Jak i gdzie sprzedawać e-booki?

0
704
jak sprzedawać ebooki

E-booki cały czas zyskują na popularności. Formę tę przyjmują już nie tylko odpowiedniki tradycyjnych książek, ale także niezależne poradniki tworzone na przykład przez pasjonatów danej dziedziny. Jeśli chcesz zacząć zarabiać na sprzedaży e-booków, koniecznie zapoznaj się z naszym szczegółowym artykułem na ten temat!

Jak sprzedawać e-booki?

Rozpoczęcie sprzedaży e-booków jest zdecydowanie prostsze niż założenie sklepu internetowego z fizycznym towarem. Taki rodzaj działalności może więc okazać się znakomitym pomysłem dla osób, które dopiero wchodzą na rynek e-commerce. Cały proces składa się z kilku kroków:

1. Rejestracja działalności gospodarczej

Jeżeli chcesz utrzymywać się ze sprzedaży e-booków, musisz założyć własną firmę. Wystarczy, że wypełnisz w tym celu wniosek o otwarcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Wybierzesz w nim między innymi preferowaną formę opodatkowania i rodzaj prowadzenia księgowości, zobowiązując się jednocześnie do opłacania składek na ZUS.

Jeśli jednak chcesz tylko przetestować swój pomysł na biznes lub połączyć sprzedaż e-booków z inną — bardziej dochodową — aktywnością zarobkową, nie musisz zakładać firmy. Możesz mianowicie ograniczyć się do działalności nierejestrowanej, która pozwala prowadzić sprzedaż bez konieczności ponoszenia żadnych kosztów. W takim przypadku obejmie Cię jednak limit przychodu, wynoszący połowę minimalnego wynagrodzenia krajowego.

2. Pozyskanie towaru

Ten etap rozpoczynania działalności e-commerce jest zdecydowanie łatwiejszy w przypadku sprzedaży e-booków niż otwierania sklepu z fizycznym asortymentem. Nie musisz się bowiem przejmować kwestią magazynowania produktów. Nie dotyczą Cię zatem koszty związane z logistyką i zatrudnianiem dodatkowego personelu. Proces realizacji zamówienia może zostać całkowicie zautomatyzowany.

E-booki pobierzesz z hurtowni lub wytworzysz samodzielnie. Wszystko zależy od tego, czy chcesz oferować klientom popularne tytuły znanych autorów, czy zamierzasz dotrzeć do nich z własnymi propozycjami lektur. Niezależnie od decyzji, proces zaopatrywania sklepu sprowadzi się do wgrania interesujących Cię plików na serwer.

3. Stworzenie karty produktu

Pod kątem tworzenia oferty sprzedaż e-booków wygląda dokładnie tak samo jak sprzedaż każdego innego towaru. Musisz przykuć uwagę odbiorców atrakcyjną kartą produktu, w której znajdą się podstawowe informacje na jego temat:

  • tytuł e-booka,
  • autor,
  • gatunek,
  • wydawca,
  • opis treści,
  • liczba stron.

Nie zapomnij także o informacji dotyczącej formatu pliku (np. PDF, EPUB, MOBI). Niektórzy sprzedawcy sięgają ponadto po opinie dotychczasowych klientów, które mogą zachęcić innych do zakupu. Do kluczowych danych zawieranych w karcie produktu należą również wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zakupionych e-booków. Pamiętaj też o określeniu sposobu, w jaki materiały trafią do klienta (np. e-mail).

4. Kwestie prawne

Zaczynając sprzedaż e-booków, musisz pamiętać o odróżnieniu dwóch rodzajów transakcji:

  • Umowa sprzedaży — dotyczy produktów fizycznych w tradycyjnych sklepach internetowych.
  • Umowa o dostarczaniu treści cyfrowych — zawierana jest w przypadku sprzedaży takich materiałów jak pliki audio, wideo, grafiki komputerowe czy właśnie e-booki.

Informacja o obowiązującej klientów umowie musi znaleźć się w regulaminie Twojego sklepu internetowego. Zauważ przy tym, że transakcja polegająca na dostarczeniu treści cyfrowych nie uprawnia klienta do zwrotu produktu w terminie 14 dni od daty zakupu (jak ma to miejsce w przypadku klasycznej umowy sprzedaży).

Gdzie sprzedawać e-booki?

