Jak wprowadzić produkt na rynek – poradnik

0
873
wprowadzenie produktu na rynek

Wiele osób marzy o prowadzeniu własnego biznesu, który gwarantuje niezależność i wysokie zarobki. Niektórym wydaje się, że wystarczy wpaść na genialny pomysł, a sukces przyjdzie sam. 

Nie jest to do końca prawda. Nawet najciekawsze produkty wymagają bowiem odpowiedniej strategii launchingowej. 

Zobacz, co trzeba wiedzieć o wprowadzaniu ich na rynek!

Poznaj swoją grupę docelową


Zanim w ogóle pomyślisz o wprowadzeniu nowego produktu na rynek, musisz dobrze poznać wymagania swojej grupy docelowej. Nigdy nie zakładaj, że Twój asortyment przeznaczony jest dla każdego. Takie artykuły po prostu nie istnieją. 

Jeśli nie stworzysz buyer persony na potrzeby własnego biznesu, pozbawisz się między innymi możliwości prowadzenia skutecznych działań marketingowych. Wprowadzenie nowego produktu wiąże się z koniecznością odpowiedzi na takie pytania jak:

  • Jaki problem klienta może rozwiązać Twój produkt?
  • Jakie miejsca w sieci odwiedza Twój klient?
  • Jakiego rzędu koszty jest w stanie ponieść?
  • Jakie są jego zachowania zakupowe?
  • Co może go powstrzymać przed zakupem Twojego produktu?

Postaraj się wejść w skórę swojego klienta i jak najdokładniej go opisać. Podczas tej pracy możesz zauważyć, że Twoja grupa docelowa to nie jedna persona, a kilka. Określ wtedy każdą z nich, zaczynając od zdefiniowania jej wieku, płci, wykształcenia i miejsca zamieszkania, a kończąc na szczegółowych informacjach dotyczących jej zachowań i preferencji.

Analiza konkurencji


Dokładniej analizy będzie od Ciebie wymagała nie tylko Twoja grupa docelowa, ale także bezpośrednia konkurencja. Jej działania mogą dostarczyć Ci sporo informacji na temat tego, co warto robić, a czego unikać. 

Poszukaj więc firm, które oferują produkty podobne do Twojego, i odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Dlaczego kupujący wybierają produkt konkurencyjnej firmy?
  • Co sprawia, że klient wraca do danej marki?
  • Co można zmienić w konkurencyjnym produkcie, aby był jeszcze lepszy?

Na tym etapie możesz wspomóc się analizą SWOT, która pomoże Ci określić mocne i słabe strony Twojej marki, a także jej szanse i zagrożenia podczas wchodzenia na rynek.

Ustal swoje USP


USP, czyli unique selling proposition to unikalna cecha, która wyróżnia Twój nowy produkt na tle konkurencji. Ma ona przyciągnąć klientów do marki, dlatego tak ważne jest jej określenie jeszcze przed wprowadzeniem produktu na rynek. Nie chodzi tu o zaproponowanie odbiorcom atrakcyjnych zniżek i rabatów, ale o stałą wartość, której nie znajdą oni w firmach konkurencyjnych. Co może nią być?

  • Innowacyjność produktu.
  • Możliwość jego personalizacji.
  • Obsługa klienta 24 godziny na dobę.
  • Darmowa dostawa.
  • Ekologiczny charakter produktu.

Pamiętaj, aby wybrane USP komunikować klientowi niemal zawsze i wszędzie. Powinna to być cecha, z którą będzie on utożsamiał Twój nowy produkt.

Dostosuj się do cyklu zakupowego


Zanim wprowadzisz nowy produkt na rynek, musisz przygotować się na to, że jego sprzedaż to nie jednorazowa akcja, a pewien proces. Doskonale obrazuje go lejek zakupowy, składający się z 5 etapów:

  1. Świadomość – początek procesu zakupowego, kiedy konsument zaczyna zdawać sobie sprawę ze swojej potrzeby.
  2. Zainteresowanie – etap, na którym konsument zaczyna rozglądać się za nowym produktem i szuka informacji na jego temat.
  3. Rozważanie – decydujący krok, podczas którego konsument już wie, jaki produkt go interesuje, ale nie wie jeszcze, w jakim sklepie go kupić.
  4. Zakup – moment, gdy dochodzi do transakcji.
  5. Lojalizacja – etap polegający na przyzwyczajaniu klienta do marki, tak aby przy następnym zakupie wybrał ją ponownie. 

