Zdjęcia produktów to nieodłączny element każdego sklepu internetowego. Sprzedaż towaru nieopatrzonego fotografiami jest praktycznie niemożliwa.
Każdy klient chce zobaczyć, co kupuje, zanim podejmie ostateczną decyzję. Wysokiej jakości, oryginalne grafiki mają więc ogromny wpływ na skuteczność i wyniki Twojego e-commerce’u.
Dowiedz się, skąd brać zdjęcia do sklepu internetowego!
Spis treści artykułu:
Skąd brać zdjęcia produktów do sklepu internetowego?
Istnieje co najmniej kilka sposobów na to, aby pozyskać zdjęcia do sklepu. Niektóre z nich są całkowicie darmowe, inne wiążą się z wydatkami.
Bez względu na to, na którą opcję ostatecznie się zdecydujesz, pamiętaj, aby wybierać te fotografie, które najlepiej i najdokładniej prezentują produkty. Twoi klienci kupują oczami!
Przejdźmy jednak do meritum. Oto sprawdzone sposoby na to, aby Twój sklep zapełnił się zdjęciami:
Zdjęcia produktów z hurtowni
Pierwszy sposób pozyskiwania zdjęć produktów do sklepu internetowego to zaciągnięcie ich prosto z hurtowni, której asortyment sprzedajesz. Fotografie stanowią część informacji o towarach każdego dostawcy, wobec czego udostępniane są podczas integracji.
Możesz wykorzystywać je na podstawie umowy podpisanej z daną hurtownią. Jeśli masz co do tego jakiekolwiek wątpliwości, skontaktuj się ze swoim dostawcą.
Pobieranie zdjęć produktów z hurtowni jest o tyle wygodne, że odbywa się zupełnie automatycznie. Wszystko dzięki integracji, jaką zapewnia oprogramowanie Sky-Shop.
Korzystając z tej platformy, masz także możliwość blokady zaciągania tych towarów, które nie zostały opatrzone fotografiami. Taka funkcja przydaje się na przykład wtedy, gdy samodzielnie zamierzasz uzupełnić tę część danych.
Kopiowanie zdjęć ze strony producenta
Podobną praktyką – choć wymagającą niestety samodzielnej pracy – jest pobieranie zdjęć towarów ze strony ich producentów.
W tym przypadku nie masz jednak gwarancji swobodnego wykorzystania fotografii. Jedne firmy zgadzają się na ich pobieranie, inne nie. To najczęściej do nich należą bowiem prawa majątkowe.
Jeśli chcesz skopiować zdjęcia ze strony producenta, musisz więc najpierw uzyskać na to jego zgodę. Niezbędne informacje na ten temat znajdziesz w witrynie marki. Jeśli ich tam nie będzie, skontaktuj się po prostu z wybraną przez siebie firmą.
Samodzielne robienie zdjęć produktów
Bardzo atrakcyjnym sposobem pozyskiwania zdjęć do sklepu internetowego jest ich samodzielne wykonanie.
Metoda ta daje ogromną przewagę w postaci oryginalnych fotografii, które pozwolą Ci się wybić na tle konkurencji. Możesz w tym przypadku puścić wodze fantazji i dostarczyć klientom wyjątkowo kreatywne propozycje, skutecznie zachęcając ich do dokonania transakcji.
Aby samodzielnie robić zdjęcia produktowe, musisz mieć przede wszystkim dostęp do profesjonalnego sprzętu. Jeśli nie posiadasz wysokiej jakości aparatu, nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać w tym celu dobry telefon.
Dodatkowo przydadzą Ci się takie akcesoria jak:
- namiot bezcieniowy do robienia packshotów,
- statyw,
- lampa LED z funkcją regulacji oświetlenia,
- bristole i szyby pełniące funkcję tła.
Warto zainwestować w profesjonalny zestaw fotograficzny, jeśli zamierzasz regularnie wykonywać zdjęcia na potrzeby swojego sklepu internetowego. Jeżeli ma to być tylko jednorazowa akcja, lepiej zlecić taką sesję zewnętrznemu specjaliście.
Jak robić dobre zdjęcia produktowe?
