Na co zwrócić uwagę, przygotowując biznesplan dla sklepu internetowego?

0
3011
biznes plan dla sklepu internetowego

Sprzedaż internetowa to jeden z najpopularniejszych pomysłów na własną firmę. Podobnie jak każdy inny rodzaj działalności gospodarczej, wymaga ona przygotowania biznesplanu. Jeśli nie masz zamiaru ubiegać się o żadne dofinansowania, dokument ten nie jest koniecznością.

Mimo wszystko warto go jednak sporządzić. Dlaczego? Poznaj wszystkie korzyści płynące z biznesplanu i dowiedz się, o czym pamiętać podczas jego przygotowywania!

Dlaczego warto przygotować biznesplan sklepu internetowego?


Wielu przedsiębiorców zakłada sklepy internetowe, nie myśląc nawet o biznesplanie. Faktycznie jest to działalność, którą można rozpocząć bardzo szybko i bezproblemowo, toteż niektórym wydaje się, że szkoda tracić czas na sporządzanie dodatkowej dokumentacji.

Okaże się ona jednak niezbędna, jeśli przyszły sprzedawca będzie chciał ubiegać się o dofinansowanie z Urzędu Pracy na otwarcie sklepu internetowego. Musi wówczas przedstawić swój pomysł na biznes i wykazać szczegółowy kosztorys, spełniając jednocześnie wszystkie wymagania UP bądź innej instytucji, na której wsparcie liczy.

Biznesplan warto jednak przygotować nawet wtedy, gdy nie starasz się o pozyskanie środków finansowych na otwarcie sklepu internetowego. Praca nad tym dokumentem pozwoli Ci określić pomysł na tworzoną od podstaw markę, zaplanować konkretne cele dla jej rozwoju, a także dokładnie poznać konkurencję.

Jak widzisz, biznesplan zaleca się sporządzić po prostu na własny użytek. Nie jest to strata czasu, a okazja, żeby przygotować się na rozmaite scenariusze, które negatywnie zaskoczą przedsiębiorców pomijających ten krok.

Jak napisać biznesplan sklepu internetowego?


Nie istnieje żaden uniwersalny wzór na biznesplan. Wszystko zależy od tego, na jakie potrzeby go przygotowujesz.

Jeśli robisz to tylko dla siebie, nie musisz rozpisywać się na temat charakteru firmy oraz jej uwarunkowań prawnych, zwłaszcza kiedy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą. Wystarczy Ci wtedy tak zwany skrócony biznesplan, w którym najważniejszą rolę odgrywać będzie analiza konkurencji oraz szacunkowy kosztorys.

Przyjrzyjmy się jednak bliżej wszystkim kluczowym elementom tego dokumentu.

1. Charakterystyka przedsięwzięcia


Choć są to informacje zamieszczone we wstępie biznesplanu, warto spisać je pod koniec prac. Opis powinien stanowić streszczoną charakterystykę Twojej firmy. Jest szczególnie istotny w przypadku przedstawiania dokumentu zewnętrznym instytucjom w celu oceny projektu.

Udowadniasz w ten sposób, że wiesz, co robisz, a podejmowane przez Ciebie działania zostały odpowiednio przemyślane. Przedsiębiorcy, którzy pracują nad biznesplanem na własne potrzeby, nie muszą rozpisywać się w tym punkcie.

2. Opis usług


W przypadku sklepu internetowego jest to dość istotna składowa biznesplanu. Postaraj się jak najdokładniej przedstawić swoją ofertę. Określ, czy sprzedajesz własne produkty, czy artykuły pochodzące od zewnętrznych dostawców. Opis powinien obejmować przede wszystkim:

  • nazwy, ceny i krótką charakterystykę produktów,
  • koszty dystrybucji,
  • grupę docelową oraz rynki sprzedaży,
  • szacowaną skalę produkcji lub zamówień,
  • USP – cechy lub technologie wyróżniające produkty na tle konkurencji,
  • ewentualnie opinie na temat produktów.

3. Opis kadry


Jeśli prowadzisz sklep internetowy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, możesz pominąć ten punkt. Jeżeli jednak zatrudniasz pracowników, musisz określić w tym miejscu ich liczbę, wykształcenie oraz kwalifikacje.

Uwzględnij także system płac i rodzaje umów, jakie oferujesz. Należy tu spisać również firmy, z którymi zamierzasz współpracować – takie jak choćby biura rachunkowe, magazyny czy firmy kurierskie.

4. Analiza rynku i konkurencji


To absolutnie kluczowy dla Ciebie fragment biznesplanu. Praca nad nim pozwoli Ci się rozeznać w sytuacji panującej na rynku oraz w działaniach Twojej konkurencji.

Zyskasz w ten sposób wiedzę na temat mocnych i słabych stron swojej marki, dzięki czemu łatwiej Ci będzie rywalizować o klientów. Wszystkie firmy porównuj w tych samych kategoriach i zachowuj obiektywność.

