Migracja sklepu internetowego — jak ją przeprowadzić?

0
243
migracja sklepu internetowego

Na migrację sklepu internetowego można zdecydować się z wielu różnych powodów. Czasami chodzi o rozwój biznesu i rosnące potrzeby przedsiębiorcy, a czasami o niezadowolenie z usług dotychczasowego dostawcy. Bez względu na to, dlaczego chcesz przenieść swoją stronę na inną platformę, musisz przeprowadzić ten proces nie generując przestojów w pracy i zbędnych kosztów.

Jak to zrobić? Dowiesz się tego z naszego szczegółowego poradnika!

Jak wygląda migracja sklepu internetowego?

Migracja sklepu internetowego to nic innego jak jego przeniesienie (wraz z domeną) z jednego oprogramowania e-commerce na inne. Witryna tego typu to złożony mechanizm, w skład którego wchodzi wiele różnych elementów, więc migracja powinna być przeprowadzona w taki sposób, aby nie uszkodzić żadnego z nich. Jeśli proces nie zostanie odpowiednio zaplanowany, może poskutkować utratą cennych danych.

Dlaczego warto zdecydować się na migrację sklepu internetowego?

Migracja sklepu internetowego jest zazwyczaj skutkiem niezadowolenia właściciela z wykorzystywanego dotychczas oprogramowania e-commerce. Najczęściej chodzi o:

  • Brak gotowych funkcji — w przypadku wielu narzędzi open source administrator sklepu internetowego musi na własną rękę poszukiwać różnego rodzaju integracji, a następnie samodzielnie je instalować i konfigurować. Taki model pracy jest uciążliwy i wymagający technicznie.
  • Brak dostosowania do obowiązujących przepisów — polskie prawo dynamicznie się zmienia, a platformy e-commerce (zwłaszcza te zagraniczne) niekoniecznie za nim nadążają.
  • Brak automatycznych aktualizacji — w przypadku platform, które trzeba samodzielnie aktualizować, konieczne okaże się zatrudnienie programisty do utrzymania sklepu.
  • Brak wsparcia technicznego — narzędzia open source nie oferują żadnej pomocy, wobec czego administratorzy sklepów mogą liczyć jedynie na wsparcie ze strony społeczności.
  • Brak poczucia bezpieczeństwa — oprogramowanie open source działa na otwartym kodzie źródłowym, toteż jest podatne na ataki hakerskie.

Jak widzisz, większość czynników, które motywują sprzedawców do migracji sklepu internetowego, wynika z wad oprogramowania open source. Najczęściej użytkownicy decydują się więc przenieść swoją stronę na platformę SaaS. Jest to zdecydowanie wygodniejsze rozwiązanie, zdejmujące z właściciela witryny odpowiedzialność za kwestie techniczne. Aktualizacjami, integracjami i sprawnością działania zajmuje się dostawca, a sprzedawcy mogą skupić się na prowadzeniu swoich biznesów.

Jak przeprowadzić migrację sklepu internetowego?

Budowa i rozwój sklepu internetowego wiążą się z gromadzeniem dużych ilości danych na przestrzeni lat. Aby ich nie utracić i zachować płynność funkcjonowania biznesu, podczas migracji zwróć uwagę na bezpieczne przeniesienie następujących elementów strony:

  • Domena sklepu.
  • Kompletne dane produktowe (m.in. nazwa, cena netto i brutto, opis, liczba sztuk, masa i wymiary, producent, symbole EAN i ISBN, kod kreskowy, kategoria towaru).
  • Baza klientów (dane obejmujące imiona, nazwiska, adresy, e-maile oraz numery telefonów).
  • Struktura kategorii (dzięki przeniesieniu jej 1:1 nie utrudnisz klientom nawigacji na stronie i nie utracisz pozycji w wyszukiwarce).
  • Linki (aby nie utracić ruchu w sklepie, należy wykonać poprawne przekierowania odnośników).
  • Konto Allegro (w przypadku korzystania z integracji na innej platformie).

Planując migrację sklepu internetowego, musisz się także zastanowić nad wyborem odpowiedniego momentu na przeprowadzenie prac. Wszystko po to, aby nie spowodować przestojów w sprzedaży w czasie, kiedy masz szansę na największe przychody. W podjęciu decyzji mogą pomóc Ci takie narzędzia jak Google Trends. Dzięki nim sprawdzisz, jakim zainteresowaniem cieszą się dane zagadnienia w wyszukiwarce. Zestawiając te informacje ze statystykami sprzedaży pochodzącymi z Twojej witryny, poznasz sezonowość swojego biznesu. W efekcie łatwiej będzie Ci wybrać właściwy czas na migrację sklepu internetowego.

Zazwyczaj najlepszym momentem na przeprowadzenie migracji jest czas, kiedy notujesz najniższą sprzedaż, więc albo przed sezonem, albo od razu po. Nie ulegaj jednak presji, ponieważ ewentualne błędy mogą Cię sporo kosztować. Stwórz harmonogram prac, w którym uwzględnisz:

  • czas trwania migracji,
  • czas transferu danych,
  • okres potrzebny na testy,
  • czas na szkolenia wewnętrzne.

Migracja sklepu internetowego powinna być więc dobrze przemyślana i zaplanowana. Wyjątek to oczywiście sytuacja, w której aktualne oprogramowanie nie działa prawidłowo, uniemożliwiając sprzedaż. W takim przypadku postaraj się jak najszybciej przenieść stronę na nową platformę.

Migracja sklepu jest skomplikowanym procesem, który powinien przebiegać pod okiem doświadczonego programisty. Jeżeli nie chcesz jednak ponosić kosztów prac IT, możesz zdecydować się na ofertę dobrej platformy e-commerce, obejmującą prace związane z przeniesieniem strony.

W przypadku oprogramowania Sky-Shop wystarczy na przykład udostępnić dostawcy odpowiednie dane. Cały proces wygląda wówczas w następujący sposób:

  1. Kontaktujesz się z dostawcą i mówisz mu o swoich potrzebach w zakresie e-commerce.
  2. Przekazujesz platformie niezbędne dane w postaci plików CSV lub XML.
  3. Czekasz 14 dni na przeprowadzenie migracji przez dostawcę oprogramowania.
  4. Wprowadzasz ewentualne zmiany w celu dostosowania sklepu do swoich potrzeb.
  5. Wznawiasz sprzedaż, zyskując mnóstwo nowych możliwości.

Migracja sklepu internetowego — podsumowanie

Chęć przeprowadzenia migracji sklepu internetowego wiąże się ze stworzeniem harmonogramu prac, zatrudnieniem programisty i oczywiście wyborem nowego oprogramowania. Na szczęście cały proces może okazać się zdecydowanie łatwiejszy, jeśli postawisz na intuicyjną platformę SaaS, której dostawca sam przeniesie Twoją stronę. Podejmij więc właściwą decyzję i zyskaj nowe możliwości w zakresie sprzedaży!

Interesuje Cię migracja na platformę Sky-Shop? Porozmawiajmy o tym podczas bezpłatnych konsultacji!