Responsywny sklep internetowy RWD — na czym polega?

0
565
responsywny sklep internetowy

Wyniki wielu aktualnych badań e-commerce wskazują, że większość internautów podczas zakupów online korzysta z urządzeń mobilnych. Taki trend głęboko do serca powinni wziąć sobie właściciele sklepów internetowych, którym zależy na rosnącej sprzedaży.

Aby nie tracić ruchu i ciągle poszerzać grono potencjalnych klientów, muszą oni zadbać o responsywność swojej witryny. Posłuży im do tego technologia Responsive Web Design (RWD). Na czym dokładnie polega i jakie są jej zalety?

Czym jest responsywny sklep internetowy?

Sklep działający w technologii RWD automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości ekranu, na którym jest wyświetlany. Wszystkie elementy strony zachowują swoje funkcje, zmieniając jednak położenie w taki sposób, aby ułatwić użytkownikowi korzystanie z witryny. Niezależnie więc od tego, czy sklep otwarty zostanie na ekranie komputera, na tablecie czy na smartfonie, jego eksploatacja będzie łatwa i wygodna dla odbiorcy.

Responsywny sklep internetowy a decyzje zakupowe

Za coraz większy udział urządzeń mobilnych w zakupach online odpowiada przede wszystkim wygoda takiego rozwiązania. Konsumenci cenią sobie dostęp do ofert ulubionych sklepów w każdym miejscu i o każdej porze. W celu zapoznania się z nowymi produktami lub promocjami nie muszą nawet wstawać z kanapy — wystarczy, że wyjmą telefon z kieszeni i odwiedzą witrynę sprzedawcy.

Ciekawym zjawiskiem jest cały czas podział procesu zakupowego na dwa etapy, z których każdy realizowany jest na innym urządzeniu. Wielu konsumentów zapoznaje się z dostępnymi ofertami za pośrednictwem swoich smartfonów tylko po to, aby transakcję sfinalizować na komputerze. Nie powinno to jednak usprawiedliwiać sprzedawców, którzy nie dostosowują swoich sklepów do urządzeń mobilnych. Jeśli nie pozwolisz konsumentom obejrzeć i porównać produktów na telefonie, nigdy nie trafią oni na desktopową wersję Twojej strony.

Raport E-commerce w Polsce wskazuje, że nawet 36% internautów spotkało się ze zjawiskiem niedostosowania sklepu do specyfiki urządzeń mobilnych. Do najczęściej zgłaszanych problemów należą:

  • niewygodne wypełnianie formularzy,
  • niedostosowanie rozdzielczości strony,
  • zbyt małe czcionki,
  • wolne łącze internetowe,
  • problemy z realizacją płatności,
  • zbyt wiele operacji prowadzących do finalizacji transakcji,
  • brak aplikacji mobilnej.

Zauważ, że im więcej niedogodności w wymienionych wyżej obszarach, tym wyższe prawdopodobieństwo występowania w Twoim sklepie zjawiska porzucanych koszyków.

Zalety responsywnego sklepu internetowego

Trudno dziś wyobrazić sobie sukces na rynku e-commerce bez mobilnej wersji sklepu internetowego. Współcześnie jest to jeden z absolutnych filarów sprzedaży. Technologia RWD zagwarantuje Ci takie korzyści jak między innymi:

Pozytywny wizerunek

Trudności z obsługą sklepu na urządzeniach mobilnych szybko przełożą się na problemy wizerunkowe. Taka marka zostanie oceniona jako nieprzystępna i nieidąca z duchem czasu. To z kolei nie pozostanie bez wpływu na ruch w witrynie i współczynnik konwersji. Jeżeli chcesz uniknąć takich problemów i cieszyć się opinią postępowego, profesjonalnego i przyjaznego użytkownikowi sprzedawcy, musisz zadbać o responsywność strony.

Wygoda klientów

Pamiętaj, że Twój sklep internetowy powinien oferować użytkownikom pozytywne doświadczenia. Postaraj się, aby towarzyszyły one odbiorcom od pierwszego do ostatniego punktu styku z marką. Okaże się to absolutnie niemożliwe, jeśli nie zadbasz o responsywną stronę www. Musi ona gwarantować potencjalnym klientom bezpieczeństwo i maksimum wygody. Dzięki temu sprawniej sfinalizują oni transakcję i chętniej powrócą do sklepu w przyszłości.

Zwiększenie sprzedaży

Choć niektóre działania możesz tłumaczyć sobie troską o wizerunek marki lub satysfakcją klientów, i tak wszystko to ma prowadzić do zwiększenia sprzedaży w Twoim sklepie. Jeśli cały czas ociągasz się ze stworzeniem responsywnej strony internetowej, ten argument powinien ostatecznie Cię do tego przekonać: sklepy w technologii RWD notują po prostu więcej odsłon. Możliwość wizyty w witrynie i finalizacji transakcji z poziomu smartfonu sprawia, że użytkownicy nie opuszczają strony i nie porzucają koszyków na rzecz ofert konkurencji.

Pozycjonowanie sklepu

Responsywność to jeden z absolutnie kluczowych czynników rankingowych, którymi Google kieruje się podczas indeksowania stron internetowych. Przyjazne dla użytkowników witryny wyświetlane są wyżej w wynikach wyszukiwania, a to pozwala ich właścicielom docierać do znacznie większej liczby potencjalnych klientów. Skutkuje też lepszą rozpoznawalnością marki, a wszystko to przekłada się oczywiście na wzrost przychodów sklepu.

Niższe koszty utrzymania

W przeciwieństwie do tworzenia i utrzymywania dwóch wersji serwisu — standardowej i mobilnej — responsywny sklep internetowy jest tani i łatwy w zarządzaniu. Wystarczy, że czas i pieniądze inwestujesz wyłącznie w jedną stronę, która automatycznie dostosowuje się do specyfiki różnych urządzeń.

Jak założyć responsywny sklep internetowy?

Jeśli wydaje Ci się, że do uruchomienia i prowadzenia responsywnego sklepu internetowego potrzebne Ci będą rozbudowane narzędzia i specjalistyczne kompetencje, możesz odetchnąć z ulgą. Wystarczy bowiem łatwa w obsłudze platforma e-commerce, wykorzystująca technologię Responsive Web Design.

RWD stanowi obecnie jedną z podstawowych funkcji oprogramowania sklepowego. Na dobrych platformach abonamentowych — takich jak na przykład Sky-Shop — znajdziesz responsywne szablony graficzne, przyjazne zarówno dla komputerów, jak i dla tabletów czy smartfonów. Zwróć uwagę na to, aby strona nie tylko prawidłowo się wyświetlała, ale była też zaprojektowana zgodnie z zasadami UX (User Experience). Zapewni to użytkownikom szybką, łatwą i intuicyjną obsługę sklepu.

👉 Dowiedz się, jak założyć sklep internetowy.