Na koszty założenia i prowadzenia sklepu internetowego składa się cały szereg różnych opłat. Przed rozpoczęciem sprzedaży należy więc sporządzić szczegółowy biznesplan i przygotować budżet dla działalności.
Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z e-commerce, nie musisz jednak obawiać się dużych wydatków. Dzięki nowoczesnym technologiom i innowacyjnym rozwiązaniom każdy może dziś otworzyć własny sklep internetowy!
Spis treści artykułu:
Ile kosztuje sklep internetowy?
Rozbijanie kosztów sklepu internetowego na opłaty związane z jego założeniem oraz prowadzeniem ma niewielki sens. Większość wydatków odznacza się bowiem cyklicznym charakterem, lecz po raz pierwszy muszą one zostać poniesione jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży.
Poniżej zajmiemy się więc kluczowymi opłatami, z którymi musi zmierzyć się każdy właściciel e-commerce’u.
1. Koszty prowadzenia działalności
Zacznijmy od tego, że prowadzenie sprzedaży w sieci wymaga założenia własnej firmy. Można oczywiście funkcjonować na rynku w ramach działalności nieewidencjonowanej, lecz taka forma znacząco ograniczy Twoje przychody (do 1505 zł miesięcznie w 2022 r.) i utrudni zawieranie umów z kontrahentami. Większość początkujących sprzedawców decyduje się więc na rejestrację jednoosobowej działalności gospodarczej.
W przypadku wyboru takiej właśnie formy biznesu musisz przygotować się na konieczność ponoszenia dwóch znaczących opłat. Pierwsza to comiesięczne składki ZUS, które do szóstego miesiąca prowadzenia działalności nie powinny być dla Ciebie szczególnie odczuwalne. Na kolejne zniżki (niestety zdecydowanie mniej atrakcyjne) możesz jeszcze liczyć przez następne 2 lata.
Druga opłata to wynagrodzenie dla biura rachunkowego, które pomoże Ci rozliczać się z Urzędem Skarbowym.
👉 Dowiedz się, jak założyć własną firmę.
2. Koszt oprogramowania
Oprogramowanie używane do zarządzania sklepem internetowym to podstawa Twojej działalności. Jak łatwo się domyślić, nie należy na nim oszczędzać. Szczególnie kuszące bywa skorzystanie z teoretycznie darmowych narzędzi open source. Choć faktycznie nie trzeba za nie płacić, wymagają one bogatej wiedzy informatycznej oraz mnóstwa pracy. Co więcej, zintegrowanie strony powstałej w takim oprogramowaniu z podstawowymi funkcjami e-commerce mogłoby się okazać skomplikowane i kosztowne.
Zamiast płacić za usługi programisty i dostosowywanie przeróżnych wtyczek do potrzeb Twojego sklepu, lepiej zdecydować się na stały abonament obejmujący wszystkie najważniejsze funkcje e-commerce. W taki właśnie sposób działają kompleksowe platformy SaaS, jak Sky-Shop, obejmujące między innymi:
- intuicyjny kreator stron e-commerce,
- bogatą bazaę edytowalnych szablonów dla sklepu,
- integracje z hurtowniami,
- integracje z dodatkowymi kanałami sprzedaży (m.in. Allegro, eBay, Ceneo itp.),
- integracje z bramkami płatności, firmami kurierskimi i zaawansowanymi narzędziami marketingowymi,
- nieograniczone wsparcie techniczne.
Jeden abonament, którego wysokość zaczyna się już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie, pozwoli Ci zatem samodzielnie założyć i prowadzić zaawansowany sklep internetowy.
👉 Na kompleksowym oprogramowaniu Sky-Shop sklep internetowy założysz już za 69 zł miesięcznie!
3. Koszt domeny
Twoja domena (czyli adres www) powinna być tożsama z nazwą sklepu. Dzięki temu klienci łatwiej zapamiętają Twoją markę. Koszt zakupu domeny będzie zależał od jej popularności, ale też historii oraz użytego rozszerzenia (pl., com. itp.). Może to być zaledwie parę złotych rocznie, a może być nawet kilkadziesiąt tysięcy.
