Własny biznes to doskonały pomysł nie tylko dla osób marzących o zawodowej niezależności, ale także dla tych, którzy dążą do ciągłego zwiększania swoich przychodów. Planując założenie działalności gospodarczej, musisz mieć więc przede wszystkim pewność, że będzie Ci się ona opłacać.
Jako że jeden z najpopularniejszych pomysłów na własny biznes stanowią sklepy internetowe, w tym artykule zastanowimy się nad kosztami i potencjalnymi zyskami, które się z nimi wiążą.
Spis treści artykułu:
Czy sklep internetowy się opłaca? Przeanalizuj koszty!
Zyski płynące ze sprzedaży internetowej zależą od bardzo wielu różnych czynników i nie sposób ich jakkolwiek uśrednić. Zdecydowanie łatwiej określić koszty, jakie musi ponosić właściciel e-sklepu. To właśnie one mogą zdecydować o opłacalności tego typu przedsiębiorstwa. Wchodząc na rynek e-commerce, stawisz czoła między innymi następującym wydatkom:
- Abonament oprogramowania sklepowego – zaczyna się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Jest to jednak koszt, który warto ponieść, gdyż gwarantuje Ci on dostęp do wszystkich niezbędnych funkcji sklepu.
- Zakup domeny – to zazwyczaj od kilku do kilkudziesięciu złotych rocznie. Cena ta zależy przede wszystkim od historii i rozpoznawalności danej domeny.
- Koszty stałe działalności – czyli głównie składki ZUS. Przez pierwsze pół roku prowadzenia firmy są one niemal niezauważalne, a przez kolejne dwa lata możesz liczyć na atrakcyjne obniżki.
- Zakup certyfikatu SSL – warunek niezbędny bezpieczeństwa danych w Twoim sklepie. Jego koszt to zaledwie 99 zł rocznie, jeżeli prowadzisz sklep na platformie Sky-Shop.
- Koszty magazynowania – zależą od wybranego przez Ciebie modelu logistycznego, więc trudno je jednoznacznie oszacować.
- Wydatki na działania marketingowe – zależą od wybranych przez Ciebie kanałów i narzędzi reklamowych.
- Dodatkowe prowizje – które związane są z używaniem bramek płatności i innych narzędzi sprzedażowo-marketingowych, a także z wykorzystaniem serwisów zakupowych – takich jak na przykład Allegro.
Jak widzisz, stałe koszty związane z prowadzeniem sklepu internetowego nie są szczególnie wysokie i w dużej mierze zależą od przyjętej przez Ciebie strategii. Masz więc na nie spory wpływ, zwłaszcza że istnieje wiele sposobów na ich dodatkowe obniżenie.
👉 Przeczytaj także: Ile kosztuje założenie i prowadzenie sklepu internetowego?
Jak zwiększyć opłacalność sklepu internetowego?
Jako że wysokość Twoich zysków zależy między innymi od ponoszonych przez Ciebie kosztów, warto dążyć do ograniczania zbędnych wydatków. Ich redukcja pozwoli Ci znacząco zwiększyć rentowność sklepu. Jakie możliwości masz do dyspozycji?
- Postaw na dropshipping! To model logistyczny, który pozwala na prowadzenie sklepu internetowego bez konieczności zakupu i magazynowania towarów. Takie rozwiązanie w naturalny sposób obniży ponoszone przez Ciebie koszty, a dodatkowo zminimalizuje ryzyko inwestycyjne.
- Wejdź na rynek w formie działalności nierejestrowanej. Rezygnując z założenia firmy, unikniesz konieczności opłacania składek ZUS. Pamiętaj jednak, że to rozwiązanie dobre tylko na początek, ponieważ w takim modelu Twoje przychody nie mogą przekroczyć 50% wynagrodzenia krajowego brutto (zaledwie 1505 zł miesięcznie w 2022 r.).
- Skorzystaj z ulgi na start. W ten sposób obniżysz swoje składki ZUS, jeśli od razu zdecydujesz się na rejestrację działalności.
