Porzucone koszyki – skąd się biorą i jak z nimi walczyć?

0
18
porzucone koszyki w sklepie internetowym

Według niektórych statystyk, nawet 70% produktów umieszczonych w koszykach sklepów internetowych nigdy nie zostaje kupione. Takie zjawisko to udręka wielu sprzedawców, w przypadku których duży ruch na stronie wcale nie musi przekładać się na dobre wyniki finansowe.

Na szczęście istnieją proste sposoby na walkę z porzuconymi koszykami. W tym artykule zapoznamy Cię z najpopularniejszymi z nich!

Porzucony koszyk – co to takiego?

Porzucony koszyk to każda transakcja, która nie została zrealizowana pomimo wyboru konkretnych produktów w sklepie internetowym. Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że to niegroźne zjawisko. Niestety jego skala naraża właścicieli e-commerce’ów na poważne straty. Problem jest tym większy, że nie chodzi wyłącznie o stracone szanse sprzedażowe, ale także o zmarnowany budżet marketingowy. Użytkownicy trafiają przecież na stronę, lecz nie zostawiają na niej ani grosza.

Ze względu na niekorzystny zwrot z inwestycji, porzuconych koszyków nie wolno bagatelizować. Oczywiście będą one występować w każdym sklepie, jednak ich procent nie powinien powodować strat w budżecie. Zanim odpowiemy sobie na pytanie, jak unikać takiego zjawiska, musisz dobrze zrozumieć, skąd w ogóle się ono bierze.

Porzucone koszyki i ich przyczyny

Identyfikacja przyczyn porzuconych koszyków jest o tyle utrudniona, że mogą one występować na każdym etapie procesu zakupowego. Generalizując, są one zazwyczaj wynikiem niedogodności odczuwanych przez użytkownika na drodze prowadzącej do finalizacji transakcji. Porzucone koszyki stanowią więc dla sprzedawcy wskazówkę, że udostępnia on potencjalnym klientom zbyt długą, skomplikowaną i niejasną ścieżkę zakupową.

Do najczęstszych przyczyn porzuconych koszyków należą między innymi kwestie związane z oprogramowaniem:

  • zbyt duża liczba kroków prowadzących do realizacji transakcji,
  • konieczność rejestracji w sklepie przed zakupem,
  • trudności we wprowadzaniu kodów rabatowych,
  • brak podsumowania zakupów, dającego wygodny wgląd w parametry wybranych produktów.

Powodów porzuconych koszyków należy też szukać wśród problemów dotyczących samej oferty sklepu:

  • brak preferowanej przez klienta formy dostawy,
  • zbyt wysoka cena przesyłki lub ukryte koszty,
  • problem z realizacją płatności w wybrany wcześniej sposób,
  • wybrakowany asortyment, uniemożliwiający klientowi zakup produktów komplementarnych.

Analiza porzuconych koszyków

Analizując porzucone koszyki w sklepie internetowym, nie możesz skupiać się na pojedynczych zachowaniach. Wielu użytkowników rozpoczyna proces zakupowy bez intencji realizacji transakcji, na przykład po to, żeby coś sprawdzić. Takich zachowań nie masz szans przekuć w sprzedaż. Pod uwagę bierz zatem wyłącznie powtarzalne dane.

W monitorowaniu i analizowaniu zachowań użytkowników pomogą Ci informacje dostępne w panelu administracyjnym Twoje sklepu. Jeśli korzystasz na przykład z oprogramowania Sky-Shop, kluczowe dane znajdziesz w kategorii porzuconych koszyków, w zakładce poświęconej marketingowi. Do najważniejszych należą:

  • Czas trwania sesji – to parametr, który posłuży Ci do określenia progu, po przekroczeniu którego zachowania użytkowników będą w ogóle brane pod uwagę. Można bowiem założyć, że osoby przebywające na Twojej stronie przez bardzo krótki czas nie miały nawet zamiaru finalizować transakcji.
  • Stopień złożoności procesu zakupowego – w wielu sytuacjach można zaryzykować stwierdzenie, że im bardziej złożona ścieżka konsumenta, tym większe jego zainteresowanie produktem. Odwiedzane przez użytkownika podstrony sugerują nieraz także problemy z segregacją towarów.
  • Miejsce porzucenia koszyka – to parametr, który wskaże Ci prawdopodobną przyczynę porzucania koszyków. Jeśli wielu użytkowników rezygnuje z zakupu w tym samym miejscu, prawdopodobnie to tam ich oczekiwania rozmijają się z rzeczywistością.
  • Źródło ruchu – kryterium pozwalające na badanie skuteczności reklam w wielu kanałach. Dzięki tej kategorii będziesz również w stanie stwierdzić, z jakimi oczekiwaniami konsumenci trafiają do Twojego sklepu.

Zapobieganie porzuconym koszykom

Chcąc zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków w sklepie internetowym, podziel dane na dwie kategorie:

  • Klientów zalogowanych w sklepie – jeśli użytkownicy zostawili adresy mailowe w Twojej bazie, możesz próbować odzyskać porzucone koszyki. Znakomicie sprawdza się w tym przypadku e-mail marketing, przypominający klientom o rozpoczętych procesach zakupowych.
  • Klientów niezalogowanych w sklepie – choć nie masz możliwości bezpośredniego kontaktu z tymi użytkownikami, Pixel Facebooka oraz zbierane przez przeglądarkę pliki cookies pozwolą Ci kierować do nich reklamy remarketingowe. Wystarczy, że osoby te odwiedziły Twój sklep.

W walce z porzuconymi koszykami warto też zadbać o intuicyjny proces zakupowy i udostępnienie użytkownikom popularnych udogodnień. Upewnij się na przykład, że oferujesz preferowane przez Twoją grupę docelową formy dostawy i metody płatności. Zwróć także uwagę na zjawisko ponownej rezygnacji z zakupów po powrocie użytkowników do porzuconych koszyków. Taka sytuacja może świadczyć na przykład o braku właściwych towarów w asortymencie lub o nieatrakcyjnych cenach.

👉 Sprawdź także: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Porzucone koszyki w sklepie internetowym – podsumowanie

Prowadząc sklep internetowy, możesz komfortowo śledzić zachowania swoich potencjalnych klientów i wyciągać z nich wnioski. Uważny monitoring i analiza zbieranych danych pozwoli Ci zminimalizować liczbę porzucanych koszyków i podnieść współczynnik konwersji. Zaopatrz się więc w odpowiednie oprogramowanie e-commerce i zrób dobry użytek z jego funkcji remarketingowych!