Zastanawiając się nad wyborem kanałów sprzedaży dla e-booków, postępuj tak samo jak w przypadku handlu produktami fizycznymi. Po pierwsze zastanów się nad zachowaniem swojej grupy docelowej i weź na celownik te miejsca w sieci, w których najczęściej przebywają Twoi potencjalni klienci. Po drugie nie ograniczaj się do jednego serwisu, tylko łącz zalety różnych platform w myśl strategii omnichannel.

Szczególnie ciekawymi rozwiązaniami w przypadku sprzedaży e-booków mogą okazać się:

Własny sklep internetowy

Własna witryna to absolutnie podstawowy kanał sprzedaży dla większości branż w e-commerce. Znakomicie sprawdza się także w przypadku handlu e-bookami i innymi plikami cyforwymi. Dzięki Sky-Shop uruchomienie sklepu jest bardzo łatwe, a w dopracowaniu jego wyglądu pomoże Ci intuicyjny kreator. 

Na uwagę zasługuje możliwość jego bezpośredniej integracji z hurtownią, co  zdecydowanie usprawnia zarządzanie biznesem. Dzięki tej funkcji wszystkie dane produktowe zostaną automatycznie pobrane na Twoją stronę i będą na bieżąco aktualizowane. Oczywiście będzie to przydatne w sytuacji, jeśli nie tworzysz e-booków samodzielnie. 

Własny sklep internetowy z e-bookami ułatwi Ci też kreowanie marki i zagwarantuje niezależność w kwestii marży. Są to udogodnienia niedostępne w przypadku korzystania z popularnych marketplace’ów. Warto podkreślić także możliwość całkowitej automatyzacji sprzedaży. Dobre oprogramowanie sklepowe będzie realizowało zamówienia bez Twojego udziału — po opłaceniu zakupu klient natychmiast otrzyma maila z nabytym e-bookiem.

👉 Dowiedz się, jak szybko i łatwo założyć sklep internetowy na Sky-Shop.

EmpikPlace

Własną witrynę e-commerce możesz łatwo zintegrować z dodatkowymi kanałami sprzedaży, takimi jak EmpikPlace. To jedna z pierwszych platform, jakie przychodzą do głowy na myśl o handlu książkami i multimediami. Bez wątpienia znajdziesz tam znaczną część swojej grupy docelowej. Zaletę serwisu stanowi także brak opłat za listing czy abonament.

Aby zacząć sprzedawać e-booki na EmpikPlace, należy wypełnić właściwy wniosek dostępny online. Serwis zweryfikuje następnie jakość Twojego asortymentu i sposób obsługi klientów. W przypadku pozytywnej oceny otrzymasz informacje dotyczące zasad korzystania z platformy.

Allegro

Allegro to najbardziej rozpoznawalny marketplace w Polsce, kojarzony także ze sprzedażą multimediów w formie cyfrowej. Oferuje użytkownikom bardzo wiele udogodnień, dzięki którym mogą oni wybić się na tle konkurencji. Muszą jednocześnie pogodzić się z licznymi prowizjami oraz ograniczonymi możliwościami w zakresie kreowania marki.

Jak sprzedawać e-booki na Allegro? W pierwszej kolejności musisz spełnić warunki określone dla oficjalnych dystrybutorów, którzy podpisali z serwisem specjalną umowę. Kiedy przejdziesz już weryfikację, wystarczy założyć konto firmowe i utworzyć aukcje. Proces ten możesz znacząco usprawnić poprzez zintegrowanie sklepu z Allegro, dzięki czemu wszystkie produkty zostaną automatycznie wprowadzone do serwisu. Sprzedaż e-booków na platformie odbywa się w dedykowanej zakładce, która ułatwia użytkownikom odnalezienie interesujących ich ofert.

Jak sprzedawać e-booki? Podsumowanie

Sprzedaż e-booków to bardzo ciekawy pomysł dla początkujących przedsiębiorców. Nie naraża Cię na koszty związane z logistyką i oferuje mnóstwo rozwiązań usprawniających obsługę zamówień. Podstawą działalności w tym przypadku wydaje się wybór odpowiedniej platformy e-commerce, która pozwoli Ci zautomatyzować transakcje i zintegrować sklep z dodatkowymi kanałami sprzedaży.

Interesuje Cię założenie sklepu internetowego z e-bookami? Porozmawiajmy o tym podczas bezpłatnych konsultacji.