Jak sprzedawać kosmetyki przez Internet? Poradnik

0
40
jak sprzedawać kosmetyki przez internet

Sprzedaż kosmetyków przez Internet to jeden z najciekawszych pomysłów na własny biznes. Artykuły tego typu należą do produktów pierwszej potrzeby, toteż nie bez powodu cieszą się w sieci szczególną popularnością.

Taki asortyment możesz oferować klientom we własnym sklepie online, ale także w rozmaitych serwisach zakupowych. Dowiedz się, jak sprzedawać kosmetyki w Internecie!

Dlaczego sprzedaż kosmetyków przez Internet się opłaca?

Aż 73% wszystkich internautów w Polsce robi zakupy w sieci. A jedną z najczęściej wybieranych przez nich kategorii produktów stanowią właśnie kosmetyki. Co ciekawe, konsumenci nabywają je nie tylko w rodzimych sklepach, ale również na platformach zagranicznych. Jak więc widzisz, potencjał tej branży w Internecie jest naprawdę duży.

Kosmetyki to interesująca kategoria produktów także ze względu na ich bardzo szeroki wybór. Na rynku można znaleźć coraz więcej specyfików wytwarzanych z myślą o bardzo sprecyzowanych potrzebach użytkowników. Ciekawą grupę artykułów stanowią także kosmetyki ekologiczne, w tym na przykład wegańskie. Jest to zatem branża, w której z łatwością znajdziesz niszę dla swojego sklepu.

Jak sprzedawać kosmetyki w sieci?

Jeśli zdecydujesz się na sprzedaż kosmetyków przez Internet, staniesz przed wyborem kanałów, w których będziesz świadczyć swoje usługi. Nie ulega żadnym wątpliwościom, że główną przestrzenią dla Twoich działań powinien stać się profesjonalny sklep internetowy. Jak go założyć?

1. Wybierz asortyment

Zanim rozpoczniesz sprzedaż kosmetyków przez Internet, musisz zdefiniować, czym dokładnie chcesz się zajmować. Tego typu działalność może bowiem oznaczać prowadzenie drogerii online lub handel wybranymi specyfikami o ściśle sprecyzowanym przeznaczeniu. Zdecyduj również, jakich producentów chcesz zawrzeć w swojej ofercie. Ograniczysz się do polskich marek czy będziesz handlować także zagranicznymi kosmetykami?

Na tym etapie zadbaj przede wszystkim o to, aby Twój asortyment cieszył się zainteresowaniem ze strony wybranej grupy docelowej. Jeśli nie wiesz, które produkty są najpopularniejsze w Internecie, możesz wspomóc się analizami z takich narzędzi jak Google Trends Czy TradeWatch.

2. Skompletuj towar

Kiedy zdecydujesz już, jakie kosmetyki chcesz włączyć do swojej oferty, trzeba będzie je pozyskać. W tym kroku do wyboru masz trzy różne rozwiązania:

  • Możesz wytwarzać kosmetyki samodzielnie. Tego typu produkty cieszą się coraz większym uznaniem na rynku.
  • Możesz zintegrować swój sklep z wybranymi hurtowniami, które zaopatrzą Cię w towar.
  • Możesz też prowadzić sklep w dropshippingu, dzięki czemu będziesz nabywać od hurtowni konkretne produkty dopiero w momencie otrzymania na nie zamówienia.

Jak łatwo się domyślić, pierwsza opcja przeznaczona jest dla osób posiadających odpowiednie zaplecze i wiedzę z zakresu kosmetologii. Drugie i trzecie rozwiązanie wymagają natomiast zaopatrzenia się w kompleksowe oprogramowanie e-commerce, oferujące integracje z tradycyjnymi i dropshippingowymi hurtowniami. Dzięki takiej funkcji automatycznie pobierzesz wszystkie dane produktowe do swojego sklepu, co pozwoli Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu na ręcznym wprowadzaniu informacji.

👉 Sprawdź, skąd brać produkty do sklepu internetowego.

