Otwarcie własnego sklepu internetowego to aktualnie jeden z najpopularniejszych pomysłów na biznes. Trudno się temu dziwić – działalność tego typu rozpocząć można błyskawicznie i bez dużego kapitału inwestycyjnego.
Niektórzy przedsiębiorcy czują się jednak zniechęceni bieżącymi kosztami prowadzenia e-commerce’u. Należy do nich między innymi abonament oprogramowania sklepowego. W tym artykule zastanowimy się, czy warto go unikać, a jeśli tak, to kiedy.
Spis treści artykułu:
Własny sklep internetowy za darmo – czy to możliwe?
Początkujący sprzedawcy często przekonani są, że otwarcie sklepu internetowego nic nie kosztuje. Zasadniczo mają rację, lecz warto pamiętać, że darmowe oprogramowanie e-commerce wiąże się z licznymi ograniczeniami. Najpopularniejsze narzędzia tego typu działają bowiem w modelu open source. Oznacza to, że każdy użytkownik ma swobodny dostęp do otwartego kodu źródłowego, który pozwala na założenie funkcjonalnej strony internetowej. Niestety powstała w ten sposób witryna nie jest gotowa do sprzedaży.
Na początku należy wykupić hosting i zainstalować sklep na serwerze. Proces ten wymaga zazwyczaj ingerencji programisty, chyba że potrafisz zrobić to samodzielnie. Zaawansowane umiejętności techniczne przydadzą Ci się także na etapie konfiguracji oprogramowania. Wykonanie projektu strony należy z kolei zlecić zawodowemu grafikowi. Platformy open source oferują bowiem nieliczne szablony, których funkcjonalność i walory estetyczne pozostawiają zresztą wiele do życzenia.
Działający sklep internetowy bez abonamentu wymaga ponadto zintegrowania z hurtowniami, bramkami płatności, firmami kurierskimi czy profesjonalnymi narzędziami marketingowymi. Każda z tych funkcji oznacza dodatkowe godziny pracy i… niemałe wydatki.
Jak widzisz, otwarcie sklepu internetowego bez abonamentu jest bezpłatne tylko z nazwy. W praktyce oprogramowanie open source narzuca na Ciebie liczne ograniczenia, które można obejść jedynie poprzez zatrudnienie specjalisty i wykupienie dodatkowych integracji oraz zaawansowanych narzędzi. Sprawia to, że koszty początkowe e-commerce’u zdecydowanie rosną.
👉 Przeczytaj także: Sklep internetowy w modelu SaaS czy Open Source?
Abonament sklepu internetowego i jego zalety
Alternatywę dla oprogramowania open source stanowią platformy abonamentowe, działające w modelu Software as a Service. Ich ceny zaczynają się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie, przy czym opłata ta obejmuje już wszystkie funkcje i udogodnienia, jakich potrzebuje Twój sklep internetowy.
Korzystając z takiego narzędzia, otrzymujesz między innymi dostęp do:
- miejsca na serwerze,
- setek edytowalnych szablonów, zaprojektowanych w technologii RWD,
- łatwego w obsłudze kreatora stron internetowych,
- gotowych integracji z hurtowniami (tradycyjnymi i dropshippingowymi),
- integracji z dodatkowymi kanałami sprzedaży (np. Allegro, eBay, Amazon itd.),
- bramek płatności i usług kurierskich,
- minisystemu księgowego,
- aplikacji mobilnej,
- intuicyjnego panelu administracyjnego sklepu, który pozwala na zarządzanie sprzedażą we wszystkich kanałach jednocześnie,
- nieustannego wsparcia technicznego i doradztwa e-commerce.
To wszystko sprawia, że we własnym zakresie musisz zająć się jedynie rejestracją działalności gospodarczej i wykupieniem domeny dla sklepu. Pozostałe etapy zakładania sklepu przeprowadzisz szybko i wygodnie w swoim oprogramowaniu SaaS!
Przykładem takiego rozwiązania jest Sky-Shop. Wszystkie funkcje oprogramowania możesz testować bezpłatnie przez 14 dni.
Sklep internetowy bez abonamentu vs. platforma SaaS. Co wybrać?
Aby pomóc Ci wybrać pomiędzy sklepem internetowym bez abonamentu a kompleksowym oprogramowaniem SaaS, zebraliśmy najważniejsze zalety oraz wady obu rozwiązań w jednym miejscu.
Zalety sklepu internetowego bez abonamentu:
- bezpłatne oprogramowanie,
- swobodny dostęp do otwartego kodu źródłowego.
Wady sklepu bez abonamentu:
- konieczność samodzielnego wykupienia hostingu,
- instalacja i konfiguracja oprogramowania wymagająca zaawansowanych umiejętności programistycznych,
- większa podatność sklepu na ataki hakerskie,
- brak gotowych integracji,
- brak automatycznych aktualizacji,
- brak wsparcia technicznego.
Zalety sklepu internetowego w modelu abonamentowym:
- hosting w cenie abonamentu,
- łatwa i szybka konfiguracja sklepu,
- gotowe integracje ze wszystkimi funkcjami i narzędziami e-commerce,
- preferencyjne warunki współpracy ze zintegrowanymi firmami,
- ciągłe aktualizacje i udoskonalenia systemu,
- szybkie i bezpłatne usuwanie usterek,
- darmowe wsparcie techniczne,
- bezpłatny okres próbny,
- elastyczne pakiety abonamentowe.
Wady sklepu w modelu abonamentowym:
- comiesięczna opłata za korzystanie z oprogramowania,
- brak otwartego dostępu do kodu źródłowego,
- ograniczony wpływ na rozwój funkcji sklepu.
👉 Dowiedz się, jak łatwo może przebiegać tworzenie sklepów internetowych.
Sklep internetowy bez abonamentu – czy warto?
Podsumowując wszystkie plusy i minusy sklepów internetowych bez abonamentu oraz oprogramowania SaaS, trudno jednoznacznie stwierdzić, aby unikanie comiesięcznych opłat było szczególnie opłacalne dla sprzedawcy. To dobry wybór jedynie dla tych osób, które mają wystarczająco duże doświadczenie programistyczne i chcą przeznaczać większość swojego czasu na samodzielne rozwijanie sklepu.
Pozostali – zwłaszcza początkujący przedsiębiorcy – powinni jednak skorzystać z gotowych rozwiązań, a zaoszczędzone w ten sposób zasoby czasowe i finansowe przeznaczyć na marketing oraz ekspansję biznesową.