Niektórym nadal wydaje się, że sprzedaż żywności przez Internet to zły pomysł. Tego typu artykuły szybko się psują i są bardzo delikatne, co utrudnia ich transport. Mimo wszystko, w sieci wciąż przybywa konsumentów, którzy chcą zamawiać produkty spożywcze właśnie tą drogą. Dlaczego warto wejść na rynek e-grocery i jak to zrobić? Zapoznaj się z naszym poradnikiem!
Spis treści artykułu:
Kto korzysta z internetowych sklepów spożywczych?
Konsumenci nabywają produkty spożywcze bez względu na swoje zainteresowania i styl życia. Jeść po prostu każdy musi. Nie świadczy to jeszcze jednak o opłacalności sprzedaży żywności przez Internet. Większość ludzi bowiem nabywa te artykuły w sklepach stacjonarnych. Przemawia za tym możliwość dokładnego obejrzenia i dotknięcia kupowanych produktów oraz ich natychmiastowa dostępność. Mimo to coraz więcej konsumentów zamawia żywność w sieci. Kim są te osoby?
- Firmy zamawiające żywność do swoich biur.
- Ludzie, którzy nie mają czasu na zakupy w sklepach stacjonarnych.
- Osoby mające trudności z poruszaniem się lub opuszczaniem domu.
- Diabetycy stosujący specjalistyczne produkty.
- Sportowcy i osoby poszukujące naturalnych suplementów.
- Wielbiciele trudno dostępnej żywności regionalnej.
- Konsumenci ceniący produkty ekologiczne.
Warto zauważyć, że popularność spożywczych zakupów online znacząco wzrosła wśród Polaków w momencie wprowadzenia lockdownu z powodu koronawirusa w 2020 roku. Konsumenci szybko przyzwyczaili się do wygody, jaka wiąże się z tym rozwiązaniem, dzięki czemu internetowe sklepy z żywnością cieszą się coraz większym uznaniem.
4 pomysły na sprzedaż żywności przez Internet
Aby założyć spożywczy sklep internetowy, będziesz potrzebować między innymi:
- Funkcjonalnego oprogramowania do zarządzania sprzedażą produktów spożywczych przez Internet (np. Sky-Shop).
- Domeny dla sklepu internetowego.
- Rejestracji działalności gospodarczej i wyboru odpowiedniego PKD dla sklepu internetowego z żywnością.
- Produktów do sprzedaży (wytworzonych na własną rękę bądź zakupionych w zintegrowanej z Twoim sklepem hurtowni).
- Wyboru odpowiednich kanałów sprzedażowych.
Proces otwierania internetowego sklepu spożywczego będzie zależał przede wszystkim od tego, czy prowadzisz już stacjonarną sprzedaż żywności, czy dopiero zakładasz własny biznes. Twój e-commerce może przybrać różne kształty. Do ciekawych pomysłów należą:
1. Sklep internetowy ze zdrową żywnością
Coraz większa liczba konsumentów zwraca obecnie uwagę na jakość spożywanych produktów i proces ich powstawania. Rosnącą popularnością cieszy się więc żywność BIO, a także artykuły wegetariańskie i wegańskie. Nowe trendy stanowią znakomitą podstawę dla sklepu skupiającego się wyłącznie na tego rodzaju produktach. Pozwalają działać w niszy o sporym potencjale i dają ogromne możliwości marketingowe.
Planując sprzedaż zdrowej żywności przez Internet, nie musisz pozyskiwać towaru z góry. Możesz nawiązać współpracę z hurtownią dropshippingową, która zadba o właściwe magazynowanie produktów, a także ich spakowanie do wysyłki. Pamiętaj, aby prowadząc swój sklep, zawsze wskazywać, czym różnią się Twoje artykuły od tych sprzedawanych w zwykłych marketach. Zrób także dobry użytek z bloga firmowego, gdzie będziesz wzbogacać wiedzę konsumentów na temat zdrowego odżywiania. Nie zapominaj też o wyszczególnieniu produktów wegańskich i wegetariańskich oraz o objaśnieniu poszczególnych oznaczeń.
2. Sklep internetowy z suplementami diety
Suplementy diety uznawane są za artykuły spożywcze, toteż możesz włączyć je do oferty swojego sklepu bądź skupić się wyłącznie na nich. Bez względu na decyzję zadbaj o to, aby w opisach produktów poza dokładnym składem znalazły się także szczegółowe informacje dotyczące ich działania.
Zastanów się też, do kogo będzie skierowany dany suplement (np. sportowcy, seniorzy itd.). Przygotuj się również na to, że niektóre suplementy sprzedają się sezonowo, a inne (np. wspierające zdrowie skóry, włosów i paznokci) cieszą się popularnością przez cały rok.
3. Sprzedaż online w sklepie stacjonarnym
Sprzedaż produktów spożywczych przez Internet to znakomite rozwiązanie dla sklepów stacjonarnych, które chcą pozyskać nowych klientów i zapewnić większy poziom wygody tym dotychczasowym. W taki sposób możesz sprzedawać między innymi artykuły regionalne czy naturalne, także z krótką datą przydatności do spożycia. Sklep internetowy będzie w tym przypadku przedstawiał pełną ofertę Twojej marki.
Taki model prowadzenia sprzedaży to dodatkowy komfort dla kupujących, którzy mogą łatwo i szybko zapoznać się z całym asortymentem Twojego sklepu oraz opiniami innych klientów. Delikatesy online pozwalają również na wygodne skompletowanie zamówienia i jego osobisty odbiór w preferowanym momencie.
4. Sklep internetowy z kawą i herbatą
Ciekawym rozwiązaniem dla kawiarni lub herbaciarni może okazać się poszerzenie oferty o sprzedaż serwowanych na miejscu produktów. W tym przypadku wystarczy sięgnąć po właściwe oprogramowanie sklepowe i w kilku kliknięciach zaprojektować stronę internetową.
Klienci odwiedzający Twój lokal zyskają możliwość przygotowania ulubionego napoju w domowych warunkach, a Ty w łatwy sposób zwiększysz swoje przychody. Taki model sprawdzi się najlepiej, jeśli dysponujesz wysokiej jakości produktami, które trudno znaleźć w popularnych marketach.
👉 Sprawdź szczegółową instrukcję otwierania sklepu internetowego!
O czym pamiętać przy sprzedaży żywności przez Internet?
Prowadząc sprzedaż produktów spożywczych przez Internet, miej na uwadze, że klienci będą wymagali od Ciebie zdecydowanie wyższej jakości usług niż od marketów, w których robią zakupy na co dzień. Musisz dobrze znać się na swojej branży i dbać o ciągłą dostępność towarów. Kluczowe w tym przypadku okaże się również dostosowanie oferty do wybranej grupy docelowej. Przed otwarciem sklepu stwórz więc buyer personę swojej marki, skupiając się przede wszystkim na:
- świadomości wyborów żywieniowych klientów,
- ich zamiłowaniach do kuchni regionalnych,
- motywacjach przemawiających za zakupami online,
- oczekiwaniach (co do smaku, składu, przeznaczenia itp.).
Postaraj się wyspecjalizować w określonej dziedzinie, celując w obiecującą niszę. Ograniczysz w ten sposób problem konkurencji i zbudujesz sobie wizerunek eksperta, zyskując lojalnych klientów. Pamiętaj też o zgłoszeniu swojej działalności do Sanepidu oraz o wyborze odpowiednich kanałów sprzedaży (np. Allegro lub Facebook) i działań marketingowych dla sklepu!
Jeżeli masz pytania związane z uruchomieniem sprzedaży żywności na Sky-Shop, weź udział w całkowicie darmowych konsultacjach e-commerce!