Gdzie sprzedawać w Internecie?

0
185
Gdzie żałożyć sklep internetowy

Pandemia koronawirusa pokazała, że każdy sprzedawca powinien być obecny w Internecie. Daje to ogromne możliwości, z których konsumenci coraz chętniej korzystają. W raporcie Cyfrowe Płatności 2020, zrealizowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, czytamy, że aż 27% ankietowanych potwierdziło, że z powodu Covid-19 częściej kupuje w sieci. 

Jako przedsiębiorca możesz sprzedawać swoje produkty między innymi we własnym sklepie internetowym, na platformach zakupowych, w porównywarkach cen oraz w mediach społecznościowych. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, czym cechuje się każdy z tych kanałów i jak wykorzystać jego zalety!

Spis treści:

Własny sklep internetowy
Jak założyć sklep internetowy
Platformy zakupowe
Charakterystyka najpopularniejszych platform zakupowych w Polsce
Zagraniczne marketplace’y
Porównywarki cenowe
Sklep na Facebooku
Sprzedaż wielokanałowa, czyli przepis na sukces
Oprogramowanie do sprzedaży wielokanałowej
Czym się kierować, wybierając miejsce do sprzedaży w Internecie
Podsumowanie

5 propozycji, gdzie sprzedawać w Internecie

Sprzedawcy rozpoczynają najczęściej handel w sieci za pośrednictwem sklepu internetowego lub platformy typu marketplace (w Polsce najczęściej Allegro). Jeśli chodzi o konsumentów, 52% z nich wybiera zakupy w tym pierwszym kanale, a 38% – w drugim. Jak więc widać, nie ma jednej skutecznej drogi – warto wykorzystywać zalety każdego z dostępnych rozwiązań.

1. Własny sklep internetowy


Otwarcie sklepu internetowego to pierwszy pomysł, który przychodzi do głowy, kiedy chcesz zacząć sprzedawać w sieci. Umożliwia Ci stworzenie i rozwój własnej marki, która z czasem zaowocuje gronem lojalnych klientów.

Główna zaleta prowadzenia sklepu internetowego polega na tym, że to Ty osobiście decydujesz o wszystkim, co się w nim dzieje:

  • Dyktujesz ceny produktów oraz wysokość marży.
  • Nie ponosisz żadnych opłat związanych z prowizjami.
  • Dobierasz dowolne kanały marketingowe.
  • Samodzielnie wyznaczasz kierunek rozwoju firmy.

Sklep internetowy wydaje się więc rozwiązaniem idealnym. Pozwala Ci nakładać najwyższą marżę na produkty i pozostawia pełną swobodę, jeśli chodzi o rozwój marki. Aby cieszyć się tymi zaletami, musisz jedynie wcielić swoją wizję w życie, czyli założyć e-sklep. Może to być bardzo łatwe!

Jak założyć sklep internetowy?


Wbrew pozorom nie potrzebujesz zaawansowanych umiejętności programistycznych ani graficznych, aby założyć własny sklep internetowy. Z pomocą przyjdą Ci oprogramowania SaaS (działające w modelu abonamentowym) – jak Sky-Shop.

Wystarczy, że założysz konto. Da Ci to dostęp do praktycznie gotowego sklepu internetowego. Dostosujesz go do własnych preferencji poprzez uzupełnienie niezbędnych danych, wystawienie swoich produktów oraz edycję layoutu.

Dostęp do edytowalnych szablonów oraz cała infrastruktura serwerowa to ogromne zalety oprogramowania SaaS, ale nie jedyne. Nie sposób nie wspomnieć o łatwej integracji z zewnętrznymi platformami, takimi jak marketplace’y, hurtownie i aplikacje ułatwiające sprzedaż. Bez trudu połączysz swój sklep np. z Facebookiem, Allegro, eBayem czy dowolną porównywarką cenową. W ramach abonamentu możesz także liczyć na bezpłatną pomoc techniczną ze strony programistów danego serwisu.

2. Platformy zakupowe


Skorzystanie z marketplace’u jest najłatwiejszym krokiem, jaki możesz podjąć na samym początku swojej działalności w sieci. Zdecydowanie na prowadzenie wysuwa się tutaj Allegro. Sprzedaż na portalu wiąże się z licznymi korzyściami, takimi jak możliwość szybkiego i łatwego rozpoczęcia sprzedaży, dostęp do wielu stałych klientów oraz dobre pozycjonowanie ofert.

