Prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko opłacalny pomysł na biznes, ale także rozwiązanie bardzo wygodne dla osób, które nie chcą ograniczać się do stałego miejsca zamieszkania. Działalnością e-commerce można zarządzać z dowolnej lokalizacji pod warunkiem posiadania dostępu do Internetu.
Jeśli więc spędzasz dużo czasu za granicą, z łatwością otworzysz własny sklep internetowy, oferując swoje produkty czy to na polskim, czy jakimkolwiek innym rynku. W tym poradniku podpowiemy Ci, jak założyć e-commerce w Wielkiej Brytanii!
Spis treści artykułu:
Sklep internetowy w UK – formalności
Samo otwarcie sklepu internetowego w UK nie jest żadnym wyzwaniem, o czym przekonasz się w dalszej części artykułu. Najpierw jednak zajmijmy się formalnościami, których trzeba dopilnować przed rozpoczęciem sprzedaży. Do kluczowych kroków należą:
- założenie działalności gospodarczej – do wyboru masz rejestrację firmy w UK lub w Polsce,
- wybór asortymentu i modelu sprzedaży – zdecyduj, jakie produkty i w jakich kanałach chcesz oferować swoim klientom,
- nadanie firmie nazwy i wykupienie domeny – postaraj się, aby nazwa Twojego sklepu zapadała w pamięć i pasowała do branży, którą się zajmujesz,
- wybór form płatności i sposobów dostawy – ze względu na prowadzenie sklepu za granicą, dostosuj formy płatności i przesyłek do rynków, na których działasz,
- spisanie regulaminu sklepu i polityki prywatności – pamiętaj przy tym, że w Wielkiej Brytanii obowiązują nieco inne prawa niż w Polsce,
- zaplanowanie strategii marketingowej – dostosuj planowane kampanie do potrzeb i przyzwyczajeń swojej grupy docelowej.
O ile większość powyższych punktów nie wymaga szczególnych objaśnień, warto przyjrzeć się bliżej dwóm pierwszym etapom zakładania sklepu internetowego w UK:
1. Działalność gospodarcza – w UK czy w Polsce?
Chcąc prowadzić sklep internetowy w UK, nie unikniesz konieczności założenia firmy. Na Wyspach do wyboru masz następujące formy działalności gospodarczej:
- samozatrudnienie (ang. self-employment) – odpowiednik polskiej działalności jednoosobowej,
- spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (ang. Limited Company),
- spółka partnerska (ang. Partnership),
- spółka akcyjna (ang. Public Limited Company).
Podobnie jak w Polsce, tak i w Wielkiej Brytanii każda z dostępnych opcji ma swoje zalety oraz wady. Niemniej, początkujący przedsiębiorca powinien zainteresować się przede wszystkim samozatrudnieniem. Aby założyć działalność tego typu, należy wypełnić odpowiedni wniosek w HMRC (HM Revenue & Customs). Można zrobić to online, ale też pocztowo, telefonicznie czy osobiście w urzędzie.
Pamiętaj, że warunkiem prowadzenia sprzedaży w ramach self-employment jest status rezydenta Wielkiej Brytanii, który wymaga przebywania w tym kraju przez przynajmniej 183 dni w roku.
Polskie przedsiębiorstwa przyjmują bardzo podobne formy jak brytyjskie. Początkujący sprzedawca powinien oczywiście wybrać jednoosobową działalność gospodarczą. Jej rejestracja wymaga wpisu do CEiDG. W procesie zakładania firmy musisz określić, w jaki sposób będziesz rozliczać się z Urzędem Skarbowym i w jakiej formie poprowadzisz swoją księgowość. To także etap wymagający podania nazwy działalności i wyboru kodów PKD.
👉 Dowiedz się, jak otworzyć firmę.
Zauważ, że zarówno brytyjska, jak i polska działalność gospodarcza zobowiązuje Cię do opłacania składek na ubezpieczenie oraz odprowadzania podatku dochodowego. Wybór miejsca rejestracji firmy powinien więc zależeć od tego, gdzie będziesz ponosić niższe koszty. Zweryfikuj więc dokładnie przepisy prawa podatkowego w obu krajach. Warto też zainteresować się dostępnymi zarówno w UK, jak i w Polsce dofinansowaniami dla działalności gospodarczych.
Jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy na polskim rynku, mieszkając w Wielkiej Brytanii, możesz skorzystać również ze statusu działalności nierejestrowanej. W tym przypadku musisz jednak ograniczyć swoje przychody do 1505 zł brutto miesięcznie (w 2022 r.). Unikasz dzięki temu zbędnej biurokracji oraz konieczności opłacania ZUS-u.
