E-commerce to dynamicznie rozwijająca się branża, która przyciąga osoby pragnące zarabiać przez Internet. Znajdujesz się w ich gronie? Sprawdź, gdzie założyć własny sklep internetowy oraz jakie są wady i zalety najpopularniejszych rozwiązań wybieranych przez początkujących e-sprzedawców.
Spis treści artykułu:
Gdzie handlować w Internecie?
Sprzedaż internetową można dziś prowadzić między innymi:
- we własnym sklepie internetowym na indywidualnej stronie www;
- na Allegro, eBay, Amazon czy innym portalu zakupowym typu marketplace;
- w mediach społecznościowych kierujących ruch do e-sklepu;
- w innych kanałach promocji sklepu online, do których należą m.in. porównywarki cen (Ceneo, Nokaut, Skąpiec) czy zakładka Zakupy Google
W serwisach zakupowych handluje się na odgórnie określonych zasadach. W każdym marketplace obowiązują też obniżające zyski z e-handlu prowizje. Nic zatem dziwnego, że osoby, które chcą zająć się sprzedażą online na poważnie, wybierają zazwyczaj handel we własnym sklepie online.
Własny sklep internetowy gwarantuje całkowitą autonomię w działaniu. To właściciel lub zespół zajmujący się jego prowadzeniem, decyduje o stosowanych metodach marketingowych i sprzedażowych, sposobach kategoryzacji towarów oraz aspektach związanych z obsługą klientów czy polityką cenową.
👉 Dowiedz się więcej: Gdzie sprzedawać w Internecie?
Co bardzo ważne, własny e-sklep można promować za pośrednictwem różnych kanałów (np. mediów społecznościowych czy porównywarek cen), a także połączyć ze sprzedażą w marketplace (również w ramach kilku kont w tym samym serwisie). Gdzie założyć taki sklep internetowy?
Gdzie założyć własny sklep internetowy?
Chcesz założyć własny sklep online, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Najważniejszą decyzją, jaką musisz podjąć przed jego otworzeniem, jest wybór oprogramowania, przy pomocy którego będziesz mógł prowadzić sprzedaż internetową. Masz do wyboru w zasadzie dwie opcje:
- sklep na gotowym oprogramowaniu – darmowym programie open source lub platformie w abonamencie (SaaS)
- własny sklep internetowy na bazie dedykowanego rozwiązania e-commerce na indywidualne zamówienie
Jeżeli nie potrzebujesz bardzo skomplikowanych rozwiązań (np. personalizacji produktów z podglądem na żywo czy innych nietypowych funkcji), najlepiej zrobisz, jeśli założysz sklep na darmowej platformie sprzedażowej lub oprogramowaniu w abonamencie Saas.
Programy open source i platformy abonamentowe, różnią się jednak od siebie wieloma aspektami. W dalszej części artykułu poznasz wady i zalety obu rozwiązań, na podstawie których ocenisz, które jest lepsze dla Ciebie.
Sklep na platformie open source
Oprogramowanie typu open source, instalujesz na własnym, wcześniej wykupionym serwerze. Po zakończeniu instalacji, musisz skonfigurować sklep internetowy tak, aby spełniał Twoje oczekiwania i posiadał pożądane przez Ciebie funkcje. Jeśli masz odpowiednią wiedzę, możesz to zrobić samemu. Gdy jej nie masz, musisz poprosić o pomoc specjalistę lub firmę zewnętrzną.
Po uruchomieniu sklepu, w trakcie jego działania, musisz samodzielnie dbać o bezpieczeństwo danych (np. regularne tworzenie kopii zapasowych). We własnym zakresie dokonujesz też wszystkich aktualizacji. Sklep internetowy na oprogramowaniu open source możesz z biegiem czasu rozwijać – pomogą Ci w tym różne wtyczki (głównie płatne), dzięki którym wprowadzisz nowe funkcje na stronie.
Zalety i wady oprogramowania open source
Do zalet oprogramowania open source należą:
- bezpłatna instalacja (dla osób, które potrafią jej dokonać – pozostałe zlecają ją firmom lub specjalistom z zewnątrz);
- dostęp do kodu źródłowego i możliwości jego edycji;
- duża liczba wtyczek i szablonów (choć głównie dodatkowo płatnych).