Świadomość tego, jak przebiega zakup, jest niezbędna do wprowadzenia nowego produktu na rynek.

Dopełnij formalności


Strategia strategią, ale nie sprzedasz żadnego nowego produktu, jeśli nie będziesz mieć do tego właściwych uprawnień. 

Po pierwsze zastanów się, czy wybrany przez Ciebie asortyment nie wymaga specjalnych koncesji itp. 

Po drugie – załóż działalność gospodarczą. Prowadząc sprzedaż i zarabiając ponad połowę minimalnej pensji krajowej brutto miesięcznie (aktualnie 1400 zł), musisz mieć własną firmę.

Rejestracja działalności gospodarczej nie jest trudnym przedsięwzięciem. Wszystko możesz zrobić przez Internet i nie musisz obawiać się żadnych kosztów. W przyszłości czeka Cię jedynie regularne opłacanie ZUS-u (w początkowym okresie skorzystasz z atrakcyjnych ulg) i ewentualnej księgowości, a także odprowadzanie podatku.

Jak wypromujesz swój produkt? Jakie kanały sprzedaży wybierzesz?


Kiedy zbierzesz już wszystkie niezbędne informacje i dopełnisz wszelkich formalności, możesz przejść do konkretów. Pierwszą ważną decyzją będzie dla Ciebie wybór kanałów sprzedaży.

Ze względu na niskie koszty i wysoki poziom wygody najlepiej zrobisz, stawiając na e-commerce. Współcześnie jest to podstawowy sposób prowadzenia sprzedaży dla większości branż.

Oczywistym rozwiązaniem jest więc dla Ciebie założenie własnego sklepu internetowego. 

Na szczęście dzięki nowoczesnym rozwiązaniom taki krok może podjąć właściwie każdy. Nie potrzebujesz żadnych specjalistycznych umiejętności, aby założyć swój e-commerce. Wystarczy, że zarejestrujesz się na jednej z inteligentnych platform sprzedażowych (np. Sky-Shop), uzupełnisz podstawowe informacje na temat swojej marki, wprowadzisz asortyment i dopracujesz wygląd strony. 

Wszystko to wymaga od Ciebie zaledwie paru kliknięć. Co więcej, dzięki integracji oprogramowania z najpopularniejszymi marketplace’ami (Allegro czy eBay) z jednego panelu administracyjnego możesz obsługiwać sprzedaż także w innych miejscach w sieci!

👉 Dowiedz się więcej o zakładaniu sklepu internetowego: Sklep internetowy – jak zacząć?

Ustal strategię cenową


Jednym z istotniejszych kroków podczas wprowadzenia nowego produktu na rynek jest ustalenie strategii cenowej. Dla konsumenta cena stanowi zazwyczaj główny czynnik decyzyjny. 

Pamiętaj, aby znaleźć złoty środek pomiędzy konkurencyjnością oferty a odpowiednio wysoką marżą. W swoich estymacjach kieruj się twardymi danymi liczbowymi, które pozwolą Ci jednocześnie przyciągnąć klientów, jak i zagwarantować swojemu biznesowi rentowność.

Prowadź działania marketingowe


Kiedy już ruszysz ze sprzedażą swojego produktu w Internecie, przyjdzie czas na marketing! Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Prowadząc e-commerce, najlepiej skupić się przede wszystkim na promocji w sieci. 

Do absolutnych podstaw należą działania z zakresu pozycjonowania strony, kampanii Google Ads, content marketingu oraz social media.

👉 Sprawdź, od czego zacząć promocję własnego sklepu internetowego!

Wprowadzenie produktu na rynek krok po kroku – podsumowanie

Powyższe porady pozwolą Ci na szybkie, a przede wszystkim skuteczne wprowadzenie nowego produktu na rynek. Dzięki odpowiedniej strategii launchingowej przygotujesz się na różnego rodzaju wyzwania, a Twój biznes od razu zacznie intensywnie się rozwijać!