Z roku na rok sprzedaż w Internecie cieszy się coraz większą popularnością. Globalna pandemia koronawirusa jeszcze bardziej przyspieszyła ten trend, ponieważ w wielu przypadkach zakupy w sieci stały się jedynym rozwiązaniem.
Konsumenci przyzwyczajają się do zalet e-commerce’ów, więc internetowych sprzedawców wciąż przybywa. Chcesz do nich dołączyć i zarabiać bez wychodzenia z domu? Poznaj 7 sprawdzonych sposobów na prowadzenie tego typu działalności!
Spis treści artykułu:
1. Własny sklep internetowy
Założenie własnego sklepu internetowego to podstawowy wybór dla każdego sprzedawcy, który poważnie myśli o biznesie w e-commerce. Firmowa strona daje Ci wyjątkową możliwość zdobywania lojalnych klientów, kreowania swojej marki i niczym nieograniczonego rozwoju.
W tym przypadku samodzielnie decydujesz o wszystkich najważniejszych kwestiach – od polityki cenowej, przez działania marketingowe, aż po wizję ekspansji.
Druga strona medalu to oczywiście duża odpowiedzialność. Prowadzenie własnego sklepu internetowego będzie wymagało od Ciebie sporych nakładów czasu i pracy. Na szczęście do dyspozycji masz inteligentne platformy abonamentowe, które do granic możliwości ułatwiają zarówno założenie strony, jak i bieżącą obsługę sprzedaży.
Przykładem oprogramowania tego typu jest Sky-Shop, który pozwoli Ci kilkoma kliknięciami stworzyć sklep i wprowadzić do niego Twoje produkty.
Platforma oferuje szereg przydatnych integracji umożliwiających automatyczne aktualizacje asortymentu, korzystanie z zewnętrznych narzędzi (takich jak bramki płatności) czy realizację zaawansowanych działań marketingowych.
👉 Dowiedz się, jak założyć własny sklep internetowy.
2. Sprzedaż na Allegro
Allegro to bez wątpienia najpopularniejsza platforma sprzedażowa w Polsce. Każdego miesiąca odwiedza ją około 18 mln użytkowników. Nic więc dziwnego, że tak wielu sprzedawców internetowych robi z niej dobry użytek.
Nasz rodzimy marketplace gwarantuje dostęp do bardzo szerokiego grona konsumentów i skutecznych narzędzi marketingowych, a ponadto może pochwalić się doskonałym pozycjonowaniem w wyszukiwarce. Zdobywanie klientów jest więc w tym przypadku znacznie łatwiejsze niż we własnym sklepie internetowym.
Sprzedaż za pośrednictwem Allegro wiąże się jednak z licznymi ograniczeniami. Przede wszystkim od każdej transakcji musisz odprowadzać prowizję dla serwisu. Sprawia to, że Twoje zyski ze sprzedaży zdecydowanie maleją.
Naturalną reakcją na tę niedogodność mogłoby być podniesienie marży, ale i na to nie masz szans w Allegro. Uniemożliwia to bardzo duża konkurencja, owocująca właściwie wojną cenową. Wyższe stawki zupełnie skreślą Cię w oczach użytkowników serwisu.
Na tym niestety nie koniec wad Allegro. Klienci rzadko kiedy zapamiętają Twoją markę, ponieważ ich uwaga skupia się na samym serwisie. W oczywisty sposób utrudni Ci to rozwój biznesu. Niemniej, nie warto się zniechęcać.
Polski marketplace to nadal jeden z najlepszych wyborów, zwłaszcza dla początkujących sprzedawców. Dopóki Twoja marka nie będzie szerzej znana wśród odbiorców, Allegro pozwoli Ci inkasować stałe dochody.
3. Dropshipping
Warto pamiętać, że zarówno własny sklep internetowy, jak i sprzedaż na Allegro można prowadzić w modelu dropshippingowym. Co to oznacza?
Dropshipping pozwala wejść na rynek bez dużego kapitału początkowego i inwestowania w asortyment z góry. Sprzedaż opiera się bowiem na współpracy z hurtowniami, od których kupujesz towar dopiero w momencie, gdy masz na niego kupca. Nie musisz zatem przejmować się magazynowaniem produktów, ani ich wysyłką.
Pełnisz jedynie funkcję pośrednika pomiędzy dostawcami a końcowymi klientami. Zajmujesz się przede wszystkim działaniami marketingowymi oraz kontaktem z odbiorcami.
Dropshipping to idealne rozwiązanie dla sprzedawców, którzy dopiero wchodzą na rynek. Po pierwsze mogą oni w ten sposób przetestować asortyment i dowiedzieć się, jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem. Po drugie nie podejmują żadnego ryzyka inwestycyjnego, co pozwala im spróbować swoich sił w branży e-commerce bez jakichkolwiek konsekwencji.
