eBay to jedna z najstarszych, a zarazem najpopularniejszych platform zakupowych na świecie. Działa nieprzerwanie od 1995 roku, a korzysta z niego około 180 milionów użytkowników z ponad 200 krajów.
W Polsce portal pojawił się w 2005 roku i nie zdobył popularności choćby zbliżonej do poziomu rodzimego Allegro. Niemniej, doskonale sprawdza się jako dodatkowy kanał sprzedaży, a przede wszystkim – jako punkt wyjścia do międzynarodowej ekspansji.
Dowiedz się, jak działać na eBay!
Spis treści artykułu:
Dlaczego warto sprzedawać na eBay?
Zalety eBay można porównać do korzyści płynących z prowadzenia sprzedaży na Allegro. Portal cieszy się ogromnym uznaniem na całym świecie, co daje sprzedawcom dostęp do imponującego grona potencjalnych klientów. Serwis jest przy tym bardzo łatwy w obsłudze i nie stawia przed przedsiębiorcami szczególnie restrykcyjnych wymagań.
Na eBay powinny sprzedawać przede te firmy, które planują rozwój na zagranicznych rynkach. Z serwisu korzystają miliony konsumentów na całym świecie (również w krajach najbardziej rozwiniętych). Jest to zatem bardzo atrakcyjne miejsce z punktu widzenia ekspansji marki. Twoje oferty mogą być widoczne między innymi w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Australii czy Kanadzie.
Nie zapominajmy przy tym, że eBay ma swoich zwolenników także w Polsce. Według raportu E-commerce w Polsce 2020, 18% konsumentów kupiło coś za pośrednictwem tego serwisu w przeciągu poprzednich 6 miesięcy.
Plasuje to eBay na drugim miejscu w rankingu najpopularniejszych zagranicznych platform zakupowych. A skoro tak, to platforma ta doskonale sprawdzi się po prostu jako dodatkowy kanał sprzedaży na polskim rynku.
Co trzeba wiedzieć przed rozpoczęciem sprzedaży na eBay?
Przed rozpoczęciem działalności na eBay warto poznać podstawowe zasady wynikające ze specyfiki tego serwisu. Miej więc na uwadze, że:
- Jako początkujący sprzedawca możesz wystawić ograniczoną liczbę ofert. Limity zostaną zniesione, dopiero kiedy uzyskasz pozytywne opinie od klientów.
- Przed rozpoczęciem sprzedaży należy podjąć decyzję co do oferowanego asortymentu. W wyborze mogą pomóc szczegółowe statystyki samego serwisu, a także takie narzędzia jak Google Trends.
- Z eBay możesz rozliczać się w złotówkach albo euro. Decyzja powinna zależeć od tego, czy interesuje Cię przede wszystkim rynek polski, czy zagraniczny.
Jak zacząć sprzedawać na eBay?
Rozpoczęcie sprzedaży na eBay nie jest trudne, ale wymaga między innymi założenia konta na PayPal, który w Polsce nie jest szczególnie rozpowszechniony. Przejdźmy jednak wszystkie kroki po kolei:
1. Załóż konto na eBay
W eBay wybierz konto sprzedawcy i zdecyduj, czy chcesz prowadzić handel za pośrednictwem profilu prywatnego, czy firmowego. Ta druga opcja powinna być dla Ciebie oczywista, jeśli zależy Ci na rozwoju biznesu.
Aby konto zostało utworzone, musisz je potwierdzić, podając dane karty płatniczej. Możesz to także zrobić telefonicznie lub pocztowo. Pamiętaj, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby założyć więcej niż jeden profil na eBay – przyda Ci się to, jeśli oferujesz produkty z różnych branż.
2. Załóż konto na PayPal
Choć PayPal może w Polsce nie być tak popularny jak za granicą, założenie konta w tym serwisie nie jest trudne. Potrzebujesz go, aby obsługiwać płatności międzynarodowe.
W celu utworzenia konta na PayPal, odszukaj na stronie opcję rejestracji i dokonaj wyboru pomiędzy profilem osobistym i firmowym. Następnie podaj niezbędne dane i aktywuj konto poprzez potwierdzenie adresu e-mail.
3. Wybierz formę sprzedaży
Z rozpoczęciem działalności na eBay wiąże się konieczność podjęcia jeszcze jednej ważnej decyzji. Jeśli chcesz prowadzić sprzedaż zagraniczną, musisz wybrać jej formę:
- Podstawowa – zobowiązuje Cię do zagranicznej wysyłki produktów. Dzięki temu obsługujesz sprzedaż z poziomu tylko jednej wersji serwisu (ebay.pl) i nie musisz tworzyć oddzielnych opisów ofert w różnych językach. Pamiętaj jednak, że użytkownicy mogą ich nie zrozumieć.
- Zaawansowana – pozwala Ci udostępniać oferty na konkretnych rynkach. Przekłada się to na lepszą widoczność Twoich produktów oraz możliwość indywidualnego ustalania cen w zależności od wersji serwisu. Ta opcja wiąże się jednak z koniecznością dostosowania opisów do wybranych rynków oraz uwzględnienia charakterystycznych dla nich opłat i prowizji.
Co sprzedawać na eBay?
Na eBay możesz sprzedawać produkty w 8 głównych kategoriach. Przed rozpoczęciem działalności warto jednak sprawdzić, które z nich cieszą się największym zainteresowaniem użytkowników (zwłaszcza na wybranych przez Ciebie rynkach).
W tym celu sięgnij po raporty samego portalu, z których dowiesz się między innymi, co ile sekund kupowany jest produkt z danej kategorii.
Przykładowo w Wielkiej Brytanii do najpopularniejszych towarów należą kosmetyki do makijażu (sprzedawane co 2 sekundy) czy części samochodowe (co sekundę). W Niemczech akcesoria samochodowe (co sekundę) i artykuły dekoracyjne do domu (co 8 sekund). Statystki eBay uświadomią Ci również, jakie produkty najczęściej eksportują polskie firmy.
Warto zrobić dobry użytek z wyszukiwarki eBay, aby dowiedzieć się, jakie artykuły zostały w serwisie sprzedane. Do określenia popularności różnych grup produktów posłuży Ci także darmowy Google Trends.
Ile kosztuje prowadzenie sprzedaży na eBay?
Opłaty i prowizje na eBay działają podobnie jak na Allegro, ale musisz wiedzieć, że zależą nie tyko od kategorii oferowanych produktów, ale także od wybranej przez Ciebie wersji serwisu.
Różne rynki oznaczają więc różne koszty prowadzenia sprzedaży. Dla ebay.pl prowizja od transakcji wynosi zazwyczaj 8,7%, a na ebay.de 9%.
Mówiąc krótko, sprzedaż na eBay wiąże się z koniecznością ponoszenia następujących kosztów:
- opłata za wystawienie oferty,
- prowizja od każdej sprzedaży,
- prowizja PayPal.
Przed rozpoczęciem sprzedaży na eBay warto skorzystać z internetowego kalkulatora, aby upewnić się, że planowana działalność będzie dla Ciebie wystarczająco opłacalna.
Jak skutecznie sprzedawać na eBay?
Sprzedając na eBay, musisz pamiętać o tych samych zasadach, które obowiązują w przypadku prowadzenia działalności na Allegro. Konkurencja w serwisie jest ogromna, więc warto zrobić wszystko, aby wyróżnić się na tle innych firm. O czym należy pamiętać?
- Tytuły ofert – muszą zawierać nie tylko słowa kluczowe, wykorzystywane przez użytkowników podczas poszukiwania produktów, ale także najważniejsze informacje dotyczące oferty oraz zachętę do jej wyboru.
- Opisy produktów – czyli szczegółowe informacje, których potrzebuje każdy klient. Pamiętaj o przejrzystości tekstu, stosowaniu mowy korzyści oraz dostosowaniu języka do danego rynku.
- Profesjonalne zdjęcia – za darmo możesz dodać ich maksymalnie 12 do jednej oferty. Optymalny rozmiar fotografii wynosi 1600 pikseli. Prezentuj produkty na jednolitym tle, pod różnymi kątami, unikając wszelkich dodatkowych elementów (takich jak ramki, napisy, logotypy itp.).
- Formy płatności – pamiętaj, jak ważny jest szeroki wybór metod płatności. W Polsce PayPal nie jest szczególnie popularny, więc warto dodać również takie formy jak karta płatnicza czy przelew.
Sprzedaż na eBay – tylko z platformą Sky-Shop!
Prowadzenie sprzedaży na eBay do złudzenia przypomina działalność na Allegro, choć – z racji swojego międzynarodowego charakteru – różni się pod kilkoma względami. Na szczęście serwis ten, podobnie jak Allegro, można zintegrować z platformą Sky-Shop, która pozwoli Ci na łatwą obsługę zamówień z poziomu panelu administracyjnego oprogramowania.
W ramach integracji eBay ze Sky-Shop możesz prowadzić sprzedaż w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Polsce. Platforma pozwoli Ci szybko i wygodnie wystawiać oferty, pobierać zamówienia i wpłaty, automatycznie aktualizować stany magazynowe czy powiadamiać klientów o statusach zamówień.
To świetne rozwiązanie zwłaszcza, jeżeli prowadzisz sprzedaż w również w innych kanałach.
Oprogramowanie możesz testować bezpłatnie przez 14 dni!