Wśród wad programów open source znajdują się między innymi:
- konieczność wykupienia hostingu (miejsca na serwerze);
- wysoki koszt konfiguracji sklepu (wtyczek, szablonów i usług wdrożeniowych);
- czasochłonność przygotowania do rozpoczęcia sprzedaży;
- konieczność samodzielnego aktualizowania oprogramowania i wtyczek;
- przymus dbania o bezpieczeństwo danych na własną rękę;
- drogie wtyczki funkcjonalne, które z czasem spowalniają stronę;
- kłopoty z integracjami z niektórymi systemami ERP hurtowni i producentów;
- brak obsługi klienta (użytkownicy polegają na poradach na forach i grupach, które nie zawsze są rzetelne)
Najpopularniejsze programy open source
Istnieje wiele programów open source, w oparciu o które możesz założyć własny sklep internetowy. Najpopularniejsze to:
- WooCommerce dla Worpdress
- PrestaShop
- Magento
Własny sklep internetowy w abonamencie
Na platformie typu SaaS, własny sklep internetowy skonfigurujesz całkowicie samodzielnie, w prostym w obsłudze kreatorze, z którego szybko nauczysz się korzystać. Oprogramowanie jest przygotowane do uruchomienia sprzedaży.
W Sky-Shop znajdziesz ponad 1200 gotowych do działania funkcji – wdrożenie większości z nich np. w PrestaShop, wymagałoby od Ciebie zakupu, instalacji i konfiguracji dodatkowych wtyczek.
Prowadząc własny sklep internetowy na platformie typu SaaS, nie musisz martwić się o bezpieczeństwo danych czy aktualizacje oprogramowania. Nie musisz też posiadać wiedzy technicznej czy zatrudniać nikogo do pomocy, w przypadku, gdy chcesz wprowadzić jakieś zmiany na stronie. Gdy napotkasz na kłopoty w ich wdrażaniu, możesz skorzystać z pomocy działu obsługi klienta.
Sky-Shop oferuje bezpłatne i nieograniczone wsparcie techniczne oraz darmowe materiały edukacyjne na stronie, blogu i zamkniętej grupie dla klientów na Facebooku.
Zalety i wady platform SaaS
Do zalet platform e-commerce typu Saas takich jak Sky-Shop należą:
- stosunkowo szybka konfiguracja sklepu;
- prostota obsługi i wprowadzania zmian;
- brak konieczności korzystania z hostingu (jest w pakiecie);
- bezpieczeństwo danych przepływających przez sklep;
- odgórne aktualizacje i poprawki modułów wewnętrznych;
- natychmiastowy dostęp do przydatnych w sprzedaży internetowej funkcji;
- gotowe integracje z systemami płatności, bramkami płatniczymi, firmami kurierskimi, Allegro i innymi marketplace’ami, hurtowniami, narzędziami marketingowymi, księgowymi i ERP;
- profesjonalne wsparcie techniczne zapewniane przez support platformy;
- możliwość skorzystania z dodatkowych modułów i funkcji;
- inne korzyści takie jak np. zniżki na narzędzia partnerów.
Wśród wad platform e-commerce typu SaaS znajdują się:
- brak możliwości edycji kodu;
- konieczność opłacania abonamentu.
Tak naprawdę, jeśli nie masz wiedzy technicznej i doświadczenia w obsłudze systemów sprzedaży internetowej, platforma typu SaaS będzie najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie.
👉 Przeczytaj także: Sklep internetowy w modelu SaaS czy darmowy?
Otwórz własny sklep internetowy ze Sky-Shop!
W Sky-Shop otrzymasz dostęp do szerokiego wachlarza funkcji, dzięki którym możesz zacząć sprzedawać we własnym e-sklepie, na Allegro i w innych kanałach niemal od razu po konfiguracji sklepu. Twój własny sklep internetowy jest w zasięgu ręki – sprawdź już dziś, jak łatwo i szybko możesz go otworzyć.
Załóż konto na platformie Sky-Shop i testuj oprogramowanie za darmo przez 14 dni.