Prowadząc sprzedaż na Allegro, jak i innych platformach, trzeba jednak liczyć się z kilkoma wyzwaniami.

Po pierwsze marketplace nie daje Ci możliwości rozwoju własnej marki. Zdecydowanie trudniej będzie Ci zgromadzić grono lojalnych klientów. Co więcej, przygotuj się na stosunkowo wysokie koszty promowania ofert oraz prowizje od sprzedaży. Nie zapominaj też o dużej konkurencji i zaciętej wojnie cenowej, która utrudni Ci realizację własnej strategii rozwoju i promocji.

Charakterystyka najpopularniejszych platform zakupowych w Polsce


Decydując się na polskie marketplace’y lub portale aukcyjne, możesz wybierać spośród kilku platform odwiedzanych przez miliony klientów każdego miesiąca. To pośrednicy na linii sprzedawca – nabywca. Schemat ich działania jest bardzo prosty: Ty wystawiasz swoje produkty, a serwis informuje Cię o zamówieniach. Wówczas osobiście musisz zająć się wysyłką.

Oto 3 najpopularniejsze w Polsce platformy zakupowe:

  • Allegro – odwiedzane przez ok. 18 milionów użytkowników miesięcznie. Co ciekawe – według danych platformy – 80% internautów właśnie tutaj rozpoczyna proces zakupowy. To niewyczerpane źródło klientów, z których wielu nawet nie odwiedza innych serwisów i sklepów internetowych.
  • Empik Marketplace – jedna z największych platform sprzedażowych w Polsce, odwiedzana przez ok. 2,5 miliona użytkowników miesięcznie. Wbrew pozorom możesz wystawiać tam nie tylko książki i płyty, ale produkty należące ogółem do 16 różnych kategorii – w tym także zabawki, urządzenia AGD czy kosmetyki.
  • Morele – większość internautów z pewnością kojarzy markę Morele, która może pochwalić się 8 milionami odwiedzin miesięcznie. Choć grupa kojarzona jest głównie z elektroniką, posiada również serwisy specjalizujące się w: sporcie i turystyce (sklep-presto.pl), artykułach do domu i ogrodu (budujesz.pl), zabawkach i artykułach dziecięcych (hulahop.pl) oraz kosmetykach (amfora.pl).

3. Zagraniczne marketplace’y


Zagraniczne serwisy sprzedażowe działają one na tych samych zasadach co polskie marketplace’y, jednak oferują znacznie większe zasięgi. Planując obecność na międzynarodowych platformach, należy przygotować się do wysyłki swoich towarów na cały świat.

Do wyboru masz m.in.:

  • Ebay – serwis aukcyjny działający obecnie w 37 krajach świata. W Polsce popularność zyskał dzięki temu, że początkowo nie pobierał opłat ani prowizji za świadczone usługi. W tej chwili zajmuje trzecie miejsce wśród platform sprzedażowych w naszym kraju. Na świecie ma jednak aż 182 miliony użytkowników (stan na 2019 rok), z czego 70% pochodzi ze Stanów Zjednoczonych.
  • Amazon – to wielki gracz na światowym rynku e-commerce, który właśnie rozpoczyna działalność w Polsce. Miesięcznie serwis odwiedzany jest przez ok. 97 milionów użytkowników na całym globie. Możemy się więc spodziewać, że rozwój tej platformy w naszym kraju poważnie odmieni oblicze zakupów online. Amerykański marketplace oferuje sprzedawcom m.in. profesjonalne centrum wsparcia Amazon Seller Support czy wewnętrzny system płatności Amazon Payments.

4. Porównywarki cenowe


Porównywarka cen to doskonały sposób na rozszerzenie sprzedaży, a często także prześcignięcie konkurencji. Serwisy tego typu cechują się tym, że trafiają do nich klienci zainteresowani konkretnym produktem. Musisz jednak wiedzieć, że na miejscu znajdują oni oferty tylko tych sprzedawców, którzy zdecydowali się promować tam swoje towary.

Jedną z największych zalet porównywarek cenowych jest ich bardzo mocne pozycjonowanie, co może zapewnić Twoim produktom wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Co ważne, w przypadku Ceneo klient będzie mógł nabyć towar bezpośrednio w serwisie, korzystając z opcji „Kup teraz”.

