Jak sprzedawać suplementy diety przez Internet?

0
722
jak sprzedawać suplementy

Internetowe sklepy z suplementami diety cieszą się coraz większą popularnością. Konsumenci cenią sobie zarówno szeroki wybór, jak i natychmiastową dostępność ulubionych produktów. Jeśli Ty też zastanawiasz się nad rozpoczęciem działalności w tej branży, dowiedz się, jak prowadzić sprzedaż suplementów przez Internet!

Sprzedaż suplementów diety przez Internet — dlaczego warto?

Wartość rynku suplementów diety cały czas rośnie, a pandemia koronawirusa dodatkowo przyspieszyła dynamikę tego zjawiska. Wśród jego głównych przyczyn wymienia się wzrost świadomości społeczeństwa w zakresie zdrowego stylu życia oraz poprawę sytuacji ekonomicznej konsumentów.

Osoby zainteresowane zakupem suplementów diety chętnie korzystają oczywiście z ofert sklepów internetowych. Dominują wśród nich ludzie młodzi, ceniący sobie wygodę i szybkość realizacji transakcji. Z perspektywy sprzedawców oznacza to, że grono potencjalnych klientów cały czas się rozrasta, umożliwiając generowanie coraz to większych zysków.

Sprzedaż suplementów przez Internet — jakie warunki trzeba spełnić?

Choć suplementy diety kwalifikowane są prawnie jako środki spożywcze, a nie leki, ich sprzedaż i tak obwarowana jest pewnymi regulacjami. W związku z tym każdy, kto planuje oferować je w swoim sklepie internetowym, musi spełnić następujące warunki:

Wpis do rejestru zakładów podlegających kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Na 14 dni przed rozpoczęciem sprzedaży suplementów diety w Internecie należy we właściwym urzędzie złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów podlegających kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Odpowiednie oznakowanie produktów

Zgodnie z przepisami każdy suplement diety powinien zostać odpowiednio opisany. Na opakowaniach muszą znaleźć się między innymi takie podstawowe informacje jak:

  • termin „suplement diety”,
  • nazwa kategorii lub wskazanie charakteru substancji,
  • zalecana do spożycia dzienna porcja,
  • ostrzeżenie przed przekraczaniem zalecanej porcji,
  • klauzula informująca, że suplementy nie mogą być stosowane jako substytut zróżnicowanej diety,
  • przestroga informująca, że suplementy powinny być przechowywane w sposób niedostępny dla dzieci.

Kluczowe dane na temat suplementów diety powinny być dostępne dla konsumentów jeszcze przed dokonaniem zakupu. Na stronie należy więc informować użytkowników między innymi o:

  • wykazie składników,
  • dacie minimalnej trwałości lub przydatności do spożycia,
  • specjalnych warunkach przechowywania lub spożycia,
  • wartości odżywczej,
  • składnikach lub substancjach powodujących alergie bądź reakcje nietolerancji,
  • rzeczywistej zawartości alkoholu (jeśli przekracza ona 1,2%).

Pamiętaj, że tego typu informacje powinny być przedstawione użytkownikom także w momencie dostawy. Jeżeli nie znajdują się one na opakowaniach, do przesyłek zawsze dołączaj właściwe ulotki bądź foldery.

Zgoda Głównego Inspektora Sanitarnego

Kiedy po raz pierwszy wprowadzasz do obrotu handlowego suplement diety, musisz uzyskać zgodę Głównego Inspektora Sanitarnego. We wniosku powinny znaleźć się następujące informacje:

  • nazwa produktu i producenta,
  • wzór oznakowania,
  • postać produktu,
  • kwalifikacja środka na rynku spożywczym,
  • skład ilościowy i jakościowy,
  • imię i nazwisko lub NIP podmiotu wprowadzającego produkt do obrotu.

W niektórych przypadkach GIS może zobowiązać Cię do złożenia dodatkowych dokumentów.

Sprzedaż suplementów diety — PKD

Rejestracja działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży suplementów przez Internet wymaga wyboru właściwych kodów PKD. Pamiętaj, aby wskazać wszystkie pasujące numery, jak najbardziej zawężając zakres swojej aktywności. W przypadku takiego sklepu zwróć uwagę na kody:

  • 47.91.Z — sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
  • 46.17.Z — działalność agentów zajmujących się sprzedażą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych.
  • 47.29.Z — sprzedaż detaliczna pozostałej żywności prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
  • 47.78.Z — sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
  • 47.11.Z — sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych.

Jak założyć sklep internetowy z suplementami diety?

Uruchomienie sklepu internetowego z suplementami diety powinno przebiegać niemal identycznie jak w przypadku każdego innego e-commerce’u. Najważniejsze etapy tego procesu to:

1. Pozyskanie asortymentu do sklepu

Rozpoczynając sprzedaż suplementów diety w Internecie, musisz skompletować swój asortyment. Jeżeli nie wytwarzasz tego typu produktów we własnym zakresie, do dyspozycji masz następujące rozwiązania:

  • Zakup suplementów u producenta lub w hurtowni — w tym przypadku przygotuj się na magazynowanie produktów we właściwych warunkach. Wiąże się to oczywiście z koniecznością zakupu bądź najmu odpowiedniej przestrzeni i zatrudnieniem dodatkowego personelu.
  • Dropshipping suplementów diety — to rozwiązanie polega na współpracy z hurtowniami, które nie tylko magazynują towar w Twoim imieniu, ale też zajmują się pakowaniem i wysyłką zamówień do klientów końcowych. Dzięki temu nie musisz martwić się o warunki przechowywania suplementów i oszczędzasz sporo czasu.