- Wybierz opłacalne oprogramowanie sklepowe. Pamiętaj, że nie chodzi o jak najniższy abonament, ale o jak najlepszy stosunek ceny do funkcjonalności pakietu.
Choć wymienione wyżej sposoby na obniżenie kosztów sklepu internetowego mogą nieco ograniczać rozwój Twojej marki (np. działalność nierejestrowana lub dropshipping), są to bardzo dobre pomysły na początek. Z upływem czasu trzeba z nich raczej zrezygnować, ale wtedy będzie Cię już stać na znacznie większe wydatki.
Sklep internetowy – czy warto w niego zainwestować?
Sprzedaż internetowa to nie tylko koszty. To przede wszystkim wymierne zyski. I nie chodzi tu jedynie o finanse, ale także o inne korzyści płynące z prowadzenia własnego sklepu w sieci. Nie bez powodu na taki rodzaj działalności decyduje się coraz więcej przedsiębiorców.
Po pierwsze własny e-commerce pozwala Ci się stać częścią błyskawicznie rozwijającego się rynku. Z roku na rok odsetek osób robiących zakupy w Internecie znacząco wzrasta. Warto więc zainwestować swój czas i pieniądze w branżę, która prawdopodobnie ma przed sobą świetlaną przyszłość.
Po drugie poświęcone zasoby czasowe i finansowe wcale nie będą w tym przypadku duże. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom sprzedaż w sieci możesz rozpocząć błyskawicznie i niemal za darmo. Co więcej, nie są Ci także potrzebne żadne specjalistyczne umiejętności. Innowacyjne platformy e-commerce oferują bowiem łatwe w obsłudze kreatory, funkcjonalne integracje i fachową pomoc techniczną, a to wszystko w cenie kilkudziesięciu złotych miesięcznie!
Po trzecie, zyskasz możliwość prowadzenia biznesu bez jakiegokolwiek nadzoru. Jednym słowem, zostaniesz swoim szefem. Oznacza to rozwijanie marki według własnych pomysłów, pracę z dowolnego miejsca na świecie i o dowolnych porach, a także swobodne zarządzanie budżetem.
Jak więc widzisz, prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko korzyści finansowe. To także szansa na rozwój osobisty i możliwość stworzenia czegoś wyjątkowego!
👉 Sprawdź, jak łatwo założyć własny sklep internetowy.
Sklep internetowy – czy to dobry biznes?
Otwarcie własnego sklepu internetowego wydaje się dobrym pomysłem na biznes zarówno ze względów finansowych, jak i organizacyjnych. Rozpoczęcie sprzedaży w sieci jest po prostu bardzo łatwe, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby spróbować swoich sił w tej branży. W tym celu wystarczy:
- Wykupić domenę.
- Założyć działalność gospodarczą lub zdecydować się na sprzedaż w ramach działalności nierejestrowanej.
- Nawiązać współpracę z hurtownią.
- Skonfigurować stronę swojego sklepu internetowego.
- Wprowadzić do sklepu swoje produkty (ręcznie bądź automatycznie).
- Wybrać bramkę płatności i formy dostawy.
- Stworzyć regulamin sklepu oraz politykę prywatności.
- Wykupić certyfikat SSL.
- Zacząć sprzedaż i prowadzenie działań marketingowych.
Kiedy uruchomisz już swój sklep internetowy, pamiętaj o zintegrowaniu go z dodatkowymi kanałami sprzedaży. Serwisy takie jak Allegro, eBay czy Ceneo mogą pomóc Ci pozyskać nowych klientów i dodatkowo zwiększyć sprzedaż. Ich wykorzystanie okaże się więc bardzo istotne z punktu widzenia opłacalności Twojego biznesu.
Podsumowując, aby upewnić się co do rentowności sklepu internetowego, staraj się redukować ponoszone koszty, postaw na wydajne oprogramowanie e-commerce i wykorzystuj wszystkie jego funkcje do ciągłego zwiększania sprzedaży!