W Polsce do najpopularniejszych porównywarek cenowych należą takie serwisy jak Ceneo, Nokaut, Skąpiec, Domodi czy Allani.

5. Sklep na Facebooku


Media społecznościowe to niezastąpione kanały marketingowe, które mogą posłużyć także celom sprzedażowym.

W Polsce nie da się co prawda sprzedawać swoich towarów bezpośrednio przez Facebooka, ale dzięki rozwiązaniu, jakim jest zakładka Sklep, możesz stworzyć wirtualny katalog produktów na portalu.

Pozwoli Ci to oznaczać produkty w postach i stopniowo poszerzać grono potencjalnych klientów. Kiedy użytkownik kliknie w przycisk „Kup” na Facebooku, zostanie przekierowany na Twoją stronę internetową lub rozpocznie z Tobą rozmowę w Messengerze.

Sprzedaż wielokanałowa, czyli przepis na sukces


Jak widzisz, każdy z kanałów wykorzystywanych do sprzedaży w Internecie ma swoje plusy i minusy. Warto jednak korzystać z co najmniej kilku wymienionych sposobów, aby maksymalnie zwiększyć swoje szanse dotarcia do potencjalnego klienta.

Z jednej strony podniesiesz w ten sposób poziom świadomości swojej marki w sieci, a z drugiej w naturalny sposób poszerzysz grono odbiorców. Wypróbuj więc sprzedaż w różnych kanałach, a po czasie zdecyduj, które z nich warte są utrzymania.

Oprogramowanie do sprzedaży wielokanałowej


Jeśli chcesz odnieść sukces, sprzedając swoje produkty w sieci, przyda Ci się profesjonalna platforma e-commerce. Wygodne i efektywne prowadzenie sprzedaży umożliwiają wspomniane już oprogramowania sklepów internetowych, działające w modelu SaaS.

Dzięki takim rozwiązaniom zyskasz możliwość obsługi transakcji w różnych kanałach z poziomu jednego panelu administracyjnego. Nie będziesz również musiał martwić się o aktualizowanie stanów magazynowych poszczególnych ofert.

Czym się kierować, wybierając miejsce do sprzedaży w Internecie?


Potrzeby sprzedawców różnią się w zależności od branży, w jakiej działają, stopnia rozwoju firmy czy dostępnych funduszy. Dlatego nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, który sposób sprzedaży w sieci sprawdzi się najlepiej.

Wybierając kanał dla swojej marki, zastanów się, gdzie na co dzień przebywa Twoja persona zakupowa i jakie są jej zwyczaje. Weź pod również uwagę wysokość prowizji na każdej platformie oraz liczbę użytkowników, którzy odwiedzają ją każdego miesiąca. Nie bez znaczenia okaże się także aktywność konkurencji – postaraj się celować w te serwisy, gdzie najłatwiej będzie Ci się wybić ze swoimi towarami.

Jedną z podstawowych zasad, którymi możesz kierować się podczas wyboru przestrzeni sprzedażowej, jest uzależnienie jej od towaru, jakim dysponujesz.

Na Allegro nie ma sensu wystawiać rzadkiego, nietypowego asortymentu, ponieważ internauci nie są przyzwyczajeni do jego obecności na tej platformie – zdecydowanie lepiej sprawdzi się w tym przypadku oryginalny sklep internetowy. Tradycyjne produkty możesz z kolei oferować w serwisach, które najbardziej się z nimi kojarzą – np. elektronikę w Morele Marketplace, a płyty czy książki – w Empiku.

Podsumowanie


Badanie firmy Proxi.cloud wykazało, że we wrześniu 2020 ruch w centrach handlowych był o 54% mniejszy niż w analogicznym okresie 2019. Dane Polskiej Rady Centrów Handlowych mówią o 19%-owym spadku. Eksperci uśredniają tę wartość do 30 – 35%. 

Nic więc dziwnego, że sprzedawcy masowo przenoszą się do sieci.

Chcąc wybrać idealne sposoby sprzedaży w Internecie, musisz przede wszystkim testować różne rozwiązania. Nie bój się metody prób i błędów – większość serwisów rozlicza się w modelu prowizyjnym, co oznacza, że nie poniesiesz żadnych kosztów, dopóki nie zainkasujesz przychodu. Integrując działania we wszystkich kanałach, zadbaj z kolei o profesjonalne oprogramowanie – to podstawa szybkiego sukcesu w e-commerce.