E-commerce – co to jest? Jak możesz na nim zarobić?

0
1495
co to jest e-commerce

E-commerce to handel elektroniczny. Oznacza proces kupna i sprzedaży towarów oraz usług w Internecie. Jak pokazują badania, branża ta z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością.

Raport E-commerce w Polsce w 2020 wskazuje, że już 73% internautów robi zakupy online. Jak łatwo się więc domyślić, w sieci przybywa również sprzedawców. Jeśli chcesz zarabiać w ten sposób, dowiedz się więcej na temat e-commerce!

Co to jest e-commerce?


Wbrew pozorom e-commerce to nie tylko sklepy internetowe. Do branży tej zalicza się także marketplace’y oraz portale aukcyjne. Sprzedawcami internetowymi są więc między innymi użytkownicy Allegro, eBay czy Empik Marketplace. Za e-commerce uznaje się również działalność firm świadczących w Internecie usługi B2B.

Początki e-commerce’u sięgają 1979 roku, kiedy to Michael Aldrich zaprezentował pionierski system do zakupów w sieci. Wiele czasu musiało jednak upłynąć do powstania pierwszego marketplace’u – books.com uruchomiono w 1992 roku.

Już 3 lata później swoją działalność zaczęli tacy giganci jak Amazon i eBay. W 1998 roku pojawił się natomiast system płatności dla e-commerce, czyli PayPal.

Dziś wartość sprzedaży w handlu elektronicznym osiąga biliony dolarów, a rok 2021 – z powodu koronawirusa – okazał się pod tym kątem absolutnie rekordowy.

Wszystko wskazuje na to, że pandemia przyspieszyła rozwój e-commerce na całym świecie, w związku z czym kolejne lata będą prawdopodobnie przynosiły jeszcze lepsze rezultaty.

Zalety e-commerce


Warto zastanowić się nad tym, skąd bierze się takie zainteresowanie e-commerce ’em. Na czym polega jego przewaga nad tradycyjnym handlem?

  • Elastyczność podczas zakupów – wydaje się, że kluczową zaletą e-commerce jest możliwość robienia zakupów przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Sklepy internetowe dostępne są dla każdego, niezależnie od lokalizacji. Dzięki temu konsumenci nie muszą dostosowywać się do godzin ich otwarcia i mogą lepiej zarządzać własnym czasem.
  • Szeroki wybór produktów – internauci mogą robić zakupy w wielu miejscach jednocześnie, nie wychodząc nawet z domu. Zdecydowanie ułatwia im to znalezienie pożądanych produktów. Tradycyjne sklepy dysponują znacznie mniejszą przestrzenią niż magazyny e-commerce.
  • Większe możliwości biznesowe – e-commerce to korzyści nie tylko dla konsumentów, ale i dla sprzedawców. Prowadząc działalność tego typu, możesz teoretycznie dotrzeć do odbiorców z całego świata!
  • Niższe koszty działalności – e-commerce pozwala uniknąć wielu wydatków, nierozerwalnie związanych z prowadzeniem stacjonarnych sklepów. Internetowi sprzedawcy nie muszą przejmować się choćby kosztami najmu lokalu i jego utrzymania. Co więcej, dzięki dropshippingowi nie trzeba opłacać także magazynu czy personelu.
  • Łatwy start – aby zacząć działalność e-commerce, nie potrzeba ani dużego kapitału początkowego, ani żadnych specjalistycznych umiejętności. To idealny pomysł na biznes dosłownie dla każdego.

Wyzwania w e-commerce


Naturalnie, e-commerce wiąże się także z pewnymi wyzwaniami, które sprawiają, że wielu konsumentów wciąż przedkłada sklepy stacjonarne ponad sklepy internetowe. Mowa przede wszystkim o braku możliwości obejrzenia towaru na żywo – produktów nie da się przetestować czy przymierzyć.

Aby poradzić sobie z tą niedogodnością, właściciele e-commerce’ów powinni poświęcić szczególną uwagę precyzyjnym opisom asortymentu, praktycznym materiałom poradnikowym i wysokiej jakości zdjęciom.

Dla wielu konsumentów problematyczny może się okazać także brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą czy doradcą. Inni taką swobodę zakupów potraktują natomiast jako zaletę. Niemniej, warto wprowadzić w swoim e-commerce profesjonalną obsługę klienta, dzięki której będzie on mógł uzyskać fachową pomoc za pośrednictwem różnych kanałów. 

Rodzaje e-commerce


E-commerce jest dość szerokim pojęciem, obejmującym różne firmy, które w Internecie nie tylko prowadzą sprzedaż internetową, ale także świadczą rozmaite usługi. Z tego względu wymienić można 3 główne typy działalności:

  • B2C (Business to Consumer) – klasyczne sklepy internetowe, które sprzedają towary osobom prywatnym.
  • B2B (Business to Business) – firmy świadczące usługi dla innych firm. Zalicza się do nich różne sklepy, hurtownie, ale także platformy oferujące internetowe narzędzia czy oprogramowanie.
  • C2C (Consumer to Consumer) – handel pomiędzy osobami prywatnymi. Na tej zasadzie działają takie platformy jak choćby OLX czy Facebook Marketplace.

Warto w tym miejscu odnotować także różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami platform e-commerce. Wybór właściwego oprogramowania zdecyduje bowiem o łatwości założenia sklepu i komforcie jego prowadzenia. Sprzedawcy mają do dyspozycji:

  • Oprogramowanie open source – darmowy rodzaj oprogramowania, które daje dostęp do otwartego kodu źródłowego. Użytkownicy mogą dowolnie go modyfikować. To rozwiązanie przeznaczone przede wszystkim dla dużych sklepów internetowych, dysponujących sporym budżetem i zatrudniających własnych informatyków. W połączeniu z płatnymi funkcjami dodatkowymi sprawia to, że platformy open source nie są najlepszym wyborem dla początkujących przedsiębiorców.
  • Platformy abonamentowe – to rodzaj oprogramowania, które daje dostęp do praktycznie gotowego sklepu internetowego. Sprzedawca nie ingeruje w kod źródłowy, ale może korzystać z licznych funkcji wpływających na funkcjonalność sklepu, a także gotowych integracji i wsparcia technicznego. Przykładem takiej platformy jest Sky-Shop.
  • Platformy dedykowane – najdroższe ze wszystkich rozwiązań, przeznaczone dla największych na rynku firm. Oprogramowania tego typu projektowane są specjalnie dla konkretnych marek i gwarantują największą niezależność. Wiążą się jednak z bardzo wysokimi kosztami i sporymi nakładami pracy.

👉 Przeczytaj także: Gdzie założyć własny sklep internetowy?

Jak zacząć działalność e-commerce?


Wiesz już, że na e-commerce można nieźle zarobić! Jak więc zacząć działalność w tej branży?

Nie ma jednej poprawnej odpowiedzi na to pytanie, ale warto zauważyć, że coraz więcej sprzedawców decyduje się na sprzedaż wielokanałową. Zaczynają na przykład od własnego sklepu internetowego czy konta na Allegro, by później poszerzać swój biznes o kolejne serwisy, platformy i marketplace’y.

Aby mieć wszystkie te kanały pod kontrolą, przygodę z e-commerce warto zacząć od założenia konta na jednej z platform SaaS. Oprogramowanie w modelu abonamentowym pozwoli Ci nie tylko kilkoma kliknięciami stworzyć sklep internetowy i zintegrować go z innymi serwisami oraz narzędziami, ale też łatwo i wygodnie obsługiwać go na co dzień.

Oprogramowanie tego typu – na przykład Sky-Shop – może znacząco ułatwić Ci start w e-commerce z jeszcze jednego powodu.

Platforma oferuje bowiem integracje z licznymi hurtowniami dropshippingowymi, które pozwalają na prowadzenie sprzedaży internetowej bez inwestowania w asortyment i konieczności jego magazynowania. To doskonały rodzaj działalności dla początkujących przedsiębiorców!

👉 Sprawdź: Sklep internetowy – jak zacząć?

Jeśli chcesz spróbować swoich sił w e-commerce, zapoznaj się ze wszystkimi możliwościami oprogramowania Sky-Shop i jak najszybciej zacznij korzystać z zalet tej dynamicznie rozwijającej się branży!