Promocja sklepu internetowego – 7 skutecznych sposobów

0
1450
promocja sklepu internetowego

Założenie sklepu internetowego i bieżąca obsługa zamówień to tylko wierzchołek góry lodowej, jaką jest prowadzenie e-commerce’u.

Jeden z kluczowych elementów działalności tego typu stanowi marketing. To od niego zależy skuteczność pozyskiwania przez Ciebie klientów, ich lojalność, a więc – pośrednio – także przychody Twojej firmy.

Poznaj więc 7 skutecznych sposobów na promocję sklepu internetowego! 

A może wolisz słuchać? Zainteresuje Cię zatem na pewno poniższy webinar:

1. Pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarce Google

SEO to jeden z filarów marketingu internetowego. Dzięki pozycjonowaniu swojej strony w wyszukiwarce dotrzesz dokładnie do tych konsumentów, którzy są faktycznie zainteresowani ofertą Twojego sklepu.

W efekcie tych działań Twój sklep internetowyędzie bowiem wyświetlała się na wysokich pozycjach w Google na konkretne zapytania użytkowników. Najważniejszy w tym procesie jest zatem dobór odpowiednich słów kluczowych.

Działania SEO skupiają się wokół paru podstawowych aspektów:

  • Techniczne SEO – działania gwarantujące właściwe przekierowania, meta tagi, optymalną szybkość ładowania strony czy indeksację poszczególnych podstron.
  • Treści – głównym nośnikiem słów kluczowych są opisy kategorii oraz produktów w Twoim sklepie, a także poradnikowe artykuły blogowe. Treści powinny więc jak najdokładniej odpowiadać na zapytania użytkowników.
  • Linki – to jeden z najważniejszych czynników rankingowych w Google, dowodzący wartości strony. Jeśli do Twojego sklepu prowadzi wiele wysokiej jakości linków, algorytmy wyszukiwarki nagrodzą Cię wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwań.

To właśnie wyszukiwarki internetowe są najlepszym źródłem informacji o produktach. Nic więc dziwnego, że 68% wszystkich doświadczeń cyfrowych zaczyna się od nich. Prowadząc sklep internetowy, musisz wykorzystać ten nieograniczony potencjał!

2. Content marketing

Z jednej strony marketing treści stanowi jeden z kluczowych składników SEO, a z drugiej znacznie wykracza poza ten obszar. Skupia się bowiem na tworzeniu wysokiej jakości contentu, który ma odpowiadać na pytania i potrzeby internautów, przyciągając ich do Twojego sklepu.

Treści powinny być pisanie w oparciu o istotne z punktu widzenia pozycjonowania słowa kluczowe, ale przede wszystkim muszą być wartościowe dla odbiorców.

Content odgrywa bowiem bardzo ważną rolę w procesie kreowania wizerunku marki oraz lojalizacji klientów. Jest wysoce skutecznym narzędziem inbound marketingu, czyli działań umożliwiających odbiorcom samodzielne odnalezienie nadawcy. Treści muszą być tak dobre, aby konsumenci sami ich poszukiwali, zamiast traktować je jak nachalną reklamę.

Głównymi narzędziami content marketingu są:

  • blog,
  • opisy kategorii i produktów,
  • infografiki,
  • rankingi oraz raporty,
  • podcasty,
  • materiały wideo (np. poradniki).

Marketing treści cechuje się przede wszystkim kreatywnością, toteż trudno tak naprawdę wyznaczyć jego ramy. Ma bardzo duże znaczenie dla promocji sklepu w wyszukiwarce i mediach społecznościowych.

3. Kampanie Google Ads

Płatne kampanie w wyszukiwarce to zdecydowanie szybsza metoda promowania sklepu internetowego niż opisane wyżej SEO i content marketing. Ogromną zaletą Google Ads jest także możliwość dokładnej personalizacji reklam. Dzięki temu dotrzesz do tych odbiorców, na których zależy Ci najbardziej.

Sprzedawcy internetowi chętnie sięgają po kampanie Google Ads, ponieważ najczęściej rozliczane są one w modelu Pay Per Click. Oznacza to, że płacisz jedynie za ich efekty – należność pobierana jest z Twojego konta dopiero w momencie, gdy użytkownik kliknie w link i przejdzie na Twoją stronę.

Google Ads oferuje szeroką gamę formatów reklam, wśród których szczególną uwagę należy zwrócić na:

  • linki sponsorowane w sieci wyszukiwania – wyświetlane na samej górze list Google, ponad tak zwanymi linkami organicznymi,
  • reklamy produktowe – przyjmujące postać kafelków ze zdjęciami produktów i podstawowymi informacjami na ich temat,
  • remarketing – reklamy pojawiające się w różnych miejscach sieci, docierające do użytkowników, którzy w przeszłości odwiedzili już Twój sklep.

4. Facebook

Absolutnie największe medium społecznościowe na świecie o nieograniczonym wprost potencjale reklamowym. Prawdopodobnie każda marka powinna założyć w nim swój profil.

