Jakie funkcjonalności powinien mieć sklep internetowy?

0
575
funkcje sklepu internetowego

Potrzeby konsumentów cały czas rosną, toteż sklepy internetowe są coraz lepiej dostosowywane do ich wymagań. Współcześnie witryny e-commerce muszą być już wyposażone nie tylko w podstawowe funkcje sprzedażowe, ale i w wiele dodatkowych udogodnień, które pozwolą Ci prowadzić zaawansowane działania marketingowe i wyróżniać się na tle konkurencji.

Zapoznaj się więc z listą 15 najważniejszych funkcjonalności sklepu internetowego!

1. Filtrowanie produktów

Dla Twojego klienta liczy się przede wszystkim wygoda robienia zakupów i oszczędność czasu. Należy mu więc umożliwić szybkie wyszukiwanie interesujących go produktów. Osiągniesz to między innymi dzięki funkcji filtrowania artykułów po określonych kryteriach. Powinny one zależeć od rodzaju asortymentu, jaki oferujesz, lecz zazwyczaj obejmują między innymi rozmiar, kolor czy cenę.

2. Wyszukiwarka produktów

Jeszcze szybciej klienci odnajdą pożądane artykuły za pomocą intuicyjnej wyszukiwarki. Należy umieścić ją na górze strony i zadbać o jej odpowiednią widoczność. To element szczególnie istotny z punktu widzenia konsumentów znajdujących się u dołu lejka sprzedażowego, czyli zdecydowanych na zakup konkretnego produktu. W przypadku wyszukiwarki warto zainteresować się takimi udogodnieniami jak automatyczne podpowiedzi, które dodatkowo ułatwią nawigację po sklepie.

3. Opinie użytkowników

Nic tak nie wpływa na decyzje zakupowe użytkowników Twojego sklepu jak opinie innych klientów. Widząc znaczącą przewagę ocen pozytywnych, prędzej zdecydują się oni na finalizację transakcji, a w obliczu komentarzy negatywnych z dużym prawdopodobieństwem z niej zrezygnują. Zadbaj więc o odpowiedni moduł na stronie swojego sklepu i zachęcaj klientów do pozostawiania opinii po realizacji zamówienia. Zdecydowanie zyskasz w ten sposób na wiarygodności.

4. Wyświetlanie polecanych produktów

Oferowanie produktów podobnych do zakupionych przez użytkownika to jedna z technik wspomagających cross-selling i upselling. Dzięki temu możesz znacząco podnieść sprzedaż, bez konieczności pozyskiwania nowych klientów. Aby zoptymalizować swój budżet marketingowy, dodaj więc do strony funkcję proponowania artykułów komplementarnych (cross-selling) oraz podobnych towarów w wyższych cenach (upselling), które mogłyby zainteresować odbiorców.

5. Koszyk zakupowy

Koszyk to funkcja dostępna właściwie w każdym sklepie internetowym. Nie chodzi jednak o samą obecność tego rozwiązania, a raczej o poziom jego zaawansowania. Użytkownik strony powinien mieć możliwość podglądu koszyka i jego edycji na każdym etapie zakupów. Warto zadbać również o podsumowanie zamówienia przed finalizacją transakcji i umieszczenie w tym miejscu pola na ewentualne kody rabatowe. Pamiętaj też o tym, że cały proces powinien być możliwie krótki i przejrzysty, aby nie zniechęcił klienta do zakupu.

6. Zakupy bez rejestracji

Dane pozyskiwane od użytkowników Twojej strony internetowej są bardzo cenne, ponieważ na ich podstawie możesz docierać do potencjalnych klientów z dowolnymi komunikatami marketingowymi. Jeszcze cenniejsze są jednak konkretne transakcje finalizowane przez klientów. Upewnij się więc, że mają oni możliwość złożenia zamówienia bez konieczności wypełniania jakichkolwiek formularzy i rejestracji konta w serwisie. W przeciwnym razie wielu z nich szybko straci cierpliwość i skieruje się do konkurencyjnego sklepu.

7. Szybkie płatności

Możliwość dokonywania szybkich płatności to dziś jedno z podstawowych udogodnień we wszystkich dobrych sklepach internetowych. Dzięki niemu klienci nie muszą ręcznie wpisywać wszystkich danych do przelewu, finalizując transakcje kilkoma kliknięciami. Kluczowe metody płatności powinny być widoczne w koszyku, aby ułatwić użytkownikom podjęcie odpowiedniej decyzji. Do najpopularniejszych rozwiązań należą:

  • szybkie przelewy internetowe,
  • płatności mobilne (BLIK),
  • Google Pay i Apple Pay,
  • płatności kartą.

👉 Sprawdź możliwości bramki płatności Sky-Pay – dostępnej również dla klientów bez firmy.

