Dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje?

0
261
dlaczego sklep nie sprzedaje

Prowadzisz sklep internetowy, ale nie przynosi on oczekiwanych rezultatów? Problemy ze sprzedażą mogą mieć wiele różnych źródeł. Na szczęście każdy błąd można naprawić, doprowadzając do zwiększenia ruchu na stronie i wzrostu zamówień.

Chcesz dowiedzieć się, dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje i jak to zmienić? Mamy dla Ciebie 8 praktycznych wskazówek!

1. Nieatrakcyjna szata graficzna

To właśnie wygląd Twojej strony internetowej wpłynie na pierwsze wrażenie potencjalnego klienta na temat sklepu. Jeśli oczom użytkownika ukażą się przestarzałe grafiki i nieczytelny layout, szybko zamknie on tę kartę przeglądarki i poszuka innej oferty. Szablon strony musi być przejrzysty, zrozumiały i atrakcyjny wizualnie.

Najczęściej popełniane błędy w zakresie grafiki sklepu internetowego to:

  • przestarzałe szablony,
  • niewłaściwe rozmiary grafik,
  • amatorskie logotypy,
  • niskiej jakości fotografie,
  • zdjęcia nieuwzględniające detali produktów i odpowiednich perspektyw,
  • niedopasowana kolorystyka,
  • nieodpowiedni kontrast między tekstem a tłem.

Pamiętaj, że szata graficzna to wizytówka Twojego sklepu, która zdecyduje, czy klient zainteresuje się jego ofertą, czy zwróci się do konkurencji. Jeśli liczba składanych zamówień Cię nie satysfakcjonuje, sprawdź więc, jak prezentuje się Twoja witryna. Atrakcyjną oprawę wizualną zapewnisz sobie między innymi za sprawą takich elementów jak:

  • Przejrzysty układ strony – postaw na estetyczny szablon, dopasowany do specyfiki Twojej branży. Skoncentruj się na odpowiednim układzie modułów produktowych, banerów, separatorów czy sliderów.
  • Profesjonalne logo – w tej kwestii najlepiej skorzystać z pomocy doświadczonego grafika.
  • Dopasowanie kolorystyki do branży – Twoja identyfikacja wizualna powinna obejmować jeden kolor przewodni i jeden uzupełniający, a jednocześnie kojarzyć się z wartościami, którymi kierujesz się w swojej działalności.
  • Odpowiednia prezentacja produktów – potrzebne Ci będą wysokiej jakości zdjęcia ukazujące produkty z różnych perspektyw oraz wyróżniona specyfikacja techniczna.

👉 Przeczytaj także: Szablon sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

2. Nieintuicyjna nawigacja

Wygląd strony to jedno, a wygodne poruszanie się po niej to już zupełnie co innego. Aby klient mógł szybko odnaleźć interesujące go produkty i złożyć zamówienie, należy uporządkować witrynę zgodnie z zasadami User Experience. W przeciwnym razie zrezygnuje on z zakupów na Twojej stronie.

Aby poprawić nawigację w swoim sklepie internetowym, musisz:

  • zadbać o przyjazny UX,
  • stworzyć czytelne menu wyświetlane na górze każdej podstrony,
  • na dole strony umieścić stopkę z linkami do regulaminu, danych kontaktowych itd.,
  • zbudować intuicyjne drzewko kategorii,
  • wprowadzić wyszukiwarkę z podpowiedziami.

3.Brak responsywności

Jedną z podstawowych przyczyn słabych wyników sklepu internetowego jest niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Większość konsumentów robi dziś zakupy online za pośrednictwem smartfonów i tabletów, więc witryna działająca prawidłowo wyłącznie na komputerach nie zapewni Ci oczekiwanych rezultatów. Zostanie również słabo oceniona przez Google, wobec czego znajdzie się na niskich pozycjach w wyszukiwarce.

Aby Twój sklep internetowy działał prawidłowo na urządzeniach mobilnych, zaprojektuj go w technologii RWD (Responsive Web Design). Dzięki temu układ strony będzie automatycznie dostosowywał się do rozdzielczości różnych ekranów. Zadbaj również o to, aby witryna wczytywała się szybko i dynamicznie reagowała na działania użytkownika.

4. Nieaktualne treści

Kiedy użytkownik zapozna się już z szatą graficzną Twojej strony i układem produktów, zwróci większą uwagę na samą treść. Jeśli zauważy, że dawno nie była ona aktualizowana, prawdopodobnie nie obdarzy sklepu zaufaniem. Nieważne promocje czy niedostępne w ofercie produkty odstraszą go i zwrócą ku konkurencji.

Aby uniknąć takiego scenariusza, pamiętaj o następujących zasadach:

  • Regularnie sprawdzaj treści na stronie i aktualizuj je.
  • Informuj o nowych promocjach na swojej stronie i w innych kanałach komunikacji z klientem.
  • Na bieżąco usuwaj ze strony produkty, których nie ma już w ofercie.
  • Kontroluj ceny oraz stany magazynowe i aktualizuj je w sklepie.