Promocja sklepu internetowego na Facebooku może przybierać mocno zróżnicowane formy, służące rozmaitym celom:

  • Posty organiczne – prowadzenie fanpage’a na Facebooku pozwala Ci utrzymywać kontakt z Twoimi klientami oraz osobami zainteresowanymi ofertą sklepu. Dzięki postom o lifestyle’owym charakterze możesz skutecznie kreować swój wizerunek wśród odbiorców, a nieco rzadsze posty sprzedażowe pomogą Ci poprawiać wyniki finansowe.
  • Sklep na Facebooku – ciekawa opcja, która w Polsce ogranicza się do prezentacji produktów sklepu. Użytkownicy nie mogą ich bowiem kupić bezpośrednio, ale kliknięcie w link z katalogu przeniesie ich na Twoją stronę bądź do okienka rozmowy w Messengerze. Co ważne, uruchomienie Sklepu na Facebooku pozwoli Ci także oznaczać produkty w zwykłych postach.
  • Facebook Ads – samodzielny system reklamowy Facebooka, działający na bardzo podobnych zasadach jak Google Ads w wyszukiwarce. Cechuje się wysokim poziomem personalizacji kampanii i szeroką gamą dostępnych formatów reklam. Kreacje będą pojawiały się w różnych miejscach serwisu.

Warto w tym miejscu wspomnieć jeszcze o dwóch formach promowania sklepu na Facebooku. Pierwsza to opinie o marce, które użytkownicy mogą zamieszczać na Twoim profilu.

Dbaj o swój wizerunek, ponieważ potencjalni klienci ufają tym uwagom bardziej niż jakimkolwiek reklamom! Druga forma to Facebook Marketplace przeznaczony dla małych sprzedawców lokalnych.

👉 Dowiedz się więcej: Promocja sklepu internetowego na Facebooku – jak ją prawidłowo prowadzić?

5. Inne media społecznościowe

Choć Facebook cechuje się największym potencjałem marketingowym spośród wszystkich mediów społecznościowych, nie jest jedynym. Warto zastanowić się także nad działaniami w następujących kanałach:

  • Instagram – serwis należący do Facebooka i chętnie wykorzystywany przede wszystkim przez sprzedawców oferujących produkty, które atrakcyjnie prezentują się na zdjęciach.
  • YouTube – doskonałe miejsce, aby przekonać do siebie odbiorców za pomocą materiałów wideo. Filmy mogą prezentować Twoje produkty w użyciu, wyjaśniać ich działanie czy oceniać ich sprawność w testach i porównaniach.
  • TikTok – kanał, z którego skorzystają przede wszystkim sprzedawcy kierujący swoje oferty do przedstawicieli młodszego pokolenia.

Decydując się na działania marketingowe w którymś z wyżej wymienionych serwisów, pamiętaj, aby dostosowywać komunikaty do specyfiki danego medium. Nie zapominaj też o tym, że dla użytkowników to przede wszystkim miejsce rozrywki. Za wszelką cenę unikaj więc nachalnych komunikatów sprzedażowych!

6. E-mail marketing

Regularne newslettery to świetny sposób na budowanie relacji z klientami. Obok wiadomości transakcyjnych (najlepiej kreatywnych i spersonalizowanych) wysyłaj więc także maile informujące o tym, co dzieje się w życiu Twojej marki. Warto powiadamiać ich na przykład o:

  • nowych produktach lub kolekcjach w ofercie,
  • uruchomieniu promocji lub wyprzedaży,
  • nowych artykułach na blogu bądź odcinkach podcastu,
  • aktualnościach związanych z funkcjonowaniem sklepu.

Zauważ, że Twoje wiadomości czytają osoby, które wyraziły zgodę na ich otrzymywanie. Nie traktują ich więc jako nachalnych intruzów. Mając tę świadomość, możesz zbudować wokół swojej marki grono naprawdę lojalnych klientów.

7. Influencer marketing

W ostatnich czasach współpraca z influencerami cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród sprzedawców. W sieci znajdziesz mnóstwo osobistości, które zgromadziły wokół siebie społeczności zainteresowane konkretną tematyką. Warto wykorzystać ich popularność oraz zaufanie, jakim cieszą się wśród odbiorców, do wypromowania swojej marki.

Decydując się na współpracę z influencerem, pamiętaj o dobrych praktykach takiej kooperacji i zapewnij twórcy swobodę w kreowaniu przekazu. Nie powinien on wyglądać jak nachalna reklama. Zauważ również, że nie musisz od razu rozglądać się za celebrytami – zdecydowanie lepsze rezultaty zapewnią Ci tak zwani mikroinfluencerzy, których fani są mniej liczni, ale bardziej lojalni.

Jak promować swój sklep internetowy?

To tylko kilka najważniejszych sposobów promowania sklepu internetowego. Kiedy będziesz już regularnie wykorzystywać te podstawowe rozwiązania, przyjdzie czas na rozszerzenie działań.

Do swojej dyspozycji masz jeszcze powiadomienia push, porównywarki cen, dodatkowe kanały sprzedaży, programy lojalnościowe, marketing automation i wiele, wiele więcej. Wszystko przed Tobą!

👉 Przeczytaj także: Od czego zacząć promocję sklepu internetowego?