8. Lista życzeń

Zauważ, że wielu konsumentów potrzebuje czasu, aby podjąć decyzję o zakupie danego produktu. Im jest on droższy, tym dłużej użytkownik może zastanawiać się nad finalizacją transakcji. Z tego względu warto udostępnić mu przechowalnię bądź listę życzeń, do których będzie on mógł dodać wybrane artykuły. Dzięki temu potencjalny klient prawdopodobnie wróci do sklepu i dokona zakupu.

9. Śledzenie przesyłek

Szybkie i wygodne dostawy do kolejny element decydujący dziś o satysfakcji konsumentów z zakupów online. Chętnie korzystają oni z możliwości śledzenia przesyłek, która ułatwia im zaplanowanie odbioru paczki. Jest to zatem funkcja pozytywnie wpływająca na zaufanie klienta do sklepu. Aby wprowadzić ją na swoją stronę, musisz zintegrować witrynę z usługami firmy kurierskiej.

10. Zarządzanie zamówieniami

Oprócz perspektywy klienta, funkcjonalności sklepu internetowego muszą uwzględniać także punkt widzenia sprzedawcy. Zainteresuj się więc praktycznym modułem zarządzania zamówieniami, który pozwoli Ci między innymi na:

  • segregację zamówień,
  • dodawanie i edycję statusów,
  • automatyczną wysyłkę maila do klienta po zmianie statusu,
  • wystawianie i dostarczanie faktur,
  • dostęp do informacji na temat statusu płatności,
  • dostęp do danych na temat źródła zamówienia.

Takie proste rozwiązania usprawnią Twoją codzienną pracę i podniosą jakość obsługi klientów.

11. Zewnętrzne integracje

Choć oprogramowanie e-commerce to bardzo rozbudowany system, gwarantujący dostęp do wielu praktycznych funkcji sprzedażowo-marketingowych, warto rozszerzyć je o dodatkowe udogodnienia. Mowa na przykład o zaawansowanym środowisku ERP, księgowości czy narzędziach analitycznych i reklamowych.

Do swojego sklepu wprowadzisz je za pomocą zewnętrznych integracji. W taki sam sposób działają również praktyczne połączenia strony z dodatkowymi kanałami sprzedaży (np. marketplace’ami czy porównywarkami cen) oraz hurtowniami (pozwalając na automatyczne pobieranie i aktualizowanie danych produktowych).

12. Program lojalnościowy

Pozyskanie nowego klienta jest nawet pięć razy bardziej kosztowne niż utrzymanie dotychczasowego. Z tego względu warto zrobić wszystko, aby użytkownicy regularnie wracali do Twojego sklepu. Może Ci w tym pomóc dobry program lojalnościowy, polegający na przykład na zbieraniu punktów wymienianych na rabaty i zniżki podczas kolejnych zakupów. W ten sposób zapobiegniesz odchodzeniu klientów do konkurencji i zwiększysz swoją sprzedaż.

13. Ułatwienie kontaktu

Konsumenci bardzo cenią sobie możliwość szybkiego i wygodnego skontaktowania się ze sprzedawcą. Upewnij się więc, że na Twojej stronie dostępne są:

  • numer telefonu,
  • e-mail w domenie sklepu,
  • live chat,
  • odnośniki do mediów społecznościowych.

14. Newsletter i mailing

E-mail marketing to niezastąpiony kanał reklamowy, który pozwala Ci docierać z komunikatami bezpośrednio do odbiorców zainteresowanych Twoją ofertą. Dobrze zaprojektowany newsletter wspiera zarówno działania sprzedażowe, jak i promocyjne. W jego tworzeniu pomogą Ci dane pozostawiane w Twoim sklepie przez użytkowników, dzięki czemu zyskasz możliwość idealnego dostosowania przekazu do potrzeb odbiorców.

15. Mobilna wersja strony

Większość internautów podczas zakupów online korzysta z urządzeń przenośnych. Nie ulega więc żadnej wątpliwości, że Twój sklep musi posiadać dobrze funkcjonującą wersję mobilną. W jej stworzeniu pomogą Ci szablony w technologii RWD (Responsive Web Design), dzięki której wszystkie elementy witryny automatycznie dostosowują się do rozmiarów różnych wyświetlaczy.

👉 Dowiedz się, jak założyć sklep internetowy. 

Kluczowe funkcjonalności sklepu internetowego — podsumowanie

Projektując sklep internetowy, musisz przede wszystkim znać potrzeby i przyzwyczajenia swojej grupy docelowej. Pozwoli Ci to wybrać odpowiednie funkcje, które klientom zagwarantują komfort, a Tobie ułatwią zarządzanie zamówieniami.

Porozmawiaj o funkcjach oprogramowania sklepu internetowego Sky-Shop podczas bezpłatnych konsultacji!