Początkujący sprzedawca najlepiej zrobi, wybierając domenę, której cena nie przekracza kilkunastu złotych rocznie. Porównując różne oferty, zwróć uwagę nie tylko na wysokość opłaty za pierwszy rok (czasami nawet 0 zł), ale także za następne.
4. Koszt serwera
Opłata za hosting obejmuje między innymi:
- bezpieczne przechowywanie danych produktowych i grafik,
- regularne tworzenie kopii zapasowych strony,
- możliwość zakładania wielu skrzynek mailowych w domenie sklepu,
- szybkie wczytywanie witryny.
Koszty opłacania serwera będą zależały przede wszystkim od jego parametrów technicznych. Im większe możliwości, tym wyższe opłaty.
Na szczęście abonament kompleksowych platform abonamentowych – takich jak Sky-Shop – obejmuje już hosting, dzięki czemu otrzymujesz wszystkie wymienione wyżej udogodnienia w cenie oprogramowania.
5. Koszty magazynowe
Wydatki na magazyn zależą od przyjętego przez Ciebie modelu logistycznego. Mogą poważnie obciążyć Twój budżet lub… w ogóle w nim nie figurować. Jak to możliwe? Przyjrzyjmy się poszczególnym rozwiązaniom:
- Własny magazyn – budowa lub zakup przestrzeni magazynowej to rozwiązania przeznaczone dla dużych firm, posiadających wystarczający budżet i pewność, że ich towar cieszy się zainteresowaniem klientów. W przypadku ograniczonego kapitału początkowego można zdecydować się także na najem magazynu. Każda z tych opcji zapewnia sprzedawcy:
- pełną kontrolę nad asortymentem,
- dowolność w pakowaniu przesyłek,
- niskie ceny przy składaniu dużych zamówień u producentów,
- możliwość gromadzenia zapasów na wypadek niedostatków w okresach wysokiego popytu.
- Fulfilment – w tym przypadku również masz możliwość zamawiania towaru u niezależnych dostawców, jednak przechowujesz go w magazynach firmy zewnętrznej. Przekazujesz jej także obowiązek pakowania i nadawania przesyłek. Jak łatwo się domyślić, takie usługi mają swoją cenę. Z tego względu model ten opłaca się przede wszystkim sklepom, które realizują od 100 do 1000 zamówień miesięcznie.
- Dropshipping – jedno z najpopularniejszych wśród początkujących sprzedawców rozwiązań. W tym przypadku nie ponosisz absolutnie żadnych kosztów związanych z magazynowaniem towaru. Model opiera się bowiem na współpracy z hurtowniami dropshippingowymi, od których konkretne produkty nabywasz dopiero w chwili otrzymania na nie zamówienia. Dostawcy zajmują się także pakowaniem i wysyłką paczek. Dzięki temu ograniczasz koszty prowadzenia sklepu internetowego i minimalizujesz ryzyko inwestycyjne.
👉 Dowiedz się, jak zacząć dropshipping.
Jak zminimalizować koszt prowadzenia sklepu internetowego?
Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego. Wysokość opłat uzależniona jest bowiem od tego, jakie rozwiązania wybierzesz dla swojego e-commerce’u. Jeśli zależy Ci na ograniczeniu zbędnych wydatków i wejściu na rynek niskim kosztem, skorzystaj z następujących możliwości:
- Wybierz kompleksową platformę SaaS, taką jak Sky-Shop, której abonament obejmuje wszystkie niezbędne funkcje e-commerce.
- Prowadź sprzedaż w dropshippingu, aby nie ponosić kosztów związanych z magazynem.
- Wzbogacaj wiedzę z zakresu handlu elektronicznego i marketingu cyfrowego.
Dzięki powyższym wskazówkom zminimalizujesz miesięczne koszty prowadzenia sklepu internetowego i rozpoczniesz przygodę z e-commerce nawet bez dużego kapitału początkowego!