Zacięta konkurencja na rynku e-commerce wymusza na sprzedawcach stosowanie strategii omnichannel. Polega ona na prowadzeniu działań w kilku różnych kanałach jednocześnie. Jeden z nich stanowią marketplace’y.
Co to za serwisy i jak należy wykorzystywać je w handlu elektronicznym? Na te i inne pytania odpowiemy w poniższym artykule.
Spis treści artykułu:
Marketplace — co to jest?
Marketplace to portal gromadzący dużą liczbę produktów pochodzących z ofert różnych sprzedawców. Można nazwać go swego rodzaju internetowym targowiskiem. W zależności od segmentu rynku e-commerce, serwisy tego typu oferują bardzo szeroki asortyment lub specjalizują się w określonych branżach. Co ciekawe, funkcję marketplace’ów zaczynają pełnić także duże sklepy, które udostępniają swoją powierzchnię innym podmiotom.
Marketplace — jak działa?
Model działania marketplace’ów jest bardzo prosty. Użytkownik ma możliwość wyszukania w serwisie interesujących go produktów i porównania ofert sprzedawców pod kątem takich kryteriów jak cena, czas i metoda dostawy czy dostępność towaru. Na tej podstawie wybiera preferowany sklep i składa zamówienie. Ma więc bardzo szerokie możliwości i we własnym zakresie decyduje, które elementy transakcji są dla niego najważniejsze. Oszczędza też mnóstwo czasu, ponieważ nie musi przeglądać każdej strony z osobna, i zyskuje gwarancję bezpieczeństwa zakupów dzięki procedurze weryfikacji sprzedających.
Marketplace’y oferują szereg korzyści nie tylko konsumentom, ale również sprzedawcom. Po pierwsze zapewniają im możliwość dotarcia do bardzo szerokiego grona potencjalnych klientów, którzy najczęściej są już zdecydowani na zakup konkretnego produktu. Po drugie ułatwiają wejście na rynek, zdejmując z początkujących przedsiębiorców konieczność tworzenia strony internetowej czy prowadzenia działań marketingowych na własną rękę. Co więcej, pozwalają sprzedawcom korzystać ze swojej rozpoznawalności i zdobytego już zaufania użytkowników.
Najlepsze marketplace’y w Polsce — 7 serwisów
Planując sprzedaż wielokanałową, należy prowadzić działania zarówno w polskich, jak i międzynarodowych marketplace’ach. Ich dokładny wybór powinien zależeć od potrzeb Twojej grupy docelowej i od branży, którą się zajmujesz. Do najpopularniejszych serwisów w naszym kraju bez wątpienia zaliczyć jednak można:
1. Allegro
Najbardziej rozpoznawalny w Polsce marketplace zawdzięcza swoją pozycję niemal dwóm dekadom budowania wizerunku i zdobywania zaufania klientów. Dziś korzysta z niego ponad 20 milionów użytkowników miesięcznie. Z perspektywy sprzedawców jest to zatem bogate źródło przychodów, którego nie wolno zbagatelizować.
Ze względu na szeroki profil działalności, swoje produkty na Allegro może zaoferować właściwie każdy. Portal daje też sprzedawcom dostęp do licznych udogodnień, takich jak zaawansowane opcje promocji czy możliwość prowadzenia działań na kilku kontach jednocześnie. Są to rozwiązania, które pomagają radzić sobie z bardzo wysokim poziomem konkurencji w serwisie
Omawiając Allegro, nie sposób przemilczeć kwestii prowizji. To opłaty, które ponosić musi każdy, kto prowadzi sprzedaż za pośrednictwem portalu. Należą do nich:
- prowizja od sprzedaży (łączona z prowizją od wysyłki),
- opłata za wystawienie aukcji (obowiązuje tylko w przypadku niektórych kategorii),
- prowizja 1 zł od każdej transakcji (której można uniknąć, opłacając Abonament Allegro w cenie 49 zł — 3000 zł miesięcznie).
Do wad platformy należą także ograniczone możliwości w zakresie kreowania wizerunku marki. Większość klientów zapamięta bowiem tylko, że kupiła dany produkt na Allegro, ale już nie to, od jakiego sprzedawcy. Mimo pewnych minusów warto jednak uwzględnić polski marketplace w swojej strategii – zwłaszcza, że jest niekwestionowanym liderem rynku.
Obsługa sprzedaży na Allegro stanie się dużo prostsza, jeśli wykorzystasz do tego sprawdzone oprogramowanie. Zyskasz wtedy między innymi możliwość:
- automatycznego pobierania zamówień do panelu administracyjnego,
- automatycznego aktualizowania cen i stanów magazynowych,
- masowego zarządzania aukcjami,
- obsługi wielu kont Allegro w jednym miejscu,
- obsługi etykiet kurierskich Allegro i Allegro Smart.
Tego typu udogodnienia zapewni Ci funkcja dwustronnej integracji, którą znaleźć można w platformie e-commerce, jak Sky-Shop.
👉 Przeczytaj także: Poradnik o sprzedaży na Allegro
2. OLX
Choć jeszcze niedawno OLX kojarzył się wyłącznie z serwisem ogłoszeniowym, dziś stanowi już pełnoprawny marketplace. Serwis umożliwia prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem konta prywatnego lub firmowego i oferuje szerokie możliwości w zakresie obsługi płatności oraz dostaw. Stanowi znakomite rozwiązanie dla właścicieli sklepów działających w takich branżach jak motoryzacja czy elektronika. Wielu konsumentów poszukuje produktów z tych kategorii właśnie na OLX.