Jeśli współpracujesz z hurtownią, wiele z tych czynności możesz zautomatyzować za sprawą modułu integracji. Będzie on na bieżąco pobierał aktualne dane produktowe z bazy dostawcy.

👉 Dowiedz się, jak skutecznie zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym:

Akceptacja ciasteczek z kategorii statystyki, marketing jest wymagana do poprawnego działania materiału wideo z Youtube.

5. Skomplikowany proces składania zamówień

Jeśli Twój sklep internetowy nie sprzedaje, winę za taką sytuację może ponosić zbyt skomplikowany proces składania zamówień. Jeżeli finalizacja transakcji zajmuje za dużo czasu lub wymaga od klienta zbyt dużo wysiłku, prawdopodobnie nie dojdzie do skutku. Najczęściej użytkownicy porzucają koszyki z takich powodów jak:

  • długi proces składania zamówienia,
  • błędy w działaniu strony,
  • wysokie koszty dostawy,
  • długi czas realizacji zamówienia,
  • brak preferowanych metod płatności,
  • brak preferowanych metod dostawy.

Aby klient sfinalizował transakcję, należy udostępnić mu szeroki wybór w zakresie płatności i dostawy, od razu informując go o tym, jakie ma możliwości. Pomogą Ci w tym integracje z firmami kurierskimi i bramkami płatności. Zadbaj też o to, żeby cały proces składania zamówienia obejmował maksymalnie 3 etapy. Bardzo ważne okaże się również udostępnienie użytkownikom opcji dokonania zakupów bez konieczności rejestracji w witrynie.

6. Problemy z bezpieczeństwem

Świadomość konsumentów w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego cały czas rośnie i jest to oczywiście powód do radości. Prowadząc sklep internetowy, należy więc dokładać wszelkich starań, aby zagwarantować klientom ochronę ich praw oraz przesyłanych danych. Na Twojej stronie muszą znaleźć się takie elementy jak:

  • certyfikat SSL – odpowiadający za szyfrowanie przesyłanych informacji i wpływający zarówno na zaufanie ze strony klientów, jak i na proces pozycjonowania sklepu w Google,
  • regulamin sklepu internetowego – zabezpieczający prawa Twoje i Twoich klientów,
  • najważniejsze informacje o firmie – niezbędne w budowaniu wiarygodności w oczach klientów,
  • sprawdzone i zaufane metody płatności,
  • opinie innych klientów na temat Twojego sklepu.

7.Słaba obsługa klienta

Potencjalni klienci mogą nie decydować się na składanie zamówień w Twoim sklepie, dlatego że im w tym nie pomagasz. Pamiętaj, że użytkownika nie wystarczy tylko przyciągnąć na stronę – trzeba doprowadzić go do samej finalizacji transakcji. W tym celu może on potrzebować dodatkowych informacji. Udostępnij mu więc różne możliwości kontaktu (m.in. e-mail, telefon, livechat itp.) i sprawnie odpowiadaj na wszelkie pytania we wszystkich kanałach.

Pamiętaj też o udostępnianiu klientom statusu zamówienia i ułatw im dokonywanie zwrotów oraz składanie reklamacji. Dzięki temu zdobędziesz ich zaufanie i zachęcisz ich do polecania Twojego sklepu znajomym. W tym celu postaraj się też zbudować sobie wizerunek eksperta – posłuży Ci do tego przede wszystkim firmowy blog.

8. Nieskuteczne działania marketingowe lub ich brak

Klienci nie będą dokonywali zakupów w Twoim sklepie internetowym, jeśli nigdy nie dowiedzą się o jego istnieniu. Z tego względu musisz postarać się dotrzeć do swojej grupy docelowej za pośrednictwem odpowiednio dobranych kanałów marketingowych. Aby prowadzić skuteczną promocję w sieci, wykonaj następujące kroki:

  1. Przeprowadź analizę grupy docelowej i stwórz swoje buyer persony.
  2. Postaw na obecność w mediach społecznościowych, z których korzystają Twoi potencjalni klienci.
  3. Zainteresuj się ofertami porównywarek cen, dzięki którym poszerzysz grono odbiorców.
  4. Zadbaj o pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce, prowadząc działania SEO.
  5. Stwórz unikalne opisy kategorii oraz produktów i prowadź firmowy blog.
  6. Skonfiguruj mailingi i zacznij rozsyłać newsletter.
  7. Zainwestuj w płatne reklamy w takich systemach jak Google Ads i Facebook Ads.

👉 Dowiedz się więcej: Promocja sklepu internetowego – 7 skutecznych sposobów

Dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje? Podsumowanie

Powyższe 8 błędów może tłumaczyć, dlaczego Twój sklep internetowy nie sprzedaje. Jeśli zauważysz na swojej stronie któryś z tych problemów, jak najszybciej wprowadź działania naprawcze. Miej jednak na uwadze, że e-commerce to bardzo złożone środowisko, więc przyczyna słabej sprzedaży może też leżeć gdzie indziej. Przyjrzyj się więc działaniu swojego sklepu i postaraj się jak najlepiej odpowiadać na potrzeby klientów!