2. Wybór dobrego oprogramowania

Wygoda zarządzania sprzedażą suplementów w Internecie będzie zależała przede wszystkim do tego, jakie oprogramowanie sklepowe wybierzesz. Najlepiej sprawdzą się w tym przypadku nowoczesne platformy SaaS, jak Sky-Shop.  W ramach abonamentu otrzymasz dostęp do takich funkcji jak:

  • intuicyjny kreator strony,
  • integracje z hurtowniami,
  • bramki płatności,
  • usługi kurierskie,
  • integracje z dodatkowymi kanałami sprzedaży,
  • moduł bloga,
  • minisystem księgowy,
  • wsparcie techniczne.

Dzięki tego typu udogodnieniom rozpoczęcie sprzedaży suplementów w Internecie nie powinno być dla Ciebie żadnym problemem. Gotowe integracje z hurtowniami bądź możliwość wykonania ich na zamówienie pozwolą Ci błyskawicznie wgrać na stronę wszystkie dane produktowe. Połączenie sklepu z takimi kanałami jak Allegro czy eBay zapewni Ci natomiast dostęp do jeszcze szerszego grona potencjalnych klientów.

Porównaj więc oferty różnych platform SaaS dostępne w Internecie i zwróć uwagę na rozwiązania szczególnie istotne z punktu widzenia sprzedawcy suplementów. Jeśli masz taką możliwość, skorzystaj z darmowego okresu próbnego, który pozwoli Ci przetestować wszystkie kluczowe funkcje narzędzia.

3. Uruchomienie strony i rozpoczęcie sprzedaży

Jeżeli wybierzesz odpowiednie oprogramowanie sklepowe, uruchomienie strony sprowadzi się tak naprawdę do kilku kliknięć. Korzystając z funkcji integracji, możesz bowiem liczyć na automatyczne pobranie z hurtowni wszystkich danych produktowych i ich bieżącą aktualizację. Dzięki wbudowanym bramkom płatności czy usługom kurierskim Twój sklep będzie z kolei gotowy do natychmiastowego rozpoczęcia sprzedaży.

Wygodny panel administracyjny pozwoli Ci sprawnie zarządzać wszystkimi zamówieniami. Dodatkowym ułatwieniem okażą się funkcje automatyzujące niektóre procesy sprzedażowe, marketingowe i biznesowe. Jak więc widzisz, wybór właściwego oprogramowania to klucz do sukcesu.

👉 Przeczytaj także: Jak założyć własny sklep internetowy?

Jak prowadzić sprzedaż suplementów przez Internet?

Jako że rynek e-commerce staje się coraz bardziej konkurencyjny — także w branży suplementów diety — musisz dołożyć wszelkich starań, aby wybić się na tle innych sprzedawców. Zwróć więc uwagę na następujące elementy:

  • Szata graficzna sklepu — pierwsze wrażenie może mieć ogromny wpływ na ostateczne decyzje zakupowe konsumentów. Zadbaj więc o atrakcyjny layout strony i dopasuj go do swojej grupy docelowej. Inaczej powinna przecież wyglądać witryna przeznaczona dla sportowców, a inaczej dla miłośników naturalnej diety.
  • Podział na kategorie — sklep internetowy z suplementami powinien być podzielony na przejrzyste i czytelne kategorie, aby ułatwić użytkownikom nawigację po stronie. Dodatkowo warto zadbać o atrakcyjne opisy poszczególnych sekcji, pomagające klientom w wyborze produktów i wspierające proces SEO.
  • Karty produktów — to w tym miejscu użytkownicy podejmują ostateczną decyzję o zakupie bądź rezygnacji z transakcji. Postaraj się zatem dostarczyć im wyczerpujących informacji o artykułach, wzbogacić je fotografiami, a także zadbać o takie elementy jak formularz do zadawania pytań oraz panele z opiniami innych klientów i rekomendacjami podobnych produktów.
  • Dostawa oraz płatność — aby zminimalizować liczbę porzucanych koszyków, udostępnij klientom wygodne formy płatności (np. szybkie przelewy, płatności kartą, BLIK itp.) i metody dostawy (np. usługi kurierskie, paczkomaty czy dostawy do punktów).
  • Obsługa klienta — sprzedaż suplementów diety zobowiązuje Cię do udzielania aktualnych i szczegółowych informacji na temat oferowanych produktów. Aby ułatwić klientom kontakt ze sklepem, udostępnij im adres e-mail oraz infolinię i wprowadź na stronę funkcję czatu. Zadbaj też o przyjazną politykę zwrotów i automatyczną aktualizację statusów zamówień.
  • Marketing sklepu — sięgając po takie kanały jak blog, newsletter czy media społecznościowe, uważaj na aspekty prawne. Twoje reklamy nie mogą sugerować, że zbilansowana i zróżnicowana dieta nie dostarcza wystarczających wartości odżywczych ani że suplementy zapobiegają chorobom lub je leczą.
  • Dodatkowe kanały sprzedaży — duża konkurencja na rynku suplementów diety sprawia, że o nowych klientów musisz walczyć w różnych kanałach. Aktywność w zakresie własnej witryny uzupełnij więc o działania w takich serwisach jak Allegro czy Ceneo. Zarządzanie wszystkimi zamówieniami w jednym miejscu umożliwi Ci dobra platforma e-commerce – np. Sky-Shop.

Jeśli zadbasz o powyższe aspekty, z pewnością zyskasz rozpoznawalność i uznanie w oczach konsumentów. Znając najważniejsze zasady sprzedaży suplementów diety w Internecie, nie pozostaje Ci nic innego jak wybrać dobrą platformę sklepową i rozpocząć podbój rynku!