Gdzie sprzedawać rękodzieło i produkty handmade?

0
803
gdzie sprzedawać rękodzieło

eśli masz talent do tworzenia produktów handmade, możesz się na nim łatwo i szybko wzbogacić. Wystarczy, że znajdziesz sposób na handel owocami swojej pracy. Chcesz przekształcić pasję w biznes? Dowiedz się, jak i gdzie sprzedawać rękodzieło!

Rękodzieło jako sposób na biznes


Sprzedaż ręcznie robionych produktów to wspaniały pomysł na biznes z przynajmniej kilku powodów. Po pierwsze nie potrzebujesz dużego kapitału, aby wejść na rynek. Towar wykonujesz bowiem samodzielnie i niewiele Cię to kosztuje, przynajmniej jeśli chodzi o zasoby finansowe.

Po drugie unikasz bezpośredniej konkurencji, ponieważ żadna z obecnych na rynku firm nie oferuje dokładnie takiego asortymentu jak Ty. Po trzecie zaś możesz sprzedawać swoje artykuły w bardzo wielu różnych miejscach, gdzie znajdziesz konsumentów spragnionych oryginalnych, niepowtarzalnych rozwiązań.

Czy można sprzedawać rękodzieło bez działalności gospodarczej?


Nie musisz rejestrować firmy w CEIDG, aby prowadzić sprzedaż własnoręcznych produktów. Pamiętaj tylko o tym, że obowiązuje Cię wówczas limit przychodów w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia krajowego brutto. Działalność nieewidencjonowana pozwala Ci jednak uniknąć opłacania składek ZUS. Nie zwalnia Cię natomiast z podatku dochodowego!

👉 Przeczytaj także: Działalność nierejestrowana a prowadzenie sklepu internetowego

Gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie?


Handel rękodziełem w obecnych czasach jest o tyle łatwy, że niezależnie od wybranej dziedziny z łatwością znajdziesz swoją grupę docelową w Internecie. Bez względu na to, czy chcesz sprzedawać ręcznie robione meble, biżuterię, ubrania czy ozdoby, w sieci dotrzesz do konsumentów zainteresowanych Twoją ofertą.

Zastanawiając się nad tym, jakie miejsca w Internecie wybrać do prowadzenia sprzedaży, musisz zrozumieć jedno: najlepsze efekty zapewni Ci strategia wielokanałowa. Oznacza to, że warto wykorzystać zalety różnych serwisów, aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. W ten sposób zagwarantujesz sobie największe szanse na maksymalizację zysków.

Do dyspozycji masz następujące kanały:

Własny sklep internetowy

Jeśli nie chcesz ubiegać się o możliwość sprzedaży własnych produktów na cudzych warunkach, zawsze możesz założyć własny sklep internetowy. Pozwoli Ci to działać całkowicie niezależnie, unikać wszelkich prowizji i rozwijać swoją markę bez jakichkolwiek ograniczeń.

Otwarcie własnego sklepu internetowego nie jest dziś niczym skomplikowanym. Wystarczy, że zarejestrujesz się na platformie abonamentowej (jak Sky-Shop) i wykorzystasz dostępny na niej kreator tworzenia stron e-commerce.

Następnie musisz jedynie wprowadzić dane produktowe do systemu i wybrać bramki płatności oraz usługi kurierskie, które pozwolą Ci realizować zamówienia. Wszelkie dodatkowe funkcje – takie jak narzędzia marketingowe i integracje z dodatkowymi kanałami sprzedaży – dostępne będą dla Ciebie w ramach opłacanego abonamentu.

👉 Przeczytaj: Sklep internetowy – jak zacząć?

Portale aukcyjne i zakupowe

Bardzo wielu sprzedawców oferujących rękodzieło korzysta z ogólnodostępnych portali aukcyjnych. Najlepszym przykładem jest oczywiście Allegro, czyli największy marketplace w Polsce, odwiedzany przez ok. 18 mln użytkowników miesięcznie.

Serwis pobiera naturalnie prowizje od transakcji i w pewnym sensie ogranicza Twoje możliwości budowania rozpoznawalnej marki, ale jednocześnie daje Ci dostęp do licznych udogodnień, pozwalających szybko pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż.

Poza Allegro do dyspozycji masz między innymi:

  • Amazon – cieszący się w Polsce coraz większym uznaniem,
  • eBay – największy portal aukcyjny na świecie, dający ogromne możliwości ekspansji międzynarodowej,
  • Facebook Marketplace – sekcja zakupowa największego medium społecznościowego na świecie, umożliwiająca założenie sklepu podpiętego pod fanpage,
  • Empik Marketplace – jedna z największych w Polsce platform zakupowych, odwiedzana przez ok. 2,5 mln użytkowników miesięcznie,
  • Morele Marketplace – polska grupa posiadająca kilka tematycznych serwisów sprzedażowych.

Media społecznościowe

Social media to kanał, który trudno zignorować, choć nie kojarzy się z prowadzeniem bezpośrednich działań sprzedażowych. Niemniej, warto wykorzystać go do zaprezentowania swoich produktów handmade. Największe znaczenie dla tego rodzaju działalności będą miały: Facebook, Instagram oraz Pinterest.

Dzięki atrakcyjnym dla odbiorców postom możesz promować swoje artykuły i budować rozpoznawalność własnej marki. Linki powinny prowadzić bezpośrednio na Twoją stronę internetową. Jako dodatkowy katalog produktów posłuży Ci funkcja sklepu na Facebooku.

👉 Sprawdź, jak sprzedawać na Facebooku. 

Serwisy ogłoszeniowe

Takie serwisy ogłoszeniowe jak OLX czy Gumtree znane są chyba każdemu internaucie. Nic dziwnego – to właśnie za ich pośrednictwem dochodzi do wielu transakcji realizowanych w sieci. Ich użytkownicy bardzo często poszukują rękodzieła, ponieważ mają świadomość, że w takich miejscach kupują bezpośrednio od drugiego człowieka, a nie od anonimowych firm kierujących swoje oferty do masowego odbiorcy.

Showroomy i internetowe galerie

Własnoręczne artykuły można prezentować między innymi w serwisach specjalizujących się w sprzedaży tego typu produktów. Zauważ jednak, że w ich przypadku bardzo często poniesiesz opłatę za samo wystawienie ogłoszenia. W pozostałych sytuacjach musisz liczyć się z dość wysoką (od 5 do nawet 30%) prowizją od transakcji. Wśród internetowych galerii znajdziesz między innymi takie portale jak:

  • Unikalni,
  • DecoBazaar,
  • Pakamera,
  • Etsy,
  • TrendyMania
  • Art-Madam,
  • Damitu,
  • Artillo,
  • Artyferia.

Pamiętaj również o tym, że poszczególne serwisy mają swoje wymagania co do użytkowników i ich towarów. Nie jest więc powiedziane, że od razu uda Ci się dostać na taką stronę. Zanim wyślesz zgłoszenie do interesujących Cię showroomów, zapoznaj się z ich regulaminami i oceń, czy możesz już sobie pozwolić na współpracę z nimi.

Jak sprzedawać rękodzieło? Podsumowanie


Prawidłowa odpowiedź na pytanie, jak sprzedawać rękodzieło, brzmi: wielokanałowo. Jak widzisz, poszczególne serwisy internetowe, a nawet miejsca stacjonarnego handlu mają swoje zalety oraz wady, więc trudno wskazać jeden skuteczny sposób na sprzedaż własnoręcznie robionych artykułów. Wydaje się, że podstawą Twojej działalności powinien być własny sklep internetowy, który uzupełnisz jednak pozostałymi kanałami online.

Załóż go na Sky-Shop!