Każdy sklep internetowy powinien dążyć do ciągłego zwiększania sprzedaży. Służą do tego różne narzędzia marketingowe funkcjonujące w wielu kanałach. Zanim zaczniesz je jednak wykorzystywać, musisz upewnić się, że Twój e-commerce jest gotowy do obsługi nowych klientów.
W tym poradniku podpowiemy Ci, po jakie sposoby sięgać, aby usprawnić działanie sklepu i zwiększyć poziom sprzedaży!
Spis treści artykułu:
Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym – od czego zacząć?
Pierwszym krokiem w procesie zwiększania sprzedaży w Internecie powinna być optymalizacja dotychczasowych rozwiązań. Musisz zrobić wszystko, aby osoby już trafiające na Twoją stronę jak najczęściej dokonywały transakcji. Jakie metody warto wykorzystać w tym celu?
1. Zadbaj o user experience
Twój sklep internetowy powinien być czytelny i przyjazny dla użytkownika. Zadbaj więc o intuicyjną nawigację, maksymalne skrócenie ścieżki transakcyjnej i przejrzyste drzewko kategorii. Im wygodniejszy okaże się proces zakupowy na Twojej stronie internetowej, tym chętniej klienci będą do Ciebie wracać.
2. Przeanalizuj działania konkurencji
Jedną z największych przeszkód na Twojej drodze do zwiększania sprzedaży jest działająca na rynku konkurencja. Warto więc zdawać sobie sprawę z jej działań i obszarów, w których możesz zyskać nad nią przewagę.
W tym celu wystarczy skorzystać z darmowych narzędzi dostępnych w sieci, takich jak SimilarWeb. Dzięki temu dowiesz się, z kim, o kogo i gdzie konkurujesz.
3. Zapewnij wysoką jakość usług
Profesjonalne podejście do klienta to podstawa zwiększania sprzedaży w Internecie. Konsumenci zadowoleni z produktu i obsługi z większym prawdopodobieństwem wrócą do Ciebie w przyszłości.
Pamiętaj, że ich utrzymanie jest zdecydowanie tańsze niż pozyskiwanie nowych klientów.
4. Buduj rozpoznawalność marki
Sklep, który jest rozpoznawalny w sieci, ma zdecydowanie większe szanse przyciągnąć klientów niż anonimowi sprzedawcy. Staraj się więc budować świadomość marki, komunikując odbiorcom jej cechy charakterystyczne.
Bardzo ważna okaże się w tym przypadku unikalna propozycja sprzedaży (USP), stanowiąca Twój wyróżnik na rynku. Pamiętaj też, że nie od razu Rzym zbudowano, a proces zdobywania rozpoznawalności wymaga czasu.
5. Zadbaj o szybkość wczytywania strony
Statystyki mówią, że strony ładujące się maksymalnie 5 sekund cechują się znacznie wyższym współczynnikiem konwersji. Każda dodatkowa sekunda obniża ten wskaźnik o 4,42%. Oznacza to, że zaniedbanie tego parametru może kosztować Cię utratę wielu potencjalnych klientów.
Aby przyspieszyć wczytywanie sklepu, zmniejsz rozmiary grafik, usuń zbędne wtyczki oraz narzędzia. Nie bez znaczenia okaże się też oprogramowanie, którego używasz – warto zdecydować się na szybką infrastrukturę serwerową, której moc obliczeniowa sprosta każdemu obciążeniu.
6. Dopracuj wersję mobilną swojego sklepu
Już ponad połowa transakcji internetowych odbywa się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Nic więc dziwnego, że Google faworyzuje responsywne strony sklepów, szybko i sprawnie działające na tabletach i smartfonach.
Zanim zaczniesz jakiekolwiek działania marketingowe, upewnij się więc, że nowi klienci będą mieli możliwość wygodnego dokonania zakupów na swoich urządzeniach mobilnych.
7. Stosuj przyjazną politykę zwrotów
Współcześnie możliwość darmowego zwrotu towaru to właściwie standard. Coraz trudniej wyobrazić sobie zakupy internetowe bez tego udogodnienia. Klient, który nie ma szans obejrzeć produktu na żywo, może sceptycznie podchodzić do składania zamówień.
Warto więc dodatkowo zachęcić go do tego, właśnie poprzez przyjazną politykę zwrotów.
8. Wprowadź darmową dostawę
Konsumenci chętnie decydują się na zakupy w sieci ze względu na ceny niższe niż w sklepach stacjonarnych. Ponoszenie kosztów dostawy jest więc z ich perspektywy całkowicie bez sensu. Zauważ, jaką popularnością cieszą się e-commerce’y oferujące darmową wysyłkę.
Chcąc wprowadzić takie udogodnienie w swoim sklepie, zwróć jednak uwagę na jego opłacalność. Aby uniknąć strat, możesz zdecydować się na przykład na darmową dostawę od określonej kwoty.
👉 Dowiedz się także: Od czego zacząć promocję własnego sklepu internetowego?
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym za pomocą działań marketingowych?
Kiedy już zadbasz o potrzeby dotychczasowych klientów i przygotujesz swój sklep do przyjmowania nowych odbiorców, przyjdzie czas na realizację kompleksowej kampanii marketingowej. Co powinny obejmować Twoje działania?
9. SEO – pozycjonowanie sklepu internetowego
Niemal 70% wszystkich doświadczeń online zaczyna się od wyszukiwarki. Konsumenci używają jej do pozyskiwania informacji na temat rozmaitych usług i produktów. Twoim celem powinno być więc zwrócenie ich uwagi na swój sklep. Możesz to osiągnąć za pomocą pozycjonowaniu strony w Google.
Dzięki optymalizacji aspektów technicznych oraz tworzeniu wysokiej jakości treści Twoja witryna będzie wyświetlała się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce, gdzie zostanie dostrzeżona przez potencjalnych klientów.
10. Reklamy w Google Ads
Google Ads to zaawansowany i rozbudowany system reklamowy, obejmujący między innymi najpopularniejszą wyszukiwarkę świata, YouTube oraz setki tysięcy innych stron i aplikacji. To sieć docierająca do 90% użytkowników Internetu. Pozwala na prowadzenie płatnych kampanii promocyjnych w modelu PPC (pay per click), który oznacza, że płacisz jedynie za efekty reklamy, a nie za samą jej emisję.
Działania mogą przyjmować rozmaite formy – od linków sponsorowanych wyświetlanych nad organicznymi wynikami wyszukiwania, przez materiały wideo, aż po banery remarketingowe.
11. Działania w mediach społecznościowych
Podobnie jak opisany wyżej Google Ads działa system reklamowy Facebooka. W intuicyjnym menedżerze możesz tworzyć różne kreacje, które będą pojawiały się jako zdjęcia, filmy czy karuzele wśród aktualności Twoich odbiorców.
Ogromną zaletą Facebook Ads jest możliwość kierowania kampanii do ściśle określonych grup konsumentów. Nie zapominaj przy tym, że poza działaniami płatnymi warto też wykorzystywać organiczne funkcje social media. Załóż więc profil swojej marki w natywnych dla niej kanałach i zacznij budować wokół niej lojalną społeczność.
👉 Dowiedz się więcej o promocji sklepu internetowego na Facebooku.
12. Blog w sklepie internetowym
Blog firmowy to absolutnie podstawowe narzędzie content marketingowe, mające niebagatelny wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego. Pomoże Ci przyciągnąć nowych klientów i zbudować wokół marki grono lojalnych odbiorców. To sposób na dzielenie się z nimi swoją branżową wiedzą i kreowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie.
Na blogu publikować możesz między innymi artykuły poradnikowe, rankingi czy recenzje produktów. Pamiętaj, aby skupiać się na treściach evergreen, czyli takich, które nie dezaktualizują się z upływem czasu.
👉 Przeczytaj także: Blog w sklepie internetowym – podstawowe zasady
13. E-mail marketing
Wykorzystanie mailingu to ciekawy sposób na utrzymywanie relacji z klientami, którzy odwiedzili już Twój sklep. Jeśli zostawili Ci swoje adresy, oznacza to, że skłonni są ponownie skorzystać z Twoich usług. Zrób więc dobry użytek z newsletterów, aby informować ich o nowinkach z branży oraz uruchamianych promocjach. Zainteresuj się także automatyzacją, pozwalającą wykorzystać pełen potencjał e-mail marketingu.
14. Influencer marketing
Współpraca z internetowymi idolami to jeden z najpopularniejszych aktualnie sposobów na zwiększanie sprzedaży w sieci. Niezależni twórcy mogą pochwalić się dużymi bazami odbiorców, którzy chętnie biorą z nich przykład. Podejmij więc współpracę z osobami związanymi z Twoją branżą i prowadzącymi ciekawe blogi lub profile w mediach społecznościowych.
Pamiętaj też, że nie musisz skupiać się na celebrytach. Ciekawą alternatywą okażą się bowiem tak zwani microinfluencerzy, którzy mają mniejsze zasięgi, ale zdecydowanie bardziej lojalnych odbiorców.
15. Cross-selling i upselling
Cross-selling to proponowanie klientom produktów komplementarnych do tych, które są przez nich przeglądane bądź dodane do koszyka. Upselling natomiast polega na oferowaniu modeli cechujących się wyższą jakością lub klasą, a tym samym – wyższą ceną. Obie te techniki prowadzą do naturalnego zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym.
16. Dodatkowe kanały sprzedaży
Choć własna strona internetowa sklepu to zazwyczaj podstawa sprzedaży online, strategię biznesową warto wzbogacić o dodatkowe kanały, takie jak na przykład platformy zakupowe (Allegro, eBay, Amazon itp.), porównywarki cenowe (Ceneo) czy sklep na Facebooku (zakładka stanowiąca atrakcyjny katalog produktów).
Nowe miejsca sprzedaży w sieci pozwolą Ci dotrzeć do szerszego grona klientów bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. Nie musisz też obawiać się chaosu spowodowanego koniecznością obsługiwania wielu kanałów jednocześnie, ponieważ możesz je wszystkie zsynchronizować w swoim oprogramowaniu sklepowym (np. Sky-Shop).
Jak zwiększyć sprzedaż internetową? Podsumowanie
Do dyspozycji masz całe mnóstwo różnych sposobów prowadzących do zwiększenia sprzedaży w Internecie. Zanim sięgniesz po wydajne narzędzia marketingowe, zoptymalizuj działanie swojego sklepu. Utrzymanie dotychczasowych klientów jest bowiem zdecydowanie bardziej opłacalne niż pozyskiwanie nowych.
Planując kampanie reklamowe, zapoznaj się natomiast ze wszystkimi funkcjami swojego oprogramowania e-commerce. Znajdziesz tam prawdopodobnie rozmaite narzędzia i wtyczki, które ułatwią Ci prowadzenie skutecznych działań marketingowych!