2. Sklep online w UK – co sprzedawać?
Zakładając sklep internetowy w UK, możesz oferować swoim klientom dokładnie taki sam asortyment jak w Polsce. Musisz zwrócić przy tym uwagę jedynie na opłacalność dokonywanych wyborów. Jeśli zaopatrujesz się w tradycyjnej hurtowni, upewnij się, że nie będziesz ponosić niepotrzebnych kosztów transportu pomiędzy dwoma krajami. Aby uniknąć opłat za import i eksport, kupuj swoje towary na tym samym rynku, na którym chcesz je sprzedawać. Oczywiście skorzystanie na różnicach cen może być dla Ciebie bardzo zyskowne, lecz wtedy musisz obarczyć klientów wyższymi kosztami dostawy.
Na szczęście istnieją dwa alternatywne rozwiązania, które pozwolą Ci dodatkowo zwiększyć rentowność sklepu internetowego w UK. Jedno polega na sprzedaży rękodzieła i innych produktów wykonywanych samodzielnie. Możesz oferować swoim klientom ręcznie robione meble czy biżuterię, ale też materiały cyfrowe, takie jak fotografie, pliki muzyczne czy e-booki. W pierwszym przypadku minimalizujesz koszty pozyskania asortymentu, a w drugim – także jego dostawy.
Dropshipping – świetny sposób na sklep w UK
Ciekawym pomysłem jest też skorzystanie z dropshippingu, czyli modelu logistycznego, który pozwala Ci prowadzić sklep internetowy w UK bez konieczności magazynowania towaru. Realizacją zamówień zajmują się współpracujące z Tobą hurtownie, dzięki czemu Ty możesz wygodnie zarządzać sprzedażą z Wielkiej Brytanii, zdalnie prowadząc biznes na polskim rynku.
Proces realizacji zamówień w dropshippingu wygląda następująco:
- Klient zapoznaje się z asortymentem Twojego sklepu internetowego, składa zamówienie i opłaca je.
- Ty przekazujesz zamówienie do hurtowni dropshippingowej, płacąc za produkt i zachowując marżę dla siebie.
- Hurtownia pakuje i wysyła zamówienie do Twojego klienta.
- Dostarczasz klientowi dowód zakupu – paragon lub fakturę.
Proste, prawda? Prowadząc polski sklep w dropshippingu z Wielkiej Brytanii, musisz uważać tylko na politykę zwrotów, ponieważ większość hurtowni nie akceptuje ich przyjmowania. Sprawia to, że obowiązek ten spada na Ciebie. Transport odsyłanych do UK produktów byłby bardzo nieopłacalny, toteż postaraj się wybrać asortyment w miarę możliwości nie podlegający zwrotom lub podejmij współpracę z dostawcą, który akceptuje ich przyjmowanie.
👉 Dowiedz się, jak zacząć sprzedaż w dropshippinu.
Jak założyć sklep internetowy w UK?
Wiesz już, jakie formalności wiążą się z otwarciem sklepu w UK, i znasz szczegóły dotyczące zakładania działalności gospodarczej oraz doboru asortymentu. Wciąż jednak zastanawiasz się pewnie, co trzeba zrobić, aby zacząć faktycznie sprzedawać.
Odpowiedź jest bardzo prosta – wystarczy skorzystać z innowacyjnego oprogramowania sklepowego, dostępnego w sieci. Klucz do sukcesu stanowi wybór funkcjonalnej platformy, która oferuje wszystkie narzędzia niezbędne do prowadzenia zaplanowanej przez Ciebie działalności. Za przykład może posłużyć Sky-Shop, pozwalający na otwarcie sklepu internetowego bez konieczności posiadania jakichkolwiek specjalistycznych umiejętności. Oprogramowanie gwarantuje między innymi:
- tłumaczenie strony sklepu na angielski i 5 innych języków,
- prowadzenie sprzedaży w funtach i 5 innych walutach,
- bezpłatne wsparcie techniczne i pomoc konsultantów,
- responsywność strony, zagwarantowaną przez technologię RWD,
- dostęp do intuicyjnego kreatora szablonu sklepu,
- gotowe integracje z hurtowniami (także dropshippingowymi),
- gotowe integracje z niezbędnymi narzędziami (np. bramkami płatności, usługami kurierskimi, systemami księgowymi czy funkcjami marketingowymi),
- gotowe integracje z dodatkowymi kanałami sprzedaży (np. Allegro czy eBay),
- dostęp do aplikacji mobilnej.
👉 Przekonaj się, jak łatwo uruchomisz sklep na Sky-Shop:
Podsumowanie
Jak widzisz, założenie sklepu internetowego w UK może być dziecinnie proste. Od rozpoczęcia sprzedaży dzieli Cię tylko jeden krok, polegający na rejestracji w Sky-Shop. Już dziś załóż darmowe konto i przez dwa tygodnie bezpłatnie testuj możliwości platformy. Dzięki jej funkcjonalności błyskawicznie podbijesz wybrany przez siebie rynek e-commerce!