Sprzedaż internetowa a podatki – poradnik przedsiębiorcy w e-commerce

0
89
księgowość w sklepie internetowym

Sprzedaż w Internecie to działalność przynosząca zyski, od których każdy przedsiębiorca w Polsce musi zapłacić podatek dochodowy. Oprócz tej zaliczki najczęściej trzeba odprowadzać również VAT.

Wybór właściwej formy opodatkowania zależy od charakteru Twojego biznesu – ponoszonych kosztów, osiąganych dochodów i rodzaju branży, którą się zajmujesz. Jeśli zastanawiasz się, jak wyglądają rozliczenia w e-commerce, zapoznaj się z naszym krótkim poradnikiem!

Spis treści:

Sprzedaż przez Internet – kiedy podlega opodatkowaniu
Sklep internetowy a podatki – jaką formę opodatkowania wybrać
Zasady ogólne (skala podatkowa)
Podatek liniowy
Ryczałt
Kiedy sprzedaż przez Internet będzie podlegała VAT
Sprzedaż przez Internet a podatek dochodowy – podsumowanie

Sprzedaż przez Internet – kiedy podlega opodatkowaniu?


Niemal każdy z nas choć raz sprzedał coś przez Internet. Czy to znaczy, że wszyscy powinniśmy płacić podatki od tego rodzaju transakcji? Oczywiście, że nie – w świetle przepisów opodatkowaniu podlega jedynie sprzedaż posiadająca znamiona działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy została ona zarejestrowana, czy nie. Podatek musisz więc płacić od sprzedaży ciągłej (powtarzalnej) i zorganizowanej (obejmującej zakupy produktów w celu ich odsprzedaży, stałe kontakty handlowe itd.).

Jak widzisz, nie unikniesz konieczności płacenia podatku nawet w przypadku działalności nierejestrowanej. Rozliczasz się wówczas na zasadach ogólnych (17% lub 32% w zależności od wysokości dochodów z innych źródeł). Całość należnej kwoty odprowadzisz dopiero przy rozliczeniu rocznym – nie musisz regularnie odprowadzać zaliczek. Pamiętaj jednak, że jeśli Twoje przychody z tytułu sprzedaży internetowej przekroczą połowę pensji minimalnej brutto (2800 zł na 2021 rok), rejestracja działalności gospodarczej będzie konieczna.

Sklep internetowy a podatki – jaką formę opodatkowania wybrać?


W momencie zarejestrowania działalności gospodarczej wybierasz formę jej opodatkowania. W Polsce możesz zdecydować się na jeden z trzech sposobów rozliczania: skalę podatkową, podatek liniowy lub ryczałt. Z karty podatkowej, która jako czwarta forma dostępna jest dla innych przedsiębiorców, jako sprzedawca internetowy nie możesz skorzystać.

Którą z wymienionych metod najlepiej wybrać? Przyjrzyjmy się im po kolei:

Zasady ogólne (skala podatkowa)


To najpopularniejsza w naszym kraju forma opodatkowania. Korzysta z niej każdy, kto zatrudniony jest na etacie. Stawki uzależnione są w tym przypadku od wysokości dochodów:

  • 17% podatku zapłacisz od dochodów nieprzekraczających 85 528 zł w roku podatkowym,
  • 32% podatku zapłacisz od ewentualnej nadwyżki od kwoty 85 528 zł.

Ten sposób rozliczania cieszy się sporą popularnością ze względu na korzyści, jakie gwarantuje. Przede wszystkim podatek płacisz wyłącznie od dochodów, a więc obniżasz go o wszelkie koszty prowadzenia działalności. Możesz ponadto skorzystać z kwoty wolnej od podatku. Dochodzi do tego prawo do rozliczania się wraz z małżonkiem oraz do korzystania z rozmaitych ulg (np. na dziecko).

Zaliczki na podatek odprowadzasz regularnie – zazwyczaj co miesiąc, ewentualnie co kwartał.

Podatek liniowy


Podatek liniowy przewidziany jest dla osób, które zarabiają ponad 85 528 zł rocznie i nie chcą oddawać państwu aż 32% nadwyżki od tej kwoty. Zamiast tego mogą odprowadzić jedynie 19% od całości dochodu – niezależnie od tego, ile zarobią. Przed wyborem tej formy opodatkowania warto więc zastanowić się, czy na pewno ów limit zostanie przekroczony w takim stopniu, aby się to opłacało.

Podobnie jak w przypadku zasad ogólnych, rozliczając się według podatku liniowego, odejmujesz od przychodów poniesione koszty. Nie możesz jednak korzystać ze wspomnianych ulg czy prawa do rozliczania się z małżonkiem.

Ryczałt


Dla wielu przedsiębiorców ryczałt okaże się najbardziej opłacalną formą opodatkowania. Wszystko dlatego, że w przypadku sprzedawców internetowych stawka wynosi zaledwie 3%. Wiąże się to oczywiście z innymi ograniczeniami – wybierając ten sposób rozliczania nie możesz przede wszystkim:

  • obniżać podatku kosztami prowadzenia działalności,
  • rozliczać się z małżonkiem,
  • korzystać z kwoty wolnej od podatku,
  • stosować ulg (np. na dziecko).

Warto także pamiętać, że z możliwości wyboru ryczałtu wyłączeni są sprzedawcy handlujący częściami samochodowymi i akcesoriami motoryzacyjnymi. Nie jest to również forma dostępna dla przedsiębiorców zarabiających ponad 2 miliony euro rocznie.

Kiedy sprzedaż przez Internet będzie podlegała VAT?


VAT to podatek nierozerwalnie związany z branżą e-commerce. Dotyczy on zarówno towarów, jak i usług, ale w niektórych przypadkach możesz zrezygnować z jego opłacania. Ze zwolnienia z VAT skorzystają firmy, których przychody nie przekroczyły 200 tys. zł.

Przepis ten nie dotyczy jednak sprzedawców oferujących między innymi:

  • kosmetyki i artykuły higieniczne,
  • urządzenia elektroniczne i wyroby optyczne,
  • sprzęt AGD i RTV,
  • wyroby z metali szlachetnych,
  • alkohol i papierosy (towary objęte akcyzą).

VAT muszą płacić także firmy posiadające swoje siedziby poza granicami kraju.

Sprzedaż przez Internet a podatek dochodowy – podsumowanie


Znasz już wszystkie możliwości, jeśli chodzi o wybór formy opodatkowania sprzedaży internetowej. Zdecyduj się na tę, która okaże się najbardziej korzystna w Twoim konkretnym przypadku. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, nie wahaj się zasięgnąć opinii swojego biura rachunkowego – księgowa dokładnie przeanalizuje dla Ciebie każdy wariant.