Franczyza internetowa a sklep online – co wybrać?

0
2517
franczyzna internetowa

Jeśli myślisz o prowadzeniu biznesu w Internecie, masz bardzo szerokie pole do manewru. Działalności, które najczęściej wybierają początkujący przedsiębiorcy, związane są przede wszystkim z branżą e-commerce. Chcąc prowadzić sprzedaż w sieci, możesz zdecydować się na własny sklep internetowy lub na e-franczyzę. W tym artykule przyjrzymy się zaletom oraz wadom obu rodzajów biznesu i podpowiemy, który lepiej wybrać.

Dlaczego przedsiębiorcy decydują się na franczyzę internetową?


Franczyza w Internecie to doskonałe rozwiązanie dla początkujących sprzedawców. Polega na dołączeniu do biznesu, który osiągnął już sukces w sieci. Decydując się na taki krok, zyskujesz więc poczucie bezpieczeństwa i możliwość wejścia na rynek bez żadnego doświadczenia czy zgromadzonego kapitału. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że dzięki e-franczyzie każdy może wejść w świat sprzedaży internetowej.

Zalety przemawiające na korzyść sklepu internetowego


Mimo niepodważalnych korzyści płynących z działalności na franczyzie internetowej wielu przedsiębiorców decyduje się jednak na własny sklep online. Motywuje ich do tego chęć stworzenia niezależnej marki, nad którą będą mieli całkowitą kontrolę. Właściciel e-commerce z nikim nie musi dzielić się wypracowanym zyskiem i cieszy się pełną elastycznością w kwestii rozwoju swojej firmy.

Jak połączyć zalety sklepu internetowego i franczyzy?


Jak widzisz, oba rozwiązania mają swoich zwolenników. Franczyza internetowa to dobry wybór dla osób, które jeszcze nie czują się pewnie w e-commerce i chcą zarabiać pod egidą doświadczonej marki.

Własny sklep online założą natomiast ci, którzy cenią sobie niezależność i zamierzają rozwijać własną firmę. Najlepszą decyzją może okazać się połączenie zalet obu rodzajów działalności i rozpoczęcie sprzedaży w modelu dropshippingu. Jak to działa?

Dropshipping – idealne rozwiązanie dla początkujących


Dropshipping to model logistyczny pozwalający na prowadzenie sklepu internetowego bez konieczności posiadania zaplecza magazynowo-wysyłkowego. Po prawdzie przedsiębiorca nie potrzebuje nawet własnego asortymentu, aby rozpocząć sprzedaż. Jego działalność opiera się bowiem na współpracy z hurtowniami. Integrację pomiędzy nimi a prowadzonym przez niego sklepem zapewnia mu zaawansowana platforma do zarządzania e-commerce, taka jak np. Sky-Shop.

Jak łatwo zauważyć, dropshipping łączy niezależność prowadzenia własnego sklepu z bardzo ułatwionym startem biznesu, charakterystycznym także dla e-franczyz.

Sprawia to, że założenie firmy e-commerce nie stanowi żadnego problemu. Dzięki oprogramowaniu Sky-Shop nie potrzebujesz wiedzy programistycznej, aby w parę dni uruchomić w pełni funkcjonalny sklep internetowy. Ta sama platforma pomoże Ci dobrać hurtownie do współpracy i zapewni Ci regularne aktualizacje dotyczące ich asortymentów.

Na początku wystarczy więc założyć darmowe konto w Sky-Shop lub na innej platformie tego typu i skonfigurować ustawienia dotyczące Twojego sklepu. Wybierz formy dostaw, opcje płatności, dodaj interesujące Cię produkty do swojej oferty i zadbaj o wizualną warstwę strony. Twój e-commerce może zacząć działalność!

Prowadząc sklep internetowy w modelu dropshippingowym, osobiście odpowiadasz za pozyskiwanie klientów oraz rozwój swojej marki. Współpracujące z Tobą hurtownie zajmują się natomiast magazynowaniem towaru oraz jego wysyłkami. Proces sprzedaży wygląda następująco:

  • 1. Klient wybiera produkt z Twojej oferty i składa zamówienie, wnosząc opłatę.
  • 2. Przekazujesz zamówienie do odpowiedniej hurtowni.
  • 3. Hurtownia wysyła zamówiony produkt do Twojego klienta, a Ty dostarczasz mu dowód zakupu (paragon lub fakturę).
  • 4. Rozliczasz się z hurtownią, opłacając faktury wystawione za zamówione towary, ich magazynowanie oraz wysyłkę.
  • 5. W zależności od Twojej umowy z hurtowniami, ewentualne zwroty mogą być kierowane do Ciebie lub do nich.

Dropshipping a franczyza w Internecie – porównanie


Aby uświadomić Ci, jak korzystnym rozwiązaniem jest dropshipping, porównamy go z e-franczyzą, skupiając się na najważniejszych z punktu widzenia przedsiębiorcy aspektach:

    • Niezależność – prowadząc sklep internetowy (nawet wykorzystując dropshipping), jesteś jedynym właścicielem marki i tylko od Ciebie zależy kierunek jej rozwoju. Ty decydujesz, co i na jakich zasadach sprzedawać. W dowolnej chwili możesz także zmienić branżę i nie musisz wywiązywać się z żadnej umowy. Jako franczyzobiorcę ogranicza Cię natomiast kontrakt zawarty na czas określony lub nieokreślony.
    • Koszty – wydatki mogą dać Ci się we znaki zwłaszcza podczas zakładania działalności i na samym początku jej prowadzenia. W przypadku sklepu internetowego działającego w dropshippingu koszty są właściwie marginalne. Musisz liczyć się jedynie z abonamentem pobieranym przez Twoją platformę e-commerce oraz ze składkami ZUS. Franczyza w Internecie wiąże się natomiast z koniecznością ponoszenia licznych opłat (wstępnych, stałych, marketingowych, skarbowych itp.).
    • Zyski – tutaj sprawa jest oczywista: jeśli posiadasz własny sklep internetowy, cały zysk zostaje w Twojej kieszeni. Jako franczycobiorca musisz dzielić się nim z franczyzodawcą.
    • Ryzyko inwestycyjne – prowadząc e-commerce na franczyzie, nie masz bezpośredniego wpływu na sytuację marki; jeśli upadnie, Twój biznes również pójdzie na dno. Inaczej wygląda to w przypadku dropshippingu, który nie wymaga od Ciebie nawet zakupu towarów, dopóki nie znajdziesz na nie kupca. Z prowadzenia własnego sklepu internetowego możesz też zrezygnować w dowolnej chwili bez ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych kosztów.
    • Kontrola – jako właściciel sklepu działającego w dropshippingu masz pełną swobodę decydowania o jego marketingu i nie odpowiadasz przed nikim za osiągane wyniki. Jeśli chcesz, możesz nawet wstrzymać sprzedaż na jakiś czas. Franczyza internetowa zobowiązuje Cię z kolei do prowadzenia działań zgodnie z wytycznymi. W niektórych przypadkach możesz jednak samodzielnie zajmować się marketingiem lokalnym.

Sklep internetowy czy franczyza? Podsumowanie


Powyższe porównanie doskonale obrazuje, jak sporą przewagę nad e-franczyzą ma prowadzenie własnego sklepu internetowego. Co więcej, dzięki modelowi dropshippingu nie musisz ponosić wysokich kosztów, żeby cieszyć się zaletami takiej działalności. E-commerce w dropshippingu to bezsprzecznie najlepsze rozwiązanie dla początkujących sprzedawców internetowych.