Sky-Shop ułatwi Ci obsługę sprzedaży również na OLX. Dzięki integracji zyskujesz między innymi możliwość:
- prowadzenia w sklepie działań w zakresie kategorii OLX,
- wygodnego zamykania i wznawiania ogłoszeń,
- pojedynczego i masowego publikowania ogłoszeń z poziomu panelu sklepu,
- przeglądania i edycji listy ogłoszeń.
👉 Dowiedz się więcej: Jak sprzedawać na OLX?
3. eBay
eBay to znany na całym świecie marketplace, który od kilkunastu lat działa także w Polsce. Choć pozostaje w cieniu Allegro, cieszy się zaufaniem wielu użytkowników ceniących sobie dostęp do międzynarodowych ofert. Z perspektywy sprzedawców serwis ten stanowi najlepsze rozwiązanie dla osób, które planują ekspansję na zagraniczne rynki.
eBay odznacza się łatwą obsługą i oferuje stosunkowo proste procedury rozpoczęcia sprzedaży. Pozwala na wystawianie ofert w bardzo wielu różnych kategoriach, dzięki czemu znacząco poszerzysz grono potencjalnych klientów. Aby wykorzystać pełen potencjał tego serwisu, warto sięgnąć po profesjonalne oprogramowanie. Sky-Shop da Ci dostęp do:
- automatycznego pobierania zamówień i wpłat,
- aktualizacji stanów magazynowych,
- obsługi wielu kont eBay z poziomu panelu administracyjnego sklepu,
- wygodnego wysyłania powiadomień do klientów.
4. EmpikPlace
Marketplace Empiku to jeden z trzech najpopularniejszych polskich serwisów zakupowych. Wbrew pozorom można w nim znaleźć nie tylko książki i multimedia, ale również wiele innych kategorii produktów, takich jak kosmetyki, zabawki czy dekoracje do domu. Sprzedając w EmpikPlace, zyskujesz więc dostęp do ogromnej bazy potencjalnych klientów i trafiasz do grona wyróżnionych sklepów.
Warto bowiem odnotować, że Empik podejmuje współpracę jedynie z wybranymi sprzedawcami. Aby zamieścić swoje oferty w portalu, musisz przejść dość wymagający proces weryfikacji. Tylko sprzedawcy, którzy są w stanie zagwarantować wysoką jakość produktów i obsługi, mogą korzystać z renomy tej marki. Dobra wiadomość jest taka, że prowadzenie działań handlowych w EmpikPlace nie wiąże się z żadnymi opłatami abonamentowymi.
Obsługując sprzedaż na EmpikPlace ze Sky-Shop, zyskujesz między innymi:
- funkcję przesyłania produktów ze sklepu do serwisu Empik,
- automatyczne aktualizacje ofert,
- możliwość pobierania zamówień do panelu sklepu.
5. Morele
Marketplace Morele kojarzy się głównie ze sprzedażą elektroniki. Choć faktycznie w tym się specjalizuje, obejmuje także inne kategorie (np. zdrowie i uroda, sport i turystyka czy dom i ogród). Serwis pobiera prowizję jedynie od zrealizowanych transakcji i oferuje wiele ciekawych funkcji promowania produktów.
Funkcja dwustronnej integracji z Morele może obejmować:
- wystawianie i aktualizowanie ofert z poziomu sklepu,
- mapowanie produktów,
- automatyczne pobieranie zamówień do sklepu,
- udostępnianie numeru wysyłki.
6. Ceneo
Ceneo to bodaj najpopularniejsza porównywarka cen w Polsce. O ile wcześniej tylko przekierowywała klientów na strony sprzedawców, od chwili wprowadzenia funkcji Kup Teraz działa jak pełnoprawny marketplace. Serwis cechuje się oryginalnym sposobem prezentacji produktów, zbierając wszystkie oferty tego samego artykułu w jednej zakładce. Użytkownicy mogą porównywać je nie tylko pod względem cen, ale także metod dostawy czy jej prognozowanego czasu.
Zarządzanie sprzedażą na Ceneo usprawnisz dzięki funkcji integracji, umożliwiającej na przykład:
- automatyczne wystawianie ofert ze sklepu w Ceneo,
- powiązanie struktury kategorii w sklepie ze strukturą Ceneo,
- powiązanie metod dostawy w sklepie z metodami dostępnymi w Ceneo,
- pobieranie do sklepu zamówień złożonych za pośrednictwem funkcji Kup Teraz.
7. Amazon
Amazon to stosunkowo nowy gracz na polskim rynku. Choć nic nie zapowiada, by miał stawić czoła absolutnemu liderowi, czyli serwisowi Allegro, i tak oferuje wiele ciekawych rozwiązań. Dla konsumentów atrakcyjny może być na przykład pakiet Prime, obejmujący nie tylko darmowe dostawy w serwisie zakupowym, ale też dostęp do biblioteki gier, seriali i filmów. Sprzedawcy powinni natomiast zainteresować się programem Fulfillment by Amazon, który zdecydowanie ułatwia prowadzenie sklepu internetowego poprzez przeniesienie procesów logistycznych na zewnętrznego operatora.
Podobnie jak w przypadku eBay, najwięcej na sprzedaży w Amazonie skorzystają sprzedawcy, którym zależy na międzynarodowej ekspansji.
Co to jest marketplace? Podsumowanie
Dzięki naszemu poradnikowi nie tylko wiesz już, co to jest marketplace, ale znasz też przykłady najpopularniejszych w Polsce serwisów tego typu. Aby zarabiać na sprzedaży online, wybierz spośród nich te, które najlepiej pasują do Twojej grupy docelowej!
Pamiętaj, że prowadzenie sprzedaży wielokanałowej będzie znacznie łatwiejsze, jeśli postawisz na sprawdzone oprogramowanie e-commerce!