Aby ułatwić sobie prowadzenie sprzedaży w dropshippingu, warto korzystać z dobrodziejstw platform SaaS, takich jak wspomniany wcześniej Sky-Shop.
Oprogramowanie to oferuje integracje z licznymi hurtowniami dropshippingowymi, dzięki czemu synchronizacja danych produktowych pomiędzy dostawcami a Twoim sklepem odbywa się całkowicie automatycznie!
👉 Dowiedz się więcej o dropshippingu.
4. Inne platformy zakupowe
Allegro nie jest oczywiście jedyną platformą zakupową, z której możesz korzystać. Faktycznie cieszy się największą popularnością, toteż warto od niej zacząć, ale nowych klientów warto poszukać także w innych polskich marketplace’ach.
Przykładowym miejscem tego typu jest Empik Marketplace – jedna z największych platform zakupowych w naszym kraju, odwiedzana przez ponad 2,5 mln osób miesięcznie. Użytkownicy kupują tu przede wszystkim multimedia, ale w ofercie dostępne są również inne kategorie.
Do znanych polskich platform sprzedażowych należą też serwisy wchodzące w skład Morele Group Marketplace: sklep-presto.pl, budujesz.pl, hulahop.pl, amfora.pl i morele.net. Oferują one kolejno: artykuły sportowe, wyposażenie domu, zabawki i artykuły dziecięce, kosmetyki oraz elektronikę. Łącznie odwiedzane są przez ponad 8 mln użytkowników każdego miesiąca.
Warto w tym miejscu wspomnieć także o zagranicznych marketplace’ach, które w Polsce cieszą się mniejszym zainteresowaniem niż rodzime platformy, ale są bardzo rozpoznawalne na świecie. Mowa przede wszystkim o eBay’u oraz Amazonie.
5. Porównywarki cenowe
Ciekawą alternatywą dla marketplace’ów są porównywarki cenowe. Trafiają tam konsumenci zainteresowani konkretnymi produktami. W ofertach serwisów znajdą się wyłącznie artykuły tych sprzedawców, którzy zdecydowali się na współpracę z nimi.
Ogromną zaletą porównywarek jest także świetne pozycjonowanie, dzięki któremu Twoje produkty mogą pojawiać się wyżej w wyszukiwarce Google.
Jeśli chcesz rozszerzyć sprzedaż o porównywarki cenowe, możesz zainteresować się współpracą z takimi serwisami jak: Ceneo, Skąpiec, Domodi, Nokaut czy Allani.
To najpopularniejsze strony tego typu w Polsce. Co więcej, wszystkie one są zintegrowane z platformą Sky-Shop, a to zdecydowanie ułatwi Ci prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem tego kanału.
Co ważne, Ceneo daje użytkownikom możliwość kupowania bezpośrednio z poziomu portalu – wszystko dzięki funkcji Kup Teraz.
6. Sprzedaż na Facebooku
Kolejnym sposobem prowadzenia sprzedaży w Internecie jest wykorzystanie mediów społecznościowych, a przede wszystkim Facebooka. O rozpoznawalności tego portalu nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Przez sprzedawców internetowych jest on szeroko wykorzystywany w celach marketingowych. Jak się jednak okazuje – może mieć także czysto sprzedażowe zastosowanie.
Za granicą funkcja Sklepu na Facebooku pozwala sprzedawać produkty bezpośrednio w serwisie. W Polsce nie jest to możliwe, ale opcja ta działa jako swego rodzaju katalog produktów dostępnych na stronie marki. Po kliknięciu w wybrany link użytkownik zostanie przekierowany albo do okienka rozmowy ze sprzedawcą w Messengerze, albo bezpośrednio do sklepu.
Warto pamiętać również o bardzo ważnej roli, jaką odgrywają na Facebooku grupy. Wielu sprzedawców – zwłaszcza indywidualnych – wystawia w nich swoje produkty na sprzedaż.
7. Internetowa sprzedaż wielokanałowa
Jak sprzedawać w Internecie? Wykorzystując wszystkie wymienione wyżej sposoby! Każdy z nich cechuje się nieco innym charakterem i przyciąga różnych konsumentów. Warto więc łączyć zalety wielu rozwiązań, aby zdobyć jak najwięcej lojalnych klientów.
Jako początkujący sprzedawca możesz zacząć od wyboru jednego lub dwóch podstawowych kanałów (np. własnego sklepu i konta na Allegro), a następnie z czasem rozszerzać działalność o kolejne.
Boisz się, że nie zapanujesz nad chaosem spowodowanym obsługą tylu kanałów na raz?
Niepotrzebnie – dzięki innowacyjnemu i funkcjonalnemu charakterowi oprogramowania Sky-Shop obsłużysz wszystkie zamówienia z jednego panelu administracyjnego!