w jednym miejscu:

  • Wybierz platformę abonamentową np. Sky-Shop – stała opłata miesięczna za oprogramowanie SaaS to niewielki wydatek gwarantujący dostęp do wszystkich niezbędnych funkcji sprzedażowych i marketingowych. W przeciwieństwie do narzędzi typu open source, nie zaskoczy Cię żadnymi ukrytymi kosztami.
  • Wykup tanią domenę – wybierz niedrogi, ale oryginalny i łatwy do zapamiętania adres strony. Zwróć uwagę zarówno na cenę za pierwszy rok, jak i za kolejne lata jego użytkowania.
  • Korzystaj z hostingu w ramach abonamentu – zamiast opłacać serwer zewnętrznej firmy, wykorzystaj zasoby dostawcy swojego oprogramowania e-commerce.
  • Postaw na dropshipping lub fulfillment – wyeliminuj koszty związane z magazynem, korzystając z pomocy doświadczonych dostawców i operatorów logistycznych.
  • Zainwestuj w wiedzę na temat marketingu – im więcej działań marketingowych możesz realizować we własnym zakresie, tym mniej wydasz na wynagrodzenia dla specjalistów z zakresu SEO, PPC, mediów społecznościowych czy content marketingu.

Choć to zaledwie kilka prostych porad, stanowią one doskonały punkt wyjścia do redukcji miesięcznych kosztów prowadzenia sklepu internetowego. Zrób z nich zatem dobry użytek i zwiększ swoje zyski z działalności e-commerce!