3. Dopełnij formalności

Zanim uruchomisz swój internetowy sklep z kosmetykami, musisz zadbać o takie formalności jak:

  • rejestracja działalności gospodarczej,
  • nadanie nazwy sklepowi oraz zakup domeny,
  • spisanie regulaminu sklepu i polityki prywatności,
  • zakup certyfikatu SSL.

Dzięki temu, że wszystkie te procedury możesz przeprowadzić przez Internet, nie powinny kosztować Cię one dużo czasu i pracy.

👉 Dowiedz się, jak otworzyć własną firmę.

4. Stwórz sklep internetowy

Własny sklep internetowy ułatwi Ci budowę rozpoznawalności marki, co w branży kosmetycznej wydaje się sprawą wielkiej wagi. Aby założyć witrynę e-commerce, najlepiej skorzystać z inteligentnego oprogramowania, obejmującego łatwy w obsłudze kreator stron www. W przypadku platformy Sky-Shop jego eksploatacja sprowadza się do edycji szablonów, w których wybrane moduły sklepu możesz ustawiać w dowolnych konfiguracjach.

Na gotową stronę musisz jeszcze wgrać wspomniane już dane produktowe, pozyskane z hurtowni bądź – w przypadku autorskiego asortymentu – stworzone samodzielnie. Aby uruchomić sprzedaż, potrzebne Ci będą ponadto integracje z bramką płatności oraz firmami kurierskimi. W ten sposób umożliwisz przyszłym klientom realizację transakcji na wybranych przez nich warunkach.

👉 Przeczytaj także: Tworzenie sklepów internetowych w 7 krokach.

5. Zintegruj sklep z dodatkowymi kanałami sprzedaży

Pamiętaj, że sklep internetowy to nie jedyny kanał sprzedaży, w którym warto działać. W sieci znajdziesz mnóstwo serwisów, pozwalających na zdobycie zupełnie nowych klientów. Platformy tego typu wykorzystywane są przez miliony konsumentów i mogą pochwalić się najlepszymi pozycjami w wyszukiwarce Google. Warto więc zrobić z nich dobry użytek. Kosmetyki możesz sprzedawać między innymi za pośrednictwem:

  • Allegro – najpopularniejszy marketplace w Polsce, odwiedzany przez 18 milionów użytkowników każdego miesiąca. Kanał ten może Ci się przydać zwłaszcza na początku działalności, zanim zdobędziesz rozpoznawalność na rynku.
  • Ceneo – największa porównywarka cen, posiadająca także wbudowaną opcję „Kup teraz”. To kanał, który maksymalnie skraca ścieżkę transakcyjną konsumentów i pozwala Ci dotrzeć do osób zainteresowanych kupnem konkretnych kosmetyków.
  • Empik Marketplace – umożliwia sprzedaż produktów z 16 kategorii, w tym także „zdrowie i uroda”. Serwis ten podejmuje współpracę jedynie z wyselekcjonowanymi sprzedawcami.
  • Grupa Morele – na którą składa się kilka tematycznych portali. Wśród nich znajdziesz stronę amfora.pl, służącą właśnie do sprzedaży kosmetyków.
  • Sklep na Facebooku – atrakcyjny katalog produktów, który pozwala Ci oznaczać Twoje kosmetyki bezpośrednio w publikowanych postach. Po kliknięciu w link użytkownik zostanie przeniesiony do odpowiedniej karty w Twoim sklepie. Alternatywa to przekierowanie go do okienka czatu w Messengerze.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby prowadzić sprzedaż we wszystkich tych kanałach jednocześnie. Nie musisz obawiać się chaosu związanego z zarządzaniem zamówieniami, ponieważ obsłużysz je z poziomu jednego panelu administracyjnego Twojej platformy sklepowej.

Sprzedaż kosmetyków przez Internet – jak się reklamować?

Kiedy Twój internetowy sklep z kosmetykami zacznie już działać, będzie potrzebował dobrze przemyślanej strategii marketingowej, która przyciągnie do niego klientów. Zastanów się więc nad potrzebami i zachowaniem Twojej grupy docelowej, a następnie dobierz odpowiednie dla niej kanały reklamowe. Na jakie aspekty promocji warto zwrócić szczególną uwagę?

1. USP Twojego sklepu

Unique Selling Proposition (czyli unikalna propozycja sprzedaży) to określona cecha Twojej marki, która wyróżnia ją na tle konkurencji. Właśnie ten konkretny walor asortymentu lub usługi należy komunikować we wszystkich kanałach marketingowych. Do przykładów USP w branży kosmetycznej można zaliczyć sprzedaż tylko ekologicznych produktów, wyłącznie polski asortyment itp.

2. Pozycjonowanie w wyszukiwarce

Zdecydowana większość internautów korzysta z wyszukiwarki, aby znaleźć informacje o kosmetykach, zanim dokona ich zakupu. Warto więc zrobić wszystko, aby strony Twojego sklepu pojawiały się jak najwyżej na liście wyników Google na kluczowe zapytania związane z tym asortymentem. W tym celu niezbędna okaże się dobrze zaplanowana strategia SEO, obejmująca zarówno aspekty techniczne witryny, jak i wysokiej jakości treści.

3. Social media

Wymarzonym miejscem do budowy rozpoznawalności marki kosmetycznej są media społecznościowe. To właśnie na Facebooku czy Instagramie masz szansę zdobyć lojalną grupę odbiorców, która zaangażuje się w życie Twojego sklepu. Serwisy te dają Ci także ogromne możliwości promocyjne, obejmujące między innymi publikację postów lifestyle’owych i sprzedażowych, organizację konkursów, real time marketing czy współpracę z influencerami.

4. Płatne kampanie

Prowadząc sprzedaż kosmetyków przez Internet, łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której liczą się natychmiastowe efekty. W ich osiągnięciu pomogą Ci płatne reklamy w systemach Google Ads oraz Facebook Ads. Niewątpliwą zaletą takich kampanii jest także model PPC, dzięki któremu płacisz wyłącznie za efekty promocji, a nie za samą emisję. To również możliwość dotarcia do konsumentów o bardzo sprecyzowanych potrzebach.

Na powyższych kanałach potencjał reklamowy sklepu z kosmetykami oczywiście się nie kończy. Analizując preferencje swojej grupy docelowej oraz działania konkurencji, z łatwością stworzysz kompletną strategię marketingową, która zapewni Ci sukces w e-commerce.

👉 Sprawdź, od czego zacząć promocję własnego sklepu internetowego. 

Sprzedaż kosmetyków przez Internet a podatek VAT

Bardzo często właściciele sklepów internetowych, których przychody nie przekraczają 200 tysięcy złotych rocznie, korzystają ze zwolnienia z podatki VAT. Niestety nie jest to możliwe w przypadku sprzedaży kosmetyków. Musisz opłacać VAT, jeśli w Twoim asortymencie znajdą się na przykład:

  • perfumy i wody toaletowe,
  • kosmetyki do makijażu,
  • środki do manicure i pedicure,
  • pudry kosmetyczne i toaletowe,
  • preparaty do pielęgnacji skóry,
  • szampony i kosmetyki do włosów,
  • środki do higieny zębów i jamy ustnej,
  • preparaty przeznaczone do golenia,
  • dezodoranty,
  • kosmetyki do kąpieli,
  • inne wyroby kosmetyczne lub toaletowe.

Jak sprzedawać kosmetyki przez Internet? Podsumowanie

Sprzedaż kosmetyków przez Internet wiąże się z koniecznością dopełnienia kilku formalności, ale efekty wysiłku są tego warte. Jeśli zaopatrzysz się w innowacyjne oprogramowanie e-commerce i dobrze przemyślisz swoją strategię komunikacji, możesz zbudować rozpoznawalną na rynku markę, osiągającą wysokie zyski!

Sprzedaż kosmetyków przez Internet łatwo uruchomisz za pośrednictwem Sky-Shop. Wszystkie funkcje platformy możesz testować bezpłatnie przez 14 dni. A jeżeli masz jakieś pytania, zachęcamy do wzięcia udziału w bezpłatnych konsultacjach e-commerce!