Porównywarki cenowe to jeden z dodatkowych kanałów sprzedaży, z których warto korzystać, prowadząc sklep internetowy. Pojawiają się one na ścieżce zakupowej każdego konsumenta poszukującego w sieci konkretnych produktów.
Jeśli chcesz wykorzystać ich popularność do poszerzenia zasięgów swojego e-commerce’u, dowiedz się, jak prowadzić sprzedaż za pośrednictwem porównywarek cen!
Spis treści artykułu:
Czym są porównywarki cenowe?
Porównywarki cen to agregatory ofert pozwalające sprawdzić, ile kosztuje dany produkt w różnych sklepach internetowych. Co ważne, obejmują wyłącznie oferty tych sprzedawców, którzy sami się do nich zgłosili. W serwisach tego typu zdecydowani na zakup konsumenci mogą szybko i wygodnie porównać warunki transakcji z różnych sklepów.
Porównywarki cenowe to praktyczne rozwiązanie nie tylko z punktu widzenia kupujących. Dzięki takim serwisom sprzedawcy zyskują bowiem dostęp do potencjalnych klientów, którzy są już na ostatnim etapie ścieżki zakupowej.
Warto podkreślić także dodatkowe możliwości promowania produktów w porównywarkach oraz wysokie pozycje ofert z agregatorów w wyszukiwarce Google.
Jak działają porównywarki cen?
W większości przypadków porównywarki cenowe przekierowują klientów do poszczególnych sklepów internetowych. Użytkownik serwisu przegląda więc dostępne oferty, porównując je między innymi pod kątem cen, a następnie za pomocą jednego kliknięcia przechodzi na stronę wybranego sprzedawcy, gdzie finalizuje transakcję.
Czasami można spotkać się również z możliwością finalizacji zakupu bezpośrednio w porównywarce. Tak działa na przykład funkcja „Kup teraz” na Ceneo. Pozwala to jeszcze bardziej skrócić ścieżkę zakupową konsumenta, co z jego perspektywy przyspiesza cały proces, a z punktu widzenia sprzedawcy minimalizuje liczbę porzuconych koszyków.
Porównywarki cen i ich zalety
Porównywarki cenowe zawdzięczają swoją popularność licznym zaletom, które znacząco ułatwiają prowadzenie sprzedaży w sieci. Do kluczowych korzyści płynących z wykorzystania takich serwisów należy zaliczyć:
- Poszerzenie zasięgu sklepu internetowego o dodatkowy kanał sprzedaży.
- Możliwość dotarcia z ofertą do osób zdecydowanych na zakup konkretnych produktów.
- Budowę rozpoznawalności marki.
- Bezpieczeństwo transakcji przeprowadzanych bezpośrednio w porównywarkach.
- Możliwość automatyzacji cen za pomocą narzędzia LivePrice.
- Optymalizację kosztu pozyskania klienta dzięki modelowi PPC.
- Możliwość skierowania kampanii remarketingowych do użytkowników, którzy porzucili koszyk.
- Dostęp do szczegółowych ofert innych sklepów, co ułatwia analizę konkurencji.
- Obsługę wielu zamówień ze wszystkich kanałów sprzedaży w oprogramowaniu sklepowym.
Zwróć uwagę na to, że funkcja porównywarek cenowych będzie różniła się w zależności od sklepu. Każdemu sprzedawcy przyniosą one inne korzyści, więc zastanów się, jaką rolę mogą odgrywać w Twoim przypadku!
Porównywarki cen – jak się rozliczać?
Jedną z wymienionych wyżej zalet stanowi rozliczanie w modelu PPC. Oznacza to, że korzystając z porównywarek cen, nie płacisz zazwyczaj za opublikowanie oferty, a jedynie za przejścia użytkowników stronę Twojego sklepu. Alternatywne rozwiązanie to opłaty za każdy sfinalizowany przy pomocy porównywarki zakup.
Najczęściej spotkasz się jednak z pierwszym modelem rozliczeń. Chcąc określić rentowność działań w porównywarkach cenowych, musisz więc zestawić liczbę osób przekierowanych na Twoją stronę z liczbą faktycznie sfinalizowanych transakcji. Jeśli te dwie wartości mocno od siebie odbiegają, poszukaj przyczyn porzucania koszyka przez użytkowników. Możesz podjąć wiele różnych akcji, aby poprawić ten współczynnik. Z jednej strony warto zadbać o przejrzystość samego sklepu i ułatwienie procesu zakupowego, a z drugiej sięgnąć po specjalne działania marketingowe.
Jak prowadzić sprzedaż na porównywarkach cenowych?
Z porównywarek cenowych korzystają przede wszystkim internauci zdecydowani na konkretny produkt. W serwisie porównają oni nie tylko jego ceny u różnych sprzedawców, ale także inne kryteria, takie jak:
- darmowa dostawa,
- stan magazynowy,
- czas wysyłki,
- dostępne bonusy,
- akceptowane formy płatności,
- objęcie Programem Ochrony Kupujących,
- inne informacje dostępne po rozwinięciu szczegółów oferty.
W ten sposób konsumenci z łatwością znajdą najbardziej atrakcyjną dla nich ofertę. Będzie to co prawda najlepszy wybór w danej porównywarce, ale nie w całym Internecie. Pamiętaj bowiem, że w agregatorach pojawiają się wyłącznie produkty tych sprzedawców, którzy zdecydowali się na opublikowanie tam swoich ofert.
Aby zapewnić sobie obecność w wybranych porównywarkach cenowych, wystarczy:
- zarejestrować się w poszczególnych serwisach,
- wygenerować plik XML obejmujący dane produktowe Twojego asortymentu,
- skonfigurować integracje w oprogramowaniu sklepowym.
Jak więc widzisz, najłatwiej i najszybciej włączysz porównywarki do swojej strategii omnichannel za pomocą praktycznej platformy e-commerce. Narzędzia tego typu (np. Sky-Shop) obejmują bowiem gotowe integracje sklepu z dodatkowymi kanałami sprzedaży.
Możesz skorzystać także z programów do automatyzacji zarządzania polityką cenową, takich jak LivePrice. Dzięki temu system sam będzie dostosowywał ceny produktów do wprowadzonych przez Ciebie wytycznych. Pozwoli Ci to zaoszczędzić mnóstwo czasu, jednocześnie maksymalizując sprzedaż.
Która porównywarka cenowa najlepsza dla sklepu?
Z pewnością znasz kilka porównywarek cenowych działających na rynku. Najlepsze efekty zapewnią Ci prawdopodobnie te najpopularniejsze, które mogą pochwalić się największymi bazami użytkowników. Z drugiej strony ich renoma wśród sprzedawców przełoży się na wyższy poziom konkurencji. Szukając idealnej porównywarki cen dla siebie, kieruj się więc nie tylko jej popularnością, ale także łatwością dostępu do Twojej grupy docelowej. Niewykluczone, że w niektórych przypadkach lepiej sprawdzą się mniej znane agregatory, specjalizujące się w określonej branży.
Tak czy inaczej warto zdawać sobie sprawę z tego, jakie porównywarki należą do największych na polskim rynku. To przede wszystkim:
- Ceneo,
- Skąpiec,
- Nokaut,
- Domodi,
- Allani.
Jeśli szukasz dobrego oprogramowania e-commerce do zarządzania swoim sklepem, sprawdź, czy oferuje ono integracje z wymienionymi wyżej serwisami! Jest tak w przypadku Sky-Shop.
Porównywarka cenowa – Twój obowiązkowy kanał sprzedaży
Nie ulega żadnym wątpliwościom, że porównywarki cen należą do podstawowych kanałów sprzedaży, o które warto uzupełnić swój sklep internetowy. Jeśli obawiasz się zarządzania zamówieniami spływającymi z różnych serwisów, zaopatrz się w wydajne oprogramowanie e-commerce, które zapewni Ci dostęp do kompleksowego panelu administracyjnego. Z jego poziomu z łatwością obsłużysz wszystkie swoje kanały sprzedaży!