Zdjęcia produktowe w Twoim sklepie internetowym powinny pełnić określone funkcje. Swoją estetyką muszą także pasować do charakteru marki, odpowiadając jednocześnie na potrzeby zainteresowanych towarem klientów.
Warto wymienić tutaj kilka głównych rodzajów fotografii, które służą różnym celom:
- Packshoty – czyli zdjęcia produktów na białym tle; obowiązkowe m.in. przy sprzedaży na Allegro, gdzie wszystkie miniaturki muszą przyjąć tę formę.
- Zdjęcia produktu w użyciu – pozwalają wyeksponować zalety towaru i zwrócić uwagę kupujących na jego funkcjonalność oraz estetykę.
- Zdjęcia detali – jak wiadomo, diabeł tkwi w szczegółach; warto więc pokazać kluczowe elementy produktów w zbliżeniu.
- Zdjęcia podkreślające rozmiar produktu – przydają się przede wszystkim w przypadku artykułów, w których istotne są ich wymiary; zestawiają rozmiar produktu z dowolną rzeczą codziennego użytku.
- Zdjęcia cross-sellingowe – czyli takie, które uwzględniają produkty kompatybilne (np. określony artykuł wraz z dodatkowymi akcesoriami).
Co dają Ci autorskie zdjęcia produktowe?
Co istotne, samodzielne wykonywanie zdjęć produktowych daje Ci nie tylko przewagę w postaci oryginalnych, estetycznych kreacji. Fotografie tego typu mają również wpływ na pozycjonowanie Twojego sklepu w wyszukiwarce.
Dzieje się tak, ponieważ karta produktowa bez duplikatów jest zawsze faworyzowana przez Google. Autorskie zdjęcia wyświetlają się ponadto w Google Grafika, co może pomóc Ci w pozyskaniu nowych klientów.
Warto pamiętać także o uzupełnieniu opisów alternatywnych (alt), w których zawrzeć należy słowa kluczowe, istotne z punktu widzenia SEO.
Darmowe zdjęcia na bloga – stocki
Na koniec wspomnijmy o wykorzystaniu stocków, z których zdjęcia ilustracyjne można pobierać za darmo lub za niewielką opłatą. Od razu odnotujmy jednak, że tego typu grafiki nie nadają się do prezentowania produktów w sklepie internetowym. Mogą się jednak przydać na potrzeby artykułów blogowych czy innych treści content marketingowych.
Pamiętaj, że zdjęcia stockowe będą pojawiały się w różnych miejscach w Internecie, ponieważ każdy ma takie same prawa, aby z nich skorzystać.
Sięgając do internetowych banków zdjęć, spotkasz się zazwyczaj z jedną z trzech głównych licencji Creative Commons:
- CCO – najwygodniejszy wybór dla osób szukających darmowych zdjęć na stronę. Grafiki z tą licencją można dowolnie wykorzystywać i modyfikować, a podawanie ich autorów nie jest obowiązkowe.
- CC-BY – zdjęcia tego typu można wykorzystywać w dowolny sposób, ale konieczne jest wskazanie ich autorów.
- CC-NC – grafiki na tej licencji można wykorzystywać wyłącznie do celów innych niż komercyjne, a podanie ich autorów jest konieczne.
Stocki to świetny wybór zwłaszcza w przypadku poszukiwania darmowych zdjęć na bloga. Każdorazowe opatrywanie artykułów autorskimi grafikami byłoby pracochłonne i mało opłacalne.
W większości przypadków możesz sięgnąć więc do internetowych banków zdjęć, takich jak Pixabay, Unsplash, Pexels, Kaboompics czy StockSnap.
Skąd brać zdjęcia do sklepu internetowego? Podsumowanie
Znasz już podstawowe sposoby pozyskiwania zdjęć produktowych, a także ilustracji blogowych na potrzeby swojego sklepu internetowego. Pamiętaj, aby wykorzystywane przez Ciebie grafiki zawsze miały wysoką rozdzielczość przy jednoczesnej niskiej wadze.
Zamieszczając zbyt duże pliki na stronie, spowalniasz jej ładowanie, co byłoby niekorzystne z punktu widzenia zarówno Twoich klientów, jak i algorytmów wyszukiwarki.