W analizie tego typu należy zawrzeć:

  • charakterystykę danego segmentu rynku,
  • opis person (wzorcowych klientów Twojej marki),
  • ewentualną sezonowość wybranej przez Ciebie branży,
  • oczekiwania konsumentów względem asortymentu,
  • opisy Twoich bezpośrednich konkurentów i ich pozycje na rynku,
  • działania potrzebne, aby wejść na rynek.

5. Strategia marketingowa


Ten punkt okaże się bardzo pomocny w momencie, kiedy zaczniesz rywalizować ze swoją konkurencją. Warto bowiem zawczasu przygotować sobie spójną strategię marketingową, prowadzącą do rozwoju przedsiębiorstwa. Jako że sklep internetowy to działalność prowadzona online, interesować Cię będzie przede wszystkim marketing cyfrowy.

W biznesplanie postaraj się więc uwzględnić:

  • narzędzia reklamy płatnej (np. Google Ads, Facebook Ads),
  • zarys strategii SEO (pozycjonowanie w wyszukiwarce),
  • bezpłatne działania wizerunkowe (np. content marketing, social media),
  • przewidywane formy promocji (akcje rabatowe, przeceny świąteczne, zniżki za zapis do newslettera).

Nie zapominaj o sprawdzeniu, jak z marketingiem radzi sobie konkurencja i jak może zareagować ona na Twoje działania.

6. Szacunkowe koszty prowadzenia e-sklepu


W tej analizie przedstaw źródła finansowania swojego sklepu internetowego, planowane wydatki oraz oczekiwany zysk w kolejnych kwartałach. Warto uwzględnić w tym przypadku różne scenariusze rozwoju.

To odpowiednie miejsce na rozpisanie zarówno wariantu optymistycznego, jak i pesymistycznego. Dzięki temu dowiesz się, z jakim ryzykiem inwestycyjnym masz do czynienia.

Uważaj, aby prognozując zyski, nie zapomnieć o wydatkach, które będziesz ponosić. Musisz wypunktować zarówno koszty założenia sklepu, jak i jego prowadzenia na przestrzeni kolejnych miesięcy. Pamiętaj więc o:

  • składkach ZUS,
  • kosztach platformy, na której założysz sklep (np. abonament w Sky-Shop),
  • opłatach za powierzchnię magazynową,
  • kosztach marketingu, księgowości itp.,
  • ewentualnych pensjach pracowników,
  • ewentualnych wydatkach związanych z produkcją.

Analiza SWOT w biznesplanie sklepu internetowego

Analiza SWOT to obowiązkowy punkt każdego biznesplanu. Służy zestawieniu mocnych i słabych stron działalności, z uwzględnieniem zarówno czynników wewnętrznych, jak i środowiska zewnętrznego.

Porównanie tego typu bardzo często pozwala dostrzec elementy, które wcześniej mogły Ci umykać. Umożliwia opracowanie strategii opartej na silnych stronach i szansach przy jednoczesnej eliminacji bądź ograniczaniu słabych stron i zagrożeń.

Aby dokonać analizy SWOT, zbierz wszystkie informacje dotyczące charakteru planowanego przez Ciebie biznesu i podziel je na cztery grupy:

  • S (Strengths) – mocne strony, czyli wszystko, co stanowi o Twojej przewadze nad konkurencją. Może to być na przykład innowacyjny produkt, ekologiczny proces jego powstawania, darmowa dostawa czy przyjazna polityka zwrotów i reklamacji.
  • W (Weaknesses) – słabe strony, czyli wszystko to, co stanowi dla Ciebie barierę. Najczęściej kategoria ta obejmie ograniczony budżet, niewystarczającą przestrzeń magazynową, braki w personelu czy kompetencjach.
  • O (Opportunities) – szanse, czyli wszystkie zewnętrzne uwarunkowania, dzięki którym możesz zyskać. To przede wszystkim rynkowe trendy, takie jak rosnąca popularność pewnych produktów, technologii czy określonego stylu życia.
  • T (Threats) – zagrożenia, czyli wszystkie zewnętrzne uwarunkowania, stwarzające niebezpieczeństwo dla Twojego biznesu. W kategorii tej uwzględnić należy niekorzystne współprace, odwracające się trendy czy rosnące ceny wykorzystywanych w produkcji komponentów.

Powstała w ten sposób analiza da Ci pełen ogląd sytuacji, dzięki któremu zapewnisz swojej firmie bezpieczne wejście na rynek.

Sklep internetowy – biznesplan to podstawa!


Sprzedaż online to znakomity pomysł na biznes internetowy, zwłaszcza (ale nie tylko) dla początkujących przedsiębiorców. Aby zagwarantować sobie sukces w tej branży, warto przygotować wyczerpujący biznesplan. Zminimalizujesz w ten sposób ryzyko inwestycyjne i zdecydowanie ułatwisz swojej marce szybki rozwój.

👉 Dowiedz się więcej o biznesie e-commerce – dołącz do grupy Mój sklep internetowy – darmowe porady i wsparcie e-commerce!