Marketplace vs. sklep internetowy – co warto wybrać?

0
1028
marketplace vs. sklep internetowy

Marketplace vs. sklep internetowy – co warto wybrać?

Zgodnie z raportem E-commerce w Polsce 2023, 55% czasu przeznaczanego na zakupy online internauci spędzają w serwisach wielobranżowych i marketplace’ach, a 45% w specjalistycznych sklepach internetowych. Nic więc dziwnego, że coraz więcej sprzedawców zastanawia się nad tym, który kanał okaże się dla nich bardziej opłacalny. W tym artykule spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy lepiej postawić na własną witrynę e-commerce, czy na dużą platformę zakupową.

Marketplace – co to jest?

Marketplace jest platformą zakupową, która w jednym miejscu agreguje różne oferty od wielu sprzedawców. Można uznać ją więc za pośrednika pomiędzy sklepem a klientem. To wirtualny odpowiednik galerii handlowej czy targu, gdzie swoje towary oferuje liczni przedsiębiorcy.

Główna różnica pomiędzy marketplace’em i zwykłym sklepem internetowym polega więc na tym, że w serwisie zakupowym użytkownik znajdzie oferty różnych sprzedawców, a na stronie specjalistycznego e-commerce’u – wyłącznie jednego.

Marketplace – jak działa?

Sposób działania marketplace’u jest bardzo prosty zarówno z perspektywy kupującego, jak i sprzedawcy. Ten pierwszy przegląda po prostu dostępne oferty i wybiera produkty odpowiadające mu pod kątem właściwości oraz cen. Finalizując transakcję, może zazwyczaj zdecydować się na dowolną formę płatności i metodę dostawy. Dostępność różnych opcji zależy od sprzedawcy, do którego należy dana aukcja, ale marketplace’y dysponują też wewnętrznymi rozwiązaniami w tym obszarze.

Z punktu widzenia sprzedawcy eksploatacja marketplace’u sprowadza się natomiast do poniższych punktów:

  1. Rejestracja w serwisie i wystawienie produktów na sprzedaż.
  2. Otrzymywanie zamówień od klientów wraz z opłatami.
  3. Realizacja zamówień i wysyłka produktów do klientów.

Warto zauważyć, że prowadzenie sprzedaży na platformie typu marketplace można sobie dodatkowo ułatwić za sprawą integracji serwisu z własnym sklepem internetowym. Dzięki temu przedsiębiorca zyskuje możliwość obsługi wszystkich zamówień z jednego panelu administracyjnego, a ponadto usprawnia proces wystawiania i zamykania aukcji. Z takiego rozwiązania może skorzystać każdy, kto używa dobrego oprogramowania sklepowego, wyposażonego w funkcję integracji witryny z wybranymi marketplace’ami.

Czy marketplace jest darmowy?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o koszty korzystania z marketplace’u. Wynika to przede wszystkim z faktu, że każda platforma stosuje własny cennik i nakłada na sprzedawców inne opłaty. W przypadku największego polskiego portalu tego typu, czyli Allegro, samo wystawianie aukcji jest w większości darmowe. Finalizacja transakcji wiąże się już jednak z koniecznością odprowadzenia prowizji. Może ona wynosić od 2 do 10% netto.

Poza prowizją od sprzedaży marketplace’y mogą naliczać także inne opłaty. Wiążą się one zazwyczaj z:

  • niektórymi metodami dostaw,
  • korzystaniem z bramek płatności,
  • promocją ofert,
  • utrzymaniem aukcji.

Porównując więc marketplace z własnym sklepem internetowym pod kątem kosztów, należy z całym przekonaniem stwierdzić, że ta druga opcja jest zdecydowanie bardziej opłacalna.

Zalety i wady sklepu marketplace

Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu sprzedaży na platformie typu marketplace, warto przyjrzeć się bliżej jej zaletom oraz wadom.

Zalety sprzedaży na marketplace:

  • Popularność platformy – marketplace’y cieszą się dużą rozpoznawalnością wśród internautów, a tym samym zapewniają sprzedawcom dostęp do szerokiej (niemal nieograniczonej) bazy stałych klientów. Wypracowanie takiej popularności jest właściwie zadaniem niewykonalnym dla przeciętnego sklepu internetowego.
  • Łatwa i szybka sprzedaż – aby korzystać z marketplace’u, wystarczy zarejestrować się na wybranej platformie i potwierdzić swoją tożsamość. Rozpoczęcie sprzedaży jest możliwe natychmiast. W przeciwieństwie do sklepu internetowego, platformy tego typu nie wymagają tworzenia strony, integrowania jej z zewnętrznymi narzędziami ani monitorowania technicznych aspektów działania witryny.
  • Szerokie możliwości promocji – marketplace’y wyposażone są zazwyczaj w praktyczne i łatwe w obsłudze narzędzia marketingowe. Dzięki nim można skutecznie budować przewagę konkurencyjną. Wybicie się na rynku staje się więc zdecydowanie prostsze niż w przypadku czasochłonnego i kosztownego reklamowania własnego sklepu internetowego.
  • Znakomite pozycjonowanie – ze względu na swoją rozpoznawalność i wiarygodność, marketplace’y są indeksowane na bardzo wysokich pozycjach w wyszukiwarkach. Osiągnięcie tego poziomu w przypadku szeregowego sklepu internetowego wymagałoby wielu lat starań i absurdalnie wysokich kosztów.

Wady sprzedaży na marketplace:

  • Prowizje i opłaty – jak już wiesz, sprzedaż na marketplace nie jest darmowa. Przedsiębiorca dużą część swoich potencjalnych zysków musi oddawać więc serwisowi.
  • Duża konkurencja – wygoda i skuteczność sprzedaży w marketplace’ach sprawia, że chętnie korzystają z nich setki tysięcy przedsiębiorców. Skutkuje to oczywiście trudnościami z wybiciem się na rynku, a w wielu przypadkach także wojnami cenowymi, które redukują niemal do zera opłacalność sprzedaży.
  • Trudności w kreowaniu własnej marki – klienci marketplace’ów doskonale wiedzą, na której platformie robią zakupy, ale nie mają zazwyczaj żadnego pojęcia o tym, kto jest sprzedawcą. Sprawia to, że poszczególne marki pozostają anonimowe i mają spore problemy z wykreowaniem własnego wizerunku.

Jakie wnioski płyną z zestawienia zalet i wad marketplace’ów? Sprzedawca powinien robić użytek zarówno z takich platform, jak i z własnego sklepu internetowego. Dzięki temu połączy mocne strony obu rozwiązań i zacznie skutecznie budować swoją pozycję na rynku. Na wdrożenie takiej strategii wielokanałowej pozwoli mu oczywiście dobre oprogramowanie sklepowe, wyposażone w gotowe integracje.

👉 Poznaj zalety sklepu internetowego.

Jak zacząć sprzedawać w marketplace?

Chcesz spróbować swoich sił w e-commerce, wykorzystując zalety marketplace’ów? Postępuj według poniższych kroków:

  1. Wybierz asortyment i określ interesującą Cię grupę docelową.
  2. Wybierz marketplace’y, z których korzystają Twoi potencjalni klienci.
  3. Wybierz oprogramowanie, które pozwala na integrację z wybranymi marketplace’ami.
  4. Połącz system  z wybranymi hurtowniami i pobierz produkty na stronę.
  5. Połącz platformę  z interesującymi Cię marketplace’ami i kilkoma kliknięciami wystaw produkty na sprzedaż.
  6. Zautomatyzuj sprzedaż i wygodnie obsługuj zamówienia spływające z różnych kanałów.

Przykłady platform marketplace

Chcąc rozpocząć sprzedaż w marketplace, możesz wybierać spośród wielu platform – zarówno polskich, jak i zagranicznych. Do dyspozycji masz przede wszystkim:

  • Allegro – każdego miesiąca odwiedzane przez około 20 milionów unikalnych użytkowników. Dziś stanowi już nie tylko największy marketplace w Polsce, ale i jeden z największych na świecie.
  • Empik Place – popularny w Polsce serwis specjalizujący się w multimediach, ale nie tylko. Podejmuje współpracę wyłącznie z najlepszymi sprzedawcami.
  • Morele – rozpoznawalny w naszym kraju marketplace, w którym sprzedaje się produkty z wielu różnych kategorii.
  • eBay – międzynarodowy marketplace, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Mimo ogromnej popularności na świecie, w Polsce nie udało mu się nawet zbliżyć do poziomu Allegro.
  • Amazon – gigant globalnego rynku e-commerce, który w Polsce cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Oferuje sprzedawcom nie tylko ciekawe narzędzia marketingowe, ale i dedykowane rozwiązania z zakresu logistyki.

Pamiętaj, że prowadząc sprzedaż wielokanałową, możesz korzystać z kilku marketplace’ów na raz. Postaraj się jednak wybrać spośród nich tylko te, których faktycznie używa Twoja grupa docelowa.

Gdzie lepiej sprzedawać? Na Allegro czy w sklepie internetowym? Sprawdź 👇

Dla kogo jest marketplace? Podsumowanie

Znasz już wszystkie najważniejsze zalety i wady marketplace’ów, a także najpopularniejsze przykłady takich platform. Odznaczają się one ogromnym potencjałem, z którego każdy sprzedawca powinien zrobić dobry użytek. Mając jednak na uwadze ich minusy, warto połączyć działania w marketplace’ach z własnym sklepem internetowym. To gwarancja wielowymiarowego podejścia do biznesu dla wszystkich przedsiębiorców, którym zależy na rozwoju marki i maksymalizacji przychodów.

Miej także na uwadze, że łączenie sprzedaży w kilku kanałach, dzięki oprogramowaniom takim jak Sky-Shop, jest banalnie proste. Obsłużysz ją z poziomu